سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی سعید امکانی با عنوان "سران" در گالری گلستان، نمایشگاه نقاشی داوود زندیان در گالری ایرانشهر، نمایشگاه نقاشی عیسی جباری ممقانی با عنوان "معشوقه معتدل" در گالری آس و نمایشگاه "صورتگر عشاق از رقم صادق تا عمل تبریزی" با آثاری از صادق تبریزی در گالری سهراب سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند. 

 

تبدیل واژه به تصویر

نمایشگاه طراحی سعید امکانی با عنوان "سران" در گالری گلستان برپاست. امکانی در آثار خود به کلمات و بار معنایی آنها توجه داشته اما آنچه بیشتر قابل‌توجه است تأویل‌پذیری کلمات و امکان دریافت معانی مختلف از آنهاست. در طرح‌های این مجموعه به جای معنای مستقیم کلمات با معنای تصویری آنها مواجه هستیم، مانند آنچه ممکن است از شنیدن یک کلمه به ذهن شخصی غیر فارسی زبان خطور کند و معنایی کاملا متفاوت را از آن برداشت کند.

امکانی در این آثار واژه‌های مختلف را که مرتبط با "سر" هستند انتخاب کرده و تصویری متناسب با آنها را به وجود آورده است. در تابلوی "سرنخ" با فیگوری مواجه هستیم که به جای سر آن یک کلاف نخ قرار گرفته و در تابلوی "سرپوشیده" آدمی را می‌بینیم که روی سر او پارچه‌ای بسته شده است. واژه "سر دست" به بدنی تبدیل شده که یک دست بزرگ به جای سر او قرار گرفته و کلمه "سر به هوا" به تصویر سری که از بدن جدا شده و بالای ابرها قرار گرفته، تبدیل شده است.

نمایشگاه طراحی سعید امکانی در گالری گلستان

از نظر بصری هم آثار امکانی ویژگی‌های خاصی دارند. طراحی‌های سیاه و سفیدی که با ابزار ساده‌ای مانند خودکار بر روی کاغذ به وجود آمده‌اند، هیچ‌گونه نیازی به رنگ ندارند و خطوط و سطوح کاملاً گویای مفاهیم مورد نیاز تصویر هستند. اگرچه هنرمند در موارد مورد نیاز رنگ را هم وارد اثر کرده و در چند تابلو آنچه بیشتر از همه چیز به چشم می‌آید رنگ آثار است.

شیوه کار امکانی یادآور طراحی‌های مطبوعاتی است که معمولاً طنز تلخ و اجتماعی را بازتاب می‌دهند. ساخت‌وساز نسبتاً دقیقی که به وسیله هاشورها انجام شده است یا خطوط نازکی که با دقت و ظرافت، فرم‌های مورد نظر را به وجود آورده‌اند، گاه با کلاژ عناصری مانند کِش همراه شده‌اند و تصاویری کاملاً گویا را به وجود آورده‌اند.

نمایشگاه طراحی سعید امکانی تا 16 بهمن در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپاست.

خاطرات شیرین

نمایشگاه نقاشی داوود زندیان در گالری ایرانشهر برپاست. این هنرمند مقیم نروژ که سال گذشته برای اولین بار گزیده‌ای از آثارش را در ایران نمایش داد، این بار آثار جدید خود را به گالری ایرانشهر آورده است. در این مجموعه نیز با ویژگی‌های خاص نقاشی‌های زندیان مواجه هستیم که باعث می‌شود آثارش برای مخاطب قابل‌ شناسایی باشند.

طبیعت بی‌جان نقش مهمی در تابلوی زندیان دارد. در این تابلوها بدون اینکه چیدمان خاصی برای اشیاء انجام شده باشد، ترکیبی ساده از ابزار و اجسام عادی زندگی را شاهد هستیم. تخم‌مرغ‌ها و شیشه‌های نوشابه که روی میز کار هنرمند قرار گرفته و در کنار آن قلم‌مو و روغن برزک دیده می‌شود، می‌تواند یک ترکیب‌بندی استوار و جذاب ایجاد کند که برآمده از زندگی روزمره است. از سوی دیگر لوازمی وجود دارند که جنبه تاریخی داشته و حسی نوستالژیک را در مخاطب بیدار می‌کنند. دوچرخه، تمبر پستی، دوربین‌های آنالوگ و... لوازمی هستند که برای همه آشناست اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی به اشیایی غیرکاربردی یا کلکسیونی تبدیل‌شده‌اند.

زندیان

انسان نقش مهمی در کارهای زندیان دارد و در فضای شلوغ و پر هیاهوی تابلوها، ازدحامی از آدم‌ها و اجسام را می‌بینیم که ترکیبی نامتجانس و درعین‌حال آشنا را به وجود آورده‌اند که آرشیوی از خاطرات، زمان‌ها و مکان‌ها هستند. اما در سوی دیگر، دیوار گالری با بوم‌های بزرگی پوشیده شده که در کنار هم قرار گرفته و نمایی از یک کتابخانه را به وجود آورده‌اند. در روزگاری که فرهنگ دیجیتال باعث کمرنگ شدن حضور کتاب در زندگی مردم و حتی غریبه شدن فضای کتابخانه برای آدم‌ها شده است، مخاطب نمایشگاه مقابل قفسه‌های بلندی قرار می‌گیرد که انبوهی از کتاب در آنها قرار دارد. این کتابخانه را نیز می‌توان خاطره‌ای دور به شمار آورد که امروزه تنها تصویری از آن در ذهن باقی است.

یکی از نکات جذاب در نقاشی‌های داوود زندیان ویژگی‌های تکنیکی آثار و برخورد او با رنگ و قلم است. رنگ‌های تمیز و درخشان در کنار هم قرار گرفته‌اند و حضور رنگ‌های خاکی و گرم مانع از آزار چشم می‌شوند. زندیان با آزادی کامل فرم‌های مورد نظر خود را ترسیم کرده است و بدون اینکه در قید و بند جزییات چهره یا فیگور باشد توانسته به خوبی حالات و احساسات را به مخاطب انتقال دهد. استفاده از سطح سفید بوم نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این آثار است. او مانند نقاشان آبرنگ از سفیدی زمینه برای ایجاد نور و روشنی در کار خود استفاده کرده و درعین‌حال حسی از رهاشدگی و نیمه‌کاره بودن را نیز در تابلو ایجاد کرده است. ‎

نمایشگاه نقاشی داوود زندیان تا 5 اسفند در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

دنیای پر تعلیق انسان

نمایشگاه نقاشی عیسی جباری ممقانی با عنوان "معشوقه معتدل" در گالری آس برپاست. جباری در این تابلوها به دنیای پیرامون ما توجه داشته و انسان را در محیطی قرار داده است که با وجود رنگارنگی و انرژی فراوان موجود در آن، آشفتگی و به هم‌ریختگی ذهن و زندگی او را نمایان می‌کند. دنیایی چندگانه و سرشار از تناقض که از هر سویی نشانی در آن دیده می‌شود اما انسان ساکن در آن تعلقی به هیچ سو ندارد یا از ریشه و اصل خود بی‌خبر است.

انسان در این مجموعه مانند برشی از تصویری دیگر به نظر می‌رسد و سطوح بریده‌بریده رنگی که یادآور کلاژ است، مخاطب را با این توهم درگیر می‌کند که تصاویر از جایی بریده شده و روی بوم قرار گرفته‌اند. جباری با ایجاد توهم برای مخاطب، تصویری کلاژگونه را به او ارائه می‌کند، اما اینجا خبری از برش دادن کاغذها و عکس‌ها و کنار هم گذاشتن آنها نیست، بلکه هنرمند با قلم‌مو سطوح رنگی را به‌گونه‌ای کنار هم قرار داده که مانند پاره‌هایی بی‌ارتباط، در کنار هم قرار گرفته‌اند. مرز باریک سفیدی که میان این سطوح رنگی قرار دارد بیش از پیش چشم بیننده را فریب می‌دهد و حاشیه‌های کاغذِ پاره شده را برای او تداعی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی عیسی جباری در گالری آس

آنچه مخاطب با آن مواجه می‌شود عدم قطعیت و تعلیق است. او با پاره‌هایی از تصاویر مواجه می‌شود که در کنار هم قرار گرفته و با وجود تفاوت‌های میان آنها، کلیتی واحد را به وجود می‌آورند. کلی که از بی‌نهایت فرم و رنگ تشکیل شده و تضادهای میان اجزا را در خود پنهان می‌کند. چندگانگی موجود در این آثار از طریق سطوح تخت یا بافت‌داری که کنار هم آمده‌اند و رنگ‌های سرد و گرمی که در سطح تصویر پراکنده‌اند، نشانی از تناقض در جهانی چندگانه است که حقیقت را با تردید مواجه می‌کند.

نمایشگاه "معشوقه معتدل" تا 15 بهمن در گالری آس به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ برپاست.

 

نقبی به هنر کهن

نمایشگاه "صورتگر عشاق از رقم صادق تا عمل تبریزی" با آثاری از زنده‌یاد صادق تبریزی در گالری سهراب برپاست. در این مجموعه آثاری از دوره‌های مختلف کاری تبریزی به نمایش درآمده است که تعدادی از آنها پیش از این به نمایش درنیامده بودند. مخاطب در این نمایشگاه می‌تواند گزیده‌ای از نقاشی‌خط‌ها و کارهای فیگوراتیو را مشاهده کند.

تبریزی در نقاشی‌های خود به سنت‌های نقاشی ایرانی توجه داشته اما تصاویری را به وجود آورده که کاملاً متفاوت از نمونه‌های پیشین خود هستند. آثار او را می‌توان مینیاتورهای مدرنی دانست که با نگرش دوباره در هنرهای سنتی، به وجود آمده‌اند. تابلوهای او مانند بسیاری از نقاشی‌های کهن فضایی عاشقانه و روایی دارند، اما اینجا خبری از آن ظرافت و چشم‌نوازی مینیاتور نیست. تبریزی با اغراق در فرم‌ها و اندازه‌ها، آدم‌ها و حیواناتی را به وجود آورده است که شباهتی به تصاویر آشنای نگارگری ندارد و در واقع آن فضای کهن را به دوران خود وصل می‌کند. انبوه تزیینات، رنگ‌های طلایی و فیروزه‌ای و داستان‌های عاشقانه، جهانی رنگارنگ و شاد را به وجود آورده است که با وجودِ داشتن پایی در گذشته، به مدرنیسم پیوند خورده است.

نمایشگاه صورتگر عشاق آثار زنده یاد صادق تبریزی در گالری سهراب

بخش دیگری از آثار تبریزی خوشنویسی‌هایی است که باز هم الگو گرفته از سنت هستند اما تصویری متفاوت را در پیش چشم مخاطب قرار داده‌اند. در آثار تبریزی خبری از اصول و قواعد سفت‌وسخت خوشنویسی نیست و آنچه در این تابلوها دیده می‌شود برداشتی از فرم حروف فارسی است که چرخش‌ها و نرمش‌های نستعلیق و شکسته را با خود دارد اما تلاشی برای رعایت اصول آن نشده است. در واقع تبریزی حروف را به عنوان عناصر تصویری درون کادر به کار برده و با جابه‌جایی آنها ترکیب‌بندی‌های مختلف را به وجود آورده است.

نمایشگاه "صورتگر عشاق از رقم صادق تا عمل تبریزی" با آثاری از زنده‌یاد صادق تبریزی تا 29 بهمن در گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر شماره 142 میزبان هنردوستان است.