سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار نقاشی‌خط حسین بهرامی در نگارخانه بهارک، نمایشگاه نقاشی فیروزه فیض‌آبادی با عنوان "احتمال مشترک" در گالری ویستا، نمایشگاه نقاشی آیلار دستگیری با عنوان "آبی کمرنگ" در گالری اُ و نمایشگاه نقاشی و مجسمه شمس‌الدین غازی در گالری گلستان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند. 

تجربه خط

نمایشگاه آثار نقاشی‌خط حسین بهرامی در نگارخانه بهارک برپاست. بهرامی در این مجموعه تجربیات متفاوتی که با خط و نقاشی داشته است را در کنار هم آورده و آثارش گاه چنان از هم متفاوت هستند که می‌توانند مجموعه‌های مختلفی را به وجود آورند. او در بعضی از این آثار اصول خوشنویسی را حفظ کرده و در بعضی دیگر تنها به فرم کلی حروف توجه داشته و از آنها به عنوان عناصر بصری استفاده کرده است.

تعدادی از این آثار به روال بیشتر کارهایی که در زمینه نقاشی‌خط به چشم می‌آید، از تکرار کلمات رنگین بر روی بوم به وجود آمده و گاه فرم‌های هندسی را ایجاد کرده‌اند. بخشی از تابلوها نیز مانند سیاه‌مشق‌هایی هستند که بخشی از آنها بریده شده و در میان کادر قرار گرفته‌اند. این آثار مانند کلاژهایی به نظر می‌رسند که از کنار هم قرار گرفتنِ اتفاقی تکه‌های کاغذ به وجود آمده و توجهی به ترکیب‌بندی آنها نشده و قصدی برای ایجاد یک تصویر منسجم از آنها وجود نداشته است.

نمایشگاه آثار حسین بهرامی در نگارخانه بهارک

اما در تعداد دیگری از تابلوها با برخوردهای دیگری مواجه هستیم. حروفی که از یک پاکت نامه بیرون ریخته‌اند یا کلماتی که زیر یک دستمال سفید پنهان‌شده‌اند، از تعریف نقاشی‌خط دور شده و به نقاشی‌هایی مفهومی تبدیل‌شده‌اند که دغدغه‌های ذهنی هنرمند را نشان می‌دهند.

بهرامی در آزمون و خطاهای خود از شیوه‌های کهن نیز غافل نبوده و در میان کارهای متنوع او می‌توان نمونه‌ای از به کار بردن حروف در فرم‌های جانوری را دید و در یک اثر پرنده‌ای را می‌بینیم که با کلمات شکل گرفته است.

نمایشگاه آثار حسین بهرامی تا 30 بهمن در نگارخانه بهارک واقع در ده ونک، خیابان شهید صابری، کوچه یکم، پلاک یک برپاست.

 

خاطرات رنگ‌یافته

نمایشگاه نقاشی فیروزه فیض‌آبادی با عنوان "احتمال مشترک" در گالری ویستا برپاست. نقاشی‌های فیگوراتیو این مجموعه نشان‌دهنده لحظاتی از زندگی آدم‌ها هستند که از دید هنرمند ارزش ثبت شدن را داشته است. نگاهی کلی به این آثار مخاطب را با صحنه‌هایی آشنا روبه‌رو می‌کند و لحظه‌هایی که برای بسیاری از افراد رخ داده است را یادآوری می‌کند.

جشن تولد یکی از مهم‌ترین این موقعیت‌ها و یکی از خاطرات کودکی اغلب آدم‌هاست که نمونه‌های مختلفی از آن در این مجموعه دیده می‌شود. کودکانی که با خوشحالی در حال بریدن کیک هستند یا در میان بادکنک‌ها و کاغذهای کشی رو به دوربین لبخند می‌زنند، قهرمان داستان هستند و همه توجهات را به سوی خود جلب می‌کنند تا حدی که گاه اطرافیان حاضر در کنار آنها دیگر اهمیت چندانی ندارند و چهره آنها از کادر تصویر خارج شده است.

نمایشگاه نقاشی فیروزه فیض‌آبادی در گالری ویستا

عکس ماده اصلی و پایه شکل‌گیری این آثار است اما فیض‌آبادی قصد بازسازی عکس‌ها را ندارد. او از نمایش جزییات پرهیز کرده و اگرچه تقریباً همه اجزای تصویر در این تابلوها دیدم می‌شوند اما لکه‌های رنگی که آزادانه روی بوم قرار گرفته‌اند باعث شده‌اند تصویر شباهتی به عکس نداشته باشد. اعوجاجی که از کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها به وجود آمده است باعث شده چهره آدم‌ها در هاله‌ای پوشیده شود و امکان شناسایی آنها دشوار شود. به‌این‌ترتیب ابهامی در صورت‌ها به وجود می‌آید که حتی قضاوت کردن درباره احساسات آنها را هم سخت می‌کند. درعین‌حال این اعوجاج و دگرگونی حس گذر زمان و مواجه شدن با تصاویری قدیمی را بیشتر منتقل می‌کند و به نظر می‌رسد با خاطره‌ای دور مواجه هستیم که در ذهن ته‌نشین شده است.

نمایشگاه نقاشی فیروزه فیض‌آبادی با عنوان "احتمال مشترک" تا 2 اسفند در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان هنردوستان است.

 

طبیعت نقاشانه

نمایشگاه نقاشی آیلار دستگیری با عنوان "آبی کمرنگ" در گالری اُ برپاست. فضایی که در این تابلوها دیده می‌شود محیطی برگرفته از طبیعت است و عناصر آشنایی مانند کوه، درخت، رودخانه و... در آن دیده می‌شود. اما این فضای آشنا به شکلی متفاوت به تصویر کشیده شده است. تصاویر فانتزی که با استفاده از رنگ‌های شاد و درخشان و فرم‌های ساده‌شده به وجود آمده است، مخاطب را به دنیایی خیالی فرامی‌خواند که شاید تصویری دگرگون شده از واقعیت است.

در این فضا گاه انسان هم به عنوان میهمان طبیعت حضور دارد. چادرهای توریستی، دورهمی‌های چند نفره یا همراهی انسان با حیوانات اهلی مانند سگ از جمله نمونه‌های حضور انسان در طبیعت است. اما هنرمند بیش از این که برخورد مفهومی با موضوع داشته و قصد بیان مطلبی را داشته باشد، به جنبه‌های تصویری کار توجه داشته است.

آیلار دستگیری

او به شکلی آشکار تلاش کرده است همه عناصر را از شکل واقعی خود دور کرده و جلوه‌ای نقاشانه به آنها بدهد. این موضوع نه تنها در فرم و رنگ عناصر، که در کادربندی‌ها نیز دیده می‌شود و بُعدهای متفاوتی در تصویر به وجود آمده است. در یک تابلو منظره‌ای از ساحل و کوه و دریا را در میان کادری سیاه می‌بینیم که خطوط سفید روی آن تداعی کننده تنه درختان است. بدین ترتیب جنگلی غیرعادی را شاهد هستیم که در دل آن طبیعتی متفاوت وجود دارد. در تابلویی دیگر تنه‌های درختانی که مقابل قله کوه قرار گرفته‌اند مانند میله‌های زندانی هستند که در میان زمینه‌ای سیاه قرار دارند و هم‌زمان این زمینه سیاه می‌تواند شبی تاریک با ستاره‌هایی در آسمان، یا دریایی مواج باشد.

نمایشگاه نقاشی آیلار دستگیری تا 6 اسفند در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول میزبان هنردوستان است.

 

درخشش نمادهای ایرانی

نمایشگاه نقاشی و مجسمه شمس‌الدین غازی در گالری گلستان برپاست. آثار این نمایشگاه در ادامه همان رویکردی هستند که سال‌هاست توسط غازی پیگیری شده و آثار فراوانی بر اساس آن به وجود آمده است. او در این آثار از المان‌های موجود در تاریخ و هنر ایران بهره می‌گیرد و نمادهایی که در فرهنگ ایرانی دارای معانی خاص هستند در این آثار به کرات دیده می‌شوند.

شیر، خورشید، خروس، اسب و... نمادهایی هستند که در تابلوها تکرار می‌شوند و از سوی دیگر حروف و کلماتی که به خط نستعلیق یا شکسته‌نستعلیق در صفحه حضور دارند بیش از پیش بر فضای ایرانی کار تأکید می‌کنند. غازی در آثار خود با الهام از معماری، کاشی‌کاری، نگارگری، کتاب‌آرایی و سایر فنون و هنرهای کهن تصویری، ترکیب‌بندی‌هایی از نقوش گیاهی و جانوری به وجود آورده و پلی بین دنیای تصویری گذشته و امروز ایران ایجاد کرده است.

شمس الدین غازی

رنگ‌های زنده و درخشان، خطوط سیاه پر قدرت، فضای شلوغ و پر جزییات تابلو، و عدم حضور عناصر امروزی در کارها ویژگی‌های شاخص نقاشی‌های این مجموعه است.

در مجسمه‌های او نیز همان حیوانات از داخل تابلوها خارج شده و به عناصر سه‌بعدی تبدیل می‌شوند. شیر، خروس، بز و... با قطعات زائد آهن ساخته‌شده‌اند و فرمی بدوی دارند. در این مجسمه‌ها از ظرافت، سطوح صیقلی و فرم‌های جذاب خبری نیست بلکه آنچه دیده می‌شود قطعات فلز است که به هم جوش داده شده‌اند و هیچ تلاشی برای پوشاندن لکه‌های جوش و زنگ‌زدگی‌ها انجام نشده است.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه شمس‌الدین غازی تا 30 بهمن در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپاست.