به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "پیش‌درآمد" با نمایش عکس‌های مستند مرتضی پورصمدی، مریم زندی، جاسم غضبان‌پور، یوریک کریم‌مسیحی، ساسان مویدی، اسعد نقش‌بندی و آلفرد یعقوب زاده؛ اساتید عکاسی مستند اجتماعی در گالری "همرس" برپاست.

هر کدام از اساتید ۵ اثر برگزیده خود را در قالب یک مجموعه و یا چند عکس با موضوع مستند اجتماعی در این گالری به نمایش گذاشته‌اند.

احمد میرمحمدی مدیر گالری "همرس" گفت: گروه عکاسی وهله با انتخاب کوروش کلهر شکل گرفت و این نمایشگاه با عنوان "پیش‌درآمد" در گالری همرس برپا شد. وهله می‌خواهد در پروسه‌ای ۴، ۵ ساله به عکاسی مستند اجتماعی بپردازد. این نمایشگاه پیش‌درآمدی برای پروژه وهله است تا با حضور اساتید عکاسی مستند اجتماعی این پروژه را کلید بزند و در مرحله بعد فراخوان سراسری منتشر کنیم تا افراد مستعد و نیازمند حمایت را جذب و مورد حمایت قرار دهیم.

او در پایان صحبت‌هایش افزود : نمایشگاه وهله بهمن‌ماه هر سال در گالری "همرس" برگزار خواهد شد و هر سال به یک موضوع خاص با مضمون مستند اجتماعی پرداخته می‌شود.

در بخشی از این گالری ۵ عکس از مجموعه " کلاغ " مریم زندی به چشم می‌خورد که بار دیگر به نمایش درآمده است.

این هنرمند درباره مجموعه " کلاغ" گفت: کلاغ سوژه‌ای است که مورد علاقه هنرمندان نقاش و عکاس است و من هم می‌خواستم درباره این سوژه عکس بگیرم اما به دلیل اینکه تعداد آثار با این سوژه بسیار زیاد است باید سعی می‌کردم نگاهی متفاوت به این سوژه داشته باشم.

حفظ میراث آیینی با عکاسی مستند

در بخشی دیگر مجموعه‌ای از آیین "زار" به چشم می‌خورد که اسعد نقش‌بندی این آیین را در عکس‌هایش روایت می‌کند. این هنرمند درباره آثارش توضیح داد: جمع‌آوری عکس‌های مستند از اتفاقات، آیین و مراسمی که در حال نابودی است دغدغه اصلی من در عکاسی مستند محسوب می‌شود. مراسم "زار" از جمله آیین‌هایی است که بسیار کم‌رنگ شده است. این مراسم در گذشته به ویژه در جنوب ایران برگزار می‌شد اما متأسفانه نسل جدید اشتیاقی برای حفظ این آیین ندارد و باید پیش از اینکه آیین "زار" به فراموشی سپرده شود به عنوان میراثی ارزشمند ثبت می‌شد.

این هنرمند عکاس افزود: برای اولین بار این عکس‌ها در یک نمایشگاه به نمایش درآمده است و پیش از این تعدادی از عکس‌های این مجموعه در کتابی به نام "دریای پارس" چاپ شده بود.

مجموعه‌ای به اسم "نازنین" در گوشه‌ای دیگر از این گالری نمایش داده شده است که ساسان مویدی آنها را با دوربین خود روایت می‌کند. این پنج عکس چند گوشه از زندگی دختر بچه‌ای به اسم نازنین را نشان می‌دهد.

ساسان مویدی درباره این مجموعه گفت: در حاشیه بندرعباس حدود ۱۰۰ کولی مهاجر از بوسنی زندگی می‌کنند آنها در ابتدا در کهنوج کرمان زندگی می‌کردند اما به دلیل ناهنجاری‌های اجتماعی مجبور به تغییر دادن محل زندگی‌شان شدند. در بین کولی‌ها دختری به اسم نازنین به سراغم آمد و من با مادرش صحبت کردم و تصمیم گرفتم این دختر را سوژه عکاسی کنم. دختران کولی می‌خواستند ازدواج کنند اما نه برای اینکه عشق را تجربه کنند بلکه تنها برای به دست آوردن سرپناه؛ رویای ازدواج داشتند.

یوریک کریم مسیحی از دیگر اساتید عکاسی مستند اجتماعی مجموعه "شرق تهران" را به نمایش گذاشته است او درباره آثارش توضیح داد: سه عکس که به حالت تپه هستند در واقع بزرگراه باقری فعلی در اوایل دهه ۷۰ است این عکس دقیقا در بزرگراه باقری پایین‌تر از زین‌الدین گرفته شده است. عکس دیگر مربوط به خانقاه در صفی علیشاه و دیگری مسیر اتوبوس تندرو در میدان فردوسی است. 

گوشه‌ای از زندگی عشایر تا مقاومت زنان ایزدی

 بخشی از این نمایشگاه به مجموعه " بادی و خاکی" مرتضی پورصمدی اختصاص پیدا کرده بود که آثاری برگزیده از عکس‌های معروف از عشایر این استاد عکاسی است. در این عکس‌ها عشایر ترکاشوند، بختیاری، براهویی و عشایر کرمان دیده می‌شوند.

 آلفرد یعقوب زاده نیز پنج عکس با موضوع "زنان ایزدی" به نمایش درآورده، زنان این عکس‌ها قربانیان حمله داعش به سنجار هستند که یا خانواده خود را از دست دادند و یا مورد آزار داعش قرار گرفته‌اند و برای دفاع از وطنش‌شان به مبارزه بر علیه داعش برخواستند.

جاسم غضبان‌پور نیز مجموعه "جنگ دهه ۶۰" را به این گالری آورده است در این عکس‌ها ماشین اسباب‌بازی در خرابه‌های جنگ دیده می‌شد و کودکی که در جعبه‌ای چوبی نشسته و در میان آب‌ها سرگردان است.

نمایشگاه گروهی عکس مستند "پیش‌درآمد" تا ۶ اسفند در گالری همرس به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، رو به روی پارک قلمستان، جنب بانک مهر ایران، شماره‌ی ۲۹۹۶، طبقه‌ی دوم، فضای هنری همرس میزبان علاقه‌مندان است.