سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجسمه‌های امیر موسوی‌زاده با عنوان "سریال" در گالری اعتماد برپاست. موسوی زاده با بیان اینکه ۲۴ اثر با استفاده از متریال آجر، بتن، ورق استیل، ورق آهن و چرم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: کارهای قبلی من بیشتر بار مفهومی داشتند اما سال گذشته تصمیم گرفتم بیشتر به فرم بپردازم و هم‌نشینی چند ماده کنار هم را مورد توجه قرار دادم. قصدم این بود که کنار هم قرار گرفتن متریال‌های مختلف را تجربه کنم و آثاری به وجود آوردم که نکته مورد توجه در بیشتر آنها فرم است و درعین‌حال بعضی از آن‌ها جنبه مفهومی نیز دارند.

موسوی‌زاده ادامه داد: جدا از هم‌نشینی جنسیتی متریال‌ها، می‌خواستم تضاد آنها را نیز تجربه کنم و آجر را به عنوان یک ماده سنتی در کنار استیل که یک ماده مدرن هست، قرار  دهم. وقتی آجر به تنهایی استفاده می‌شود ذهن همه به سمت کار سنتی می‌رود اما وقتی استیل در کنار آن می‌آید سنت و مدرنیته در کنار هم قرار گرفته‌اند.

او درباره دلیل استفاده از آجر گفت: دوست داشتم متریالی که از خاک درست می‌شود و کاملاً طبیعی است را با یک فلز که حالت صنعتی دارد درگیر کنم و در واقع صنعت و هنر را با هم ترکیب کنم. آجر مدل‌های مختلفی دارد اما من ترجیح دادم از آجر "گَری" استفاده کنم که حس طبیعی آجر را داشته باشد و بافت خاصی که دارد در تضاد با نظم ورق‌های استیل است.

موسوی‌زاده افزود: پیش از این مجموعه در آثار خود از بتن زیاد استفاده می‌کردم و از نظر بصری با آن ارتباط خوبی داشتم. پس از آنکه برای مجموعه جدید آجر را انتخاب کردم قصد داشتم از بتن در کنار آن استفاده کنم. اما به مرور به ذهنم رسید که متریال‌های دیگر را نیز وارد کنم، بنابراین تنوع آثار مدام بیشتر شد.

او با اشاره به اینکه تعدادی از آثار این مجموعه جنبه مفهومی دارند، گفت: در بخشی از نمایشگاه 4 تابلو روی دیوار قرار دارد که روی هر کدام از آنها یک آجر نصب شده است. در تابلوی اول آجر به صورت کامل دیده می‌شود اما در تابلوهای بعدی به تدریج استیل روی آن را می‌پوشاند و در چهارمین تابلو دیگر اثری از آجر نیست. در واقع آجر ماهیت سنتی را از دست داده و به مدرن تبدیل شده است.

موسوی‌زاده درباره اهمیت تکرار در این مجموعه گفت: می‌خواستم تکرار به شکل‌های مختلف در کارهایم باشد. هدف از این تکرار از یک سو این مسئله بود که می‌خواستم آثار با توجه به قرارگیری در یک نمایشگاه با هم هماهنگ بوده و ارتباطی با یکدیگر داشته باشند، اما درعین‌حال المان‌های مختلف برای ایجاد تنوع در آنها به کار رفته است. از سوی دیگر یکی از خصوصیات مینی‌مالیسم، تکرار است. در این نمایشگاه هم یک شئ به صورت مداوم تکرار شده و حالت سریالی در کارها به وجود آمده است.

موسوی‌زاده ادامه داد: معمولا آثارم به دو شیوه شکل می‌گیرند. نخست اینکه اتودهای فراوانی می‌زنم تا به یک موضوع برسم و حالت دوم این است که موضوعی به ذهنم می‌آید و بعد بر اساس آن اتود می‌زنم. شاید در کارهای بعدی همین سادگی را حفظ کنم اما تلاشم بر این است که کارها با توجه به رعایت سادگی و خلوصی که دوست دارم در کارهایم باشد، مفهومی‌تر باشند.

نمایشگاه مجسمه‌های امیر موسوی‌زاده تا 21 بهمن در گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ برپاست.