سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی محمدعلی مشرفی با عنوان "دقیقه‌های مشجر" در گالری آتبین برگزار شد. مشرفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: ایده این آثار از سال‌ها قبل بر اساس دلبستگی که به طبیعت و به ویژه فرم درختان دارم، شکل گرفته است. آسیب‌هایی که به طبیعت زدیم، کم‌لطفی‌هایی که به درخت داریم و از سوی دیگر خاطراتی که انسان با درخت دارد باعث شکل گرفتن این آثار است.

او با بیان اینکه در ۱۵ سال اخیر بیشتر از ۸۰ درصد آثارش با موضوع طبیعت بوده است افزود: معمولاً نقاشان کار خود را به شیوه رئال و واقع‌گرایی آغاز می‌کنند زیرا ابتدا شیفته واقعیت می‌شوند. من هم ابتدا واقع‌گرا نقاشی می‌کردم اما پس از طی دوره‌هایی به‌صورت ناخودآگاه برای بیان سریع‌تر احساس به این سمت کشیده شدم و به این شیوه جدید رسیدم.

مشرفی افزود: با دیدن تابلوها مخاطب نیز متوجه می‌شود که نقاشی‌ها با سرعت بالا، بیان احساسی و به صورت بداهه کار شده‌اند. در واقع آن دریافتی که از خاطرات و احساسم دارم را به شکل کاملا بداهه به تصویر می‌کشم. هیچ‌کدام از کارهای این مجموعه اتود قبلی نداشته و همه فرآیند آنها در لحظه اجرا طی شده است.

او ادامه داد: حالت واقع‌گرای درخت آن‌قدر زیباست که خودش بیان احساسی کافی دارد و نیازی به اجرا و بازنمایی دوباره آن نیست. با این‌حال در این نمایشگاه متوجه شدم بعضی از بینندگان متوجه نمی‌شدند که آنچه می‌بینند فرم درخت است. احساس می‌کنم این موضوع به دلیل آن است که ما از طبیعت بسیار دورافتاده‌ایم و به‌محض اینکه یک فرم طبیعی کمی از شکل واقعی خود دور می‌شود برای بیننده غیرملموس می‌شود.

مشرفی افزود: این در حالی است که درخت یکی از اصلی‌ترین عناصر حیات روی زمین است اما جای آن در زندگی و حتی آثار هنری ما بسیار کمرنگ است و آن‌طور که شایسته است به آن نپرداخته‌ایم. البته من در این آثار قصد شعار دادن نداشتم و صرفاً علاقه شخصی خود را به تصویر کشیدم. در کارهای آینده نیز همین روند را ادامه خواهم داد و ممکن است درخت را در فضاهای مختلف یا در ترکیب با عناصر دیگر به تصویر بکشم.