سرویس تجسمی هنرآنلاین: مجموعه‌ای از آثار امیر عباسی با عنوان "اوتاکو" در گالری ژاله به نمایش درآمد. عباسی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری آثار این نمایشگاه گفت: دغدغه‌های جامعه‌شناسانه و فرهنگی داشتم که می‌خواستم آنها را با زبان هنر بیان کنم اما احساس کردم اگر بخواهم این دغدغه‌ها را به صورت مستقیم نشان دهم تصاویر بسیار تلخی به وجود می‌آید. بنابراین تصمیم گرفتم این تلخی را به لایه‌های درونی اثر ببرم و با استفاده از طنز موجود در انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری این کار را انجام دهم.

عباسی ادامه داد: در زندگی بسیاری از ما مسائلی وجود دارد که ناخواسته درگیر آنها می‌شویم. رفتن به دنبال شهرت و پول یا به دست آوردن جایگاهی که حق ما نیست، از جمله این مسائل هستند و من سعی کردم به شکل غیرمستقیم آنها را در تابلوهایم نشان دهم. برای این کار شخصیت‌های کارتونی را مورد بررسی قرار دادم تا به این نتیجه برسم که چه شخصیتی در چه جایی می‌تواند قرار بگیرد.

او درباره استفاده از آثار هنری مشهور در آثار خود گفت: آثار کاملا شناخته شده‌ای مانند "شام آخر" داوینچی یا "شب پرستاره" ونگوگ و... را در کارها استفاده کردم و هرکدام از انتخاب‌ها دلیل خود را داشت. بخشی از آنها با مطالعه تاریخ هنر و توجه به مفهوم آن اثر بود و سعی کردم با استفاده از آنها تضادی را در کارم نشان دهم یا ذهن مخاطب را به سمت سوالاتی ببرم. در مجموع تلاش کردم دنیایی که در کارتون‌ها می‌بینیم را به صورت موازی با دنیای حقیقی امروز همراه کنم.

عباسی با اشاره به تأثیرات قوی انیمیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری بر افراد گفت: شخصیت‌های کارتونی چنان در ذهن همه ما جاافتاده‌اند که جنبه‌ای نوستالژیک پیدا کرده‌اند. این تأثیرات در بعضی افراد بسیار شدید است به‌گونه‌ای که در ژاپن به عنوان مهد این آثار، گروهی از مردم چنان تحت تأثیر انیمیشن‌ها و بازی‌ها قرار دارند که در ظاهر و شیوه زندگی خود از آنها پیروی می‌کنند. در زبان ژاپنی به کسی که دیوانه‌وار علاقه‌مند به انیمه، مانگا و... است اوتاکو گفته می‌شود و من هم احساس کردم پیوندی که در آثارم میان واقعیت و داستان‌های کارتونی برقرار شده است می‌تواند همین نام را داشته باشد.

نمایشگاه "اوتاکو" تا 25 بهمن‌ماه در گالری ژاله به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک 3 برپاست.