سرویس تجسمی هنرآنلاین: پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره وضعیت هنرهای تجسمی ایران در سال ۹۸ گفت: امسال همه گالری‌هایی که فعال بودند تلاش کردند با وجود شرایط سختی که وجود داشت، نمایشگاه‌های متداول خود را برگزار کنند و برنامه‌های متنوعی تدارک دیده بودند، ولی همه آنها اذعان می‌کردند که از لحاظ اقتصادی شرایط با گذشته تفاوت داشت. بااین‌حال به کار خود ادامه دادیم و گالری ویستا هم با وجود اینکه از سال قبل پیش‌بینی شرایط را کرده بود، نمایشگاه‌های زیادی تدارک دید. سایر گالری‌ها نیز تلاش کردند کار خود را به درستی انجام دهند اما اتفاقی که می‌خواستند برای هنرمندان آنها رخ بدهد؛ محقق نشد. درعین‌حال گالری‌های جدیدی هم افتتاح شد که باید به آنها فرصت دهیم تا ببینیم چگونه عمل می‌کنند.

پهلوان ادامه داد: امسال ۲۴ نمایشگاه داشتیم که در هر فصل یکی از آنها به نمایشگاه گروهی کیوریت شده اختصاص داشت. از میان نمایشگاه‌های انفرادی امسال 9 نمایشگاه به هنرمندانی اختصاص داشت که نخستین نمایشگاه خود را برگزار می‌کردند. گالری ویستا همیشه از جوان‌ها حمایت می‌کند و برای ما جذاب است که بستری فراهم کنیم تا هنرمندان جوان بتوانند نمایشگاه انفرادی داشته باشند.

او درباره مهم‌ترین نمایشگاه‌های گالری ویستا در سال 98 گفت: نمایشگاه گروهی "حقیقت محتمل" با کیوریتوری آسیه سلیمیان یکی از بهترین نمایشگاه‌های ما بود، چون یک کار پژوهشی بود که پروپوزالی چندلایه داشت. این نمایشگاه بسیار متفاوت و پر بازدیدترین نمایشگاه‌ ما بود و آثاری از هنرمندان ایرانی و خارجی در آن به نمایش درآمد. از نظر اقتصادی هم موفق‌ترین نمایشگاه گالری ویستا، مجسمه‌های علی اعتبار بود که یک هنرمند کاشانی است و تلاش زیادی برای این نمایشگاه کرد. این نمایشگاه در عین این‌که بسیار پربازدید بود فروش آن نیز بالاتر از همه نمایشگاه‌های ما بود.

پهلوان با اشاره به اینکه گالری ویستا تلاش می‌کند فعالیت‌های خارج از فضای گالری هم داشته باشد، ادامه داد: امسال در پروژه "هنر برای صلح" شرکت داشتیم و ۱۷ هنرمند خود را معرفی کردیم تا در آن رویداد شرکت کنند. در عین‌حال همیشه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها با ایکوم همراهی می‌کنیم و امسال هم در اردیبهشت نمایشگاهی به این مناسبت داشتیم. همچنین یک نمایشگاه با همکاری گالری وصال شیراز داشتیم که با انتخاب بهنام کامرانی آثاری از هنرمندان شیرازی در گالری ویستا به نمایش درآمد.

او درباره مهم‌ترین دستاورد این گالری در سال ۹۸ گفت: برگزاری سومین جایزه ویستا و تداوم نمایشگاه گروهی جایزه ویستا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ماست. این جایزه پروسه بسیار طولانی از انتشار فراخوان عمومی تا برگزاری نمایشگاه و اهدای جوایز دارد. امسال هم نمایشگاه بسیار خوبی از آثار چیدمان، طراحی، نقاشی، عکس و... برگزار شد که بسیار پربازدید و یکی از نمایشگاه‌های خوب ما بود. جایزه ویستا چندین مؤلفه مهم در هنر ایران را پیگیری می‌کند، نخست اهمیت بخشی به مقوله ایده هنری که در کشور ما معمولاً با غفلت مواجه است، توجه دادن هنرمندان به ضرورت پروپوزال‌نویسی، برپایی یک رقابت هنری که در جامعه تجسمی کم شمار است و ساماندهی نمایشگاهی که روح هنر معاصر و مدیوم‌های هنرهای جدید در آن موج می‌زند.

او افزود: خردادماه در دومین آرت‌فر ارمنستان حضور پیدا کردیم و آثار ۵ بانوی هنرمند را در یک غرفه بزرگ به نمایش گذاشتیم که توجه برگزارکنندگان و بینندگان را به شدت جلب کرده بود. آنها از آثار هنرمندان ایرانی هیجان‌زده بودند و نمایشگاه ما مورد استقبال رسانه‌ها و گالری‌دارها قرار گرفت.

پهلوان درباره مهم‌ترین برنامه گالری در سال ۹۹ گفت: همچنان روند نمایشگاه‌های انفرادی را ادامه می‌دهیم و تا اسفند سال آینده برنامه‌ها مشخص است. همچنین قرار بود که از اول تا ۱۵ فروردین پروژه‌ای از فریدون آو در تعدادی از گالری‌ها به صورت نمایشگاه‌های گروهی برگزار شود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این نمایشگاه‌ها منتفی شده و احتمالا به زمان دیگری موکول می‌شود. بااین‌حال با توجه به نامشخص بودن شرایط فعلاً نمی‌توان درباره برنامه‌های آینده اظهارنظر کرد.

او با اشاره به آخرین فعالیت این گالری در سال 98 گفت: قرار بود که نمایشگاه فروش پایان سال گالری ویستا با عنوان "از قاب بهار" 22 اسفند آغاز به کار کند اما با توجه به تعطیلی گالری‌ها تصمیم گرفتیم که این نمایشگاه را به صورت مجازی در اینستاگرام گالری برگزار کنیم. بیش از 50 هنرمند با آثار نقاشی، طراحی و مجسمه در این مجموعه حضور دارند و علاقه‌مندان تا 22 فروردین می‌توانند آثار را از طریق اینستاگرام خریداری کنند.