به گزارش هنر آنلاین، این اکسپو در اواسط آبان 1397 و با توصیه‌ها و حمایت‌های معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا شکل گرفت و نخستین جلسات کادر علمی و اجرایی این رویداد در همان روزها برگزار شد. پیرو تصمیمات شورای سیاست‌گذاری از اسفند همان سال، کادر اجرایی برای دریافت آثار ارسالی دانشجویان آماده شدند.  

در ادامه پس از انتشار فراخوان این رویداد، در مجموع حدود 2500 اثر تا پایان مهلت مقرر به دبیرخانه ارسال شد و از این تعداد 220 اثر در مرحله اول داوری (18 دی‌ماه 1398) و 180  اثر در داوری دوم (16 بهمن‌ماه 1398) برگزیده شدند. 

با توجه به رویکرد شورای سیاست‌گذاری دومین اکسپو دانشجویی نقاشی و نگاه ویژه مدیر اکسپو مبنی بر توجه به محیط‌زیست، بخش ویژه این دوره از اکسپو نقاشی به این موضوع اختصاص یافت و آثار متعددی نیز در این بخش دریافت شدند. 

گفتنی است دومین اکسپو دانشجویی نقاشی از حمایت مادی و معنوی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمک‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان حمایت از محیط‌زیست، خانه هنرمندان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، انجمن علمی دانشجویی نقاشی دانشگاه الزهرا و...  بهره‌مند است.

لازم به ذکر است که این نمایشگاه از 18 لغایت 28 بهمن‌ماه در گالری‌های استاد ممیز، استاد میرمیران، گالری پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران برپاست .