سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار فرشید مثقالی در گالری اعتماد برپاست. بخش اصلی این نمایشگاه به نقاشی‌های پرتره اختصاص دارد و تعدادی از مجسمه‌های او نیز در این مجموعه به نمایش درآمده است. آنچه بیش از هرچیز در نقاشی‌ها به چشم می‌آید استفاده از سطوح تخت و پرهیز از بُعد‌نمایی است. مثقالی با سادگی هرچه تمام‌تر به نمایش چهره‌هایی بدون جزییات پرداخته و از رنگ‌های تند، تاثیرگذار و غیرطبیعی در آنها استفاده کرده است که بیشتر از بازنمایی چهره، بیان احساسات می‌کنند. چهره‌ها به واسطه سطوح رنگی، بخش‌بندی شده و فرمی هندسی پیدا می‌کنند. استفاده از رنگ و ایجاد فضایی رنگین نقطه‌ قوت اوست و ردپایی از مثقالیِ تصویرگر و گرافیست را می‌توان در این نقاشی‌ها و رنگ‌ها دید. آثار او از سویی به فوویسم اشاره دارد و از سوی دیگر سنت‌های تصویری ایران را یادآوری می‌کند.

آدم‌ها سوژه اصلی و در واقع تنها مسئله مهم در این آثار هستند و به همین دلیل همه فضای کادر را اشغال می‌کنند. در اطراف آنها هیچ شیئ یا فضاسازی دیده نمی‌شود و همین تأکیدی دوباره بر اهمیت چهره‌هاست. چهره‌هایی که در ابعاد چندین برابر اندازه طبیعی روی بوم آمده‌اند، مخاطبی را که مقابل آنها می‌ایستد مقهور خود کرده و حتی او را وادار به حفظ فاصله می‌کنند تا بهتر امکان دیدن تصویر و درک رابطه میان سطوح را داشته باشد.

اما نکته جالب آنکه به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این افراد به دنیای امروز تعلق ندارند. نوع پوشش یا آرایش موی آنها تداعی‌کننده افرادی متعلق به چند دهه قبل است که گویی از میان فیلم‌ها یا مجلات وارد دنیای امروز شده‌ و همه آنها در تنهایی و سکوت خود غرق شده‌اند.

مجسمه‌های این مجموعه نیز همان خصوصیات نقاشی‌ها را در خود دارند. در این آثار هم رنگ در درجه اول اهمیت قرار دارد و برخلاف اغلب آثار حجمی که فرم‌ها باعث شکل گرفتن مجسمه می‌شوند، در این آثار رنگ‌ها هستند که قسمت‌های مختلف را تفکیک کرده و فرم موردنظر را تداعی می‌کنند. در واقع رنگ در این آثار کامل‌کننده حجم‌هایی نیم برجسته است و به عنوان یکی از بُعدهای مجسمه وارد عمل می‌شود.

مجسمه‌های رنگین پاپیه‌ماشه‌ ارتباط بیشتری با رویکرد تصویرسازانه مثقالی دارد و هرکدام راوی داستانی هستند که از ذهن هنرمند برآمده و در افکار بیننده امتداد می‌یابد. نحوه انتخاب رنگ در مجسمه‌ها متفاوت از نقاشی‌هاست. اینجا برخلاف رنگ‌های مات نقاشی‌ها، به تناسب امکانات متریال با رنگ‌هایی درخشان مواجه هستیم. طلایی به عنوان رنگ غالب این آثار باز هم مخاطب را به یاد سنت‌های تاریخی نقاشی ایرانی می‌اندازد و ردپایی از نگارگری کهن در  فرم‌هایی امروزی دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار فرشید مثقالی تا ۲۷ اسفند‌ماه در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ ادامه دارد.