سرویس تجسمی هنرآنلاین: در ورود به نمایشگاه طوبای زرین دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آنچه خودنمایی می‌کند غرفه‌ای است که یک چیدمان را به نام "فرجام" در خود جای داده و در یادبود حادثه سقوط هواپیمای اکراینی به وجود آمده است.

بر روی دیوارهای بلند سالن اسامی 176 مسافر جان‌باخته این حادثه همراه با شماره صندلی‌های آنها نوشته شده و در کنار هر نام، یک دایره قرمز چسبانده شده است. اما در میان سالن و بر روی زمین، تکه‌های فلزی دیده می‌شود که نمادی از بقایای هواپیمای منفجر شده است. اما خارج از سالن، دایره زرد رنگی بر روی زمین وجود دارد که پس از ایستادن بر روی آن و نگاه کردن به داخل سالن، مخاطب می‌تواند بر روی قطعات فلز، میله‌هایی را ببیند که فرم یک چمدان را تداعی می‌کنند. خطای دید باعث می‌شود که بیننده چند لحظه شاهد یک چمدان باشد و پس از تکان خوردن بار دیگر تکه‌های آهن‌پاره هواپیما را ببیند.

بخش یادبود دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

این اثر توسط کریم اله‌خانی، هنرمند نیشابوری و مدرس دانشگاه کرمان، در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اجرا شده است. اله‌خانی متولد نیشابور و مدرس دانشگاه هنر کرمان است که عمده فعالیت هنری او در حوزه هنر معاصر و به طور خاص در حوزه اینستالیشن و هنر محیطی است.

او درباره اثر فرجام به هنرآنلاین گفت: این اثر را باید یک چیدمان و نوشتار در نظر گرفت. شما از نقطه خوانش، چمدانی را می‌بینید و بعد متلاشی شدن را متوجه می‌شوید و چمدانی که از هم پاشیده شده است و بعد وارد فضایی می‌شوید که اسامی به چشم می‌آید. در واقع مخاطب از بیرون از گالری به سمت فضای حزن‌انگیز داخل کشیده می‌شود.

او ادامه داد: موسیقی‌ای که برای این چیدمان انتخاب کردم یک موسیقی مبهم است که بیشتر استرس مسافران را تداعی کند. به‌طورکلی می‌خواستم مخاطب با هر ذهنیتی که از این حادثه دارد وارد فرم‌هایی که ساختم شود و ارتباطی شخصی با اثر بگیرد. مخاطب می‌تواند تجسمی از هر آدمی بسازد و هدف او را از سفر در ذهنش مجسم کند. در این اثر سؤال‌هایی که در ذهن هر شخص ایجاد می‌شود متفاوت است.

اله‌خانی در پایان گفت: در ذات هنر معاصر هر ایده‌ای شکل تعاملی پیدا می‌کند و طبیعتاً مفهوم در این نوع کارها غالب است و ایده اصالت بیشتری دارد. اما هرکسی می‌تواند ایده خود را در اثر پیدا کند چون به‌طور شفاف چیزی در اثر گفته نمی‌شود.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 5 ‌اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان طالقانی، ابتدای خیابان برادران مظفر ‌میزبان علاقمندان به هنر است.‌