سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شاه‌پری بهزادی با عنوان "بَرین" در گالری اثر، نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی در گالری راه ابریشم، نمایشگاه نقاشی حکمت رحمانی با عنوان "سیل سکون" در گالری ثالث و نمایشگاه مجسمه‌های امیر موسوی‌زاده با عنوان "سریال" در گالری اعتماد سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند. 

 

نشانی از تاریخ

نمایشگاه نقاشی شاه‌پری بهزادی با عنوان "بَرین" در گالری اثر برپاست. بهزادی در این مجموعه تابلوهایی انتزاعی را نمایش داده است که در عمق آنها نگاهی به معماری کهن ایرانی دیده می‌شود. در میان سطوح تخت یا فرم‌های هندسی و لکه‌های رنگ که به سادگی بر روی بوم قرار گرفته‌اند، نشانی از محراب‌ها و گنبدها به چشم می‌آید که گویی از پس غبار سالیان سر برآورده‌اند.

این بناهای فرسوده در تابلوهای بهزادی جلوه‌ای متفاوت دارند. اینجا شاهد شکوه و عظمت یا جزییات فراوان ساختمان‌های قدیمی نیستیم، بلکه تنها چیزی که می‌بینیم خطی منحنی یا دایره‌ای است که چشم آشنای مخاطب را به سمت آنچه قبلا دیده است می‌برد و کلیتی از آن را به ذهن متبادر می‌کند.

در یک تابلو از میان لایه‌های رنگ زرد درخشانی که بر روی تیرگی زمینه قرار گرفته است، ورودی جناغی شکلی بیرون آمده است که بیننده را به فضای داخلی خود دعوت می‌کند. در تابلوهایی دیگر زیر لایه رنگ‌های آبی و خاکستری، سنگچینی از یک بنای بسیار قدیمی و نیمه ویران دیده می‌شود و در جایی دیگر سطوح سفید و اُکری که بر زمینه تابلو قرار دارند، خود بخشی از دیوارهای یک ساختمان هستند که لکه رنگ‌های خاکستری روی آنها نشان‌دهنده آسیب‌های وارد شده به دیوار است.

نمایشگاه نقاشی شاه‌پری بهزادی در گالری اثر

در تابلویی دیگر یک مثلث آبی رنگ در میان زمینه آبی یادآور گنبدی سر به آسمان افراشته است و در تعداد دیگری از آثار حجم‌های دایره‌ای که از میان بوم بیرون آمده‌اند سقف بناهای خشتی کویری و بادگیرها را تداعی می‌کنند که از نمای بالا دیده می‌شود.

بهزادی در این مجموعه از روال آثار گذشته خود که مبتنی بر تکرار نقطه‌های رنگین بود فاصله گرفته و با خودداری از پرداخت آشکار فرم‌ها، انتزاعی از سطوح و رنگ‌ها را به وجود آورده است که حس کهنگی و گذر زمان را در کنار معنویت موجود در فضا منتقل می‌کند.

نمایشگاه نقاشی شاه‌پری بهزادی تا 25 بهمن در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.

 

وسعت نگاه عکاس

نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی در گالری راه ابریشم برپاست. در این مجموعه آثاری از دوره‌های مختلف کار او به نمایش درآمده است که طیف گسترده‌ای از موضوعات و تکنیک‌ها را در برمی‌گیرد.

بخشی از آثار این نمایشگاه از مجموعه عکس‌های قاجاری هستند که جلالی با تأثیرپذیری از زیبایی‌شناسی عکاسی قاجار دست به خلق آنها زده است. او با استفاده از عکس‌های قدیمی و تغییراتی که در آنها ایجاد کرده است خوانشی معاصر را از آنها ارائه می‌کند. تصویر زنان درباری یا مردان کشتی‌گیر که مقابل دوربین ژست گرفته و به آن خیره شده‌اند، با کلمات و تاش‌های رنگی تلفیق‌شده و تصاویری چندلایه را به وجود آورده‌اند که معنایی متفاوت از آن هدف اولیه عکس ایجاد می‌کنند. جلالی عکس‌های موجود را دستمایه خلق آثار مفهومی عکس محور کرده و دوره‌های تاریخی را به هم متصل می‌کند.

دسته دیگری از عکس‌های این مجموعه تصاویری از گل‌ها هستند، اما عکاس قصد نداشته تصاویری زیبا و تزیینی از گل‌ها ثبت کند. بلکه در این قطعات به جای شاخه گلی رنگین یا دسته گلی زیبا با گلبرگ‌های پرپر شده مواجه هستیم و اجزای داخلی آن مانند کاسبرگ و پرچم را می‌بینیم. اگرچه رنگ‌های زرد و قرمز روی زمینه سفید خودنمایی می‌کنند و انرژی فراوانی از خود بروز می‌دهند اما در واقع آنچه دیده می‌شود زوال زیبایی است.

نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی در گالری راه ابریشم

عکاسی شهری و به‌طور دقیق‌تر عکاسی از ساختمان و معماری نیز موضوع تعداد دیگری از آثار اوست. در این عکس‌های سیاه‌وسفید از کوچه‌های باریک تا ساختمان‌های کوچک و بزرگ، قدیمی و جدید، شهری و روستایی، در حالی دیده می‌شود که گاه ردی از نور آفتاب بر آنها دیده می‌شود و گاه سایه‌های سیاه بر آنها افتاده است. در این عکس‌ها هیچ نشانی از انسان نیست و تنها محل زندگی او به عنوان نمادی از فرهنگ و سلیقه او دیده می‌شود.

اما جلالی در عکس‌های دیگری به‌طور ویژه به انسان پرداخته است. عشایری که در کنار چادرها و حیوانات اهلی دیده می‌شوند، روستاییانی که مشغول کشاورزی یا صید هستند و شهرنشینانی که مشغول کار یا در خیابان هستند، سوژه عکس‌های سیاه و سفیدی هستند که آدم‌های تنها را در کشمکش زندگی نشان می‌دهد.

نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی تا 27 بهمن در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، پلاک ۲۱۰ برپاست.

 

موجودات مادی 

نمایشگاه نقاشی حکمت رحمانی با عنوان "سیل سکون" در گالری ثالث برپاست. تابلوهای این مجموعه حرکتی میان واقعیت و خیال هستند. نقاش با استفاده از المان‌های طبیعی، تصاویر غیرواقعی را به وجود آورده است که همگی حول محور یک موضوع هستند. آنچه در وهله نخست جلب‌توجه می‌کند حضور حیوانات است. گوسفند، بوقلمون، موش، اسب و... هرکدام قهرمان یکی از تابلوها هستند. اما هدف اصلی چیزی جدا از حیوانات است.

در هر تابلو شاهد ترکیب شدن حیوانات با فرم دایره‌ای هستیم که نگاهی دقیق به آن نشان می‌دهد با یک سکه فلزی مواجه هستیم. سکه‌هایی که کمترین ارزش را در نظام پولی داشته و به‌خودی‌خود ارزش چندانی در معاملات جامعه ندارند، این بار با حیوانات ترکیب شده و جایگاه مادی به آنها داده‌اند. بوقلمونی که تماماً در یک سکه قرار گرفته و فرم دایره پیدا کرده است و یا اسبی که خود تبدیل به سکه شده و چنان مسخ شده است که سر و پاهای خود را هم از دست داده است، نمونه‌ای از این تبدیل و ترکیب‌ها هستند.

نمایشگاه نقاشی حکمت رحمانی در گالری ثالث

رحمانی به خوبی از اصول طراحی و نقاشی استفاده کرده و با قدرت به ساخت و ساز پرداخته است اما هدف او ایجاد تصاویر واقع‌گرایانه نیست، بلکه این اصول را برای تولید معنا در اثر به کار می‌برد. او در عنوان نمایشگاه از دو واژه متضاد استفاده کرده و معنای خشونت و حرکت و انرژی فراوان را در کنار ایستایی و خمودگی قرار داده است. این عنوان بی‌ارتباط با حیواناتی تغییریافته که قدرت حرکت را از دست داده‌اند نیست.

نمایشگاه نقاشی حکمت رحمانی تا 14 بهمن در گالری ثالث به نشانی کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ برپاست.

 

تصویری از سادگی 

نمایشگاه مجسمه‌های امیر موسوی‌زاده با عنوان "سریال" در گالری اعتماد برپاست. آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده است مجسمه، به معنای فرمی شناخته شده یا بیانگر نیست؛ بلکه با نوعی حجم‌های انتزاعی مواجه هستیم که از ترکیب سطوح و خطوط به وجود آمده‌اند.

موسوی‌زاده در این آثار بر امکانات ذاتی ماده متمرکز شده و با به کار بردن چند متریال در کنار هم ترکیب‌های متفاوتی را به وجود آورده است. این مجسمه‌های مینی‌مال با عنصر ساده و آشنای آجر ساخته‌شده‌اند که ورق‌های فلزی با آن همراه شده و به صورت الگوهایی تکرار شده‌اند. او گاه درون یک آجر چندین شکاف ایجاد کرده و لایه‌های فلزی را منظم درون آنها چیده است و گاه درون آجر را به شکل‌های مختلف برش داده و با ورقه‌ها، سطوح یا حجم‌های قرمز پر کرده است.

نمایشگاه آثار امیر موسوی‌زاده در گالری اعتماد

تعداد دیگری از آثار که روی دیوار نصب‌شده‌اند اغلب با استفاده از ورق‌های فلز به وجود آمده‌اند. در این آثار با سطحی ساده، یکدست و ایستا مواجه هستیم که با حضور مواد دیگر اختلالی در یکنواختی آنها به وجود آمده است. گاه سطحی بتنی در کنار فلز براق قرار گرفته است و گاه برش‌های نازکی از میان صفحه بیرون آمده تا بافتی را ایجاد کند. این آثار پیوندی عمیق با یکدیگر دارند و هرکدام جزئی از یک کل بزرگ هستند که سکون و آرامش را در کنار حرکتی آرام و جزئی نمایان می‌کند.

 نمایشگاه مجسمه‌های امیر موسوی‌زاده تا 21 بهمن در گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ ادامه دارد.