سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار هویا میرمقتدایی با عنوان "رویای کابوس‌ها" در گالری گلستان برگزار شد. میرمقتدایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۸ اثر با تکنیک پاستل گچی روی مقوا در این مجموعه به نمایش درآمد گفت: اولین بار سه سال پیش کاری با موضوع خواب نقاشی کردم و پس از آن تصمیم گرفتم این کار را ادامه دهم. به مرور فضای آثارم تغییر کرد و کارها شکل سورئال به خود گرفت.

میرمقتدایی افزود: برای کشیدن فیگورها معمولاً از افراد مختلف عکاسی می‌کردم اما بعد چهره‌ها را تغییر می‌دادم تا به فرد خاصی اشاره نکنم. فضای اطراف آدم‌ها نیز معمولاً ذهنی شکل می‌گرفت و این تغییر فضا به این دلیل بود که می‌خواستم موضوع رویا و کابوس را نشان دهم و فضا را از واقعیت دور کنم. به‌عنوان‌ مثال در تابلویی که شخصی خواب است و آب دریا در کنارش بالا آمده است نشان‌دهنده آن است که این شخص چه خوابی را می‌بیند و خود را کجا مشاهده می‌کند.

او درباره تفاوت تصویری رویا و کابوس در این آثار گفت: ما معمولا نمی‌توانیم بگوییم خوابی که دیده‌ایم خوب بوده است یا نه زیرا ممکن است از یک رویا شروع شود و به یک کابوس ختم شود. من از کودکی وقتی مشکلی برایم پیش می‌آمد دوست داشتم بخوابم تا رویا ببینم و آن مشکل را فراموش کنم، اما گاه آن مشکل در خوابی که می‌دیدم تکرار می‌شد، زیرا دست ما نیست که رویا ببینیم یا کابوس. در این آثار هم ممکن است هم‌زمان رویا و کابوس تداعی شود.

میرمقتدایی درباره دلیل استفاده از پاستل در این نقاشی‌ها گفت: چند سال پیش به این ماده علاقه پیدا کردم و کار هنرمندان مختلف را که با پاستل کار می‌کردند پیگیری می‌کردم. در ایران عده خیلی کمی با پاستل کار می‌کنند اما پس از جستجوهایی توانستم نزد پیمان شیخ‌الاسلام آموزش ببینم و پس‌ از آن به این شیوه کار کردم. یکی از نکاتی که من در کار با پاستل به آن بسیار علاقه‌مند هستم استفاده زیاد از دست است و این موضوع متفاوت با استفاده از مواد دیگری مانند مداد و قلم است. در این شیوه انگشت‌ها و قسمت‌های مختلف دست تأثیر مستقیم در کار دارند و اثرات مختلفی در نقاشی ایجاد می‌کنند.