به گزارش هنرآنلاین، سومین مسابقه عکس خوشه با عنوان "از مزرعه تا سفره" ۴ بهمن در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در ابتدای این مراسم نشستی با حضور دکتر یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی، دکتر علیرضا کریمی رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم و آرد و نان کشور و دکتر مهدیه خاکی صدیق دبیر مسابقه عکاسی خوشه برگزار شد.

در ابتدا سیف درباره دلیل برگزاری این مسابقه گفت: آنچه ما را بر آن داشت تا موضوع نان را وارد عرصه فرهنگ و هنر کنیم آن بود که هنر، تکامل‌یافته فعالیت‌های انسانی در هر بخشی است و اگر بتوانیم در هر موضوعی هنر را وارد کنیم حتماً می‌توانیم به توسعه موضوعات در حوزه شهروندی و توسعه اجتماعی دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: ارزش اقتصادی این صنعت ۶۰ هزار میلیارد تومان است و مخاطبان ما قریب به ۸۰ میلیون نفر هستند و درعین‌حال سلامت و انرژی مردم درگیر آن است. بنابراین با موضوع بسیار مهمی مواجه هستیم. با برگزاری جشنواره خوشه قصد داریم داستان گندم و نان را وارد زندگی مردم کنیم، زیرا معتقد هستیم اصلاح فرهنگ تولید و مصرف در جامعه از این حوزه می‌گذرد.

سیف افزود: باید اصلاحاتی در فرهنگ مردم انجام شود تا از اسراف این ماده ارزشمند جلوگیری شود و توسعه صنعت آرد و نان حاصل شود. لازم است همه هنرمندان و مشاهیر ما به این داستان ورود کنند و مسابقه خوشه آغازی به این ورود است زیرا نان با زندگی همه مردم آمیخته است. امسال شرکت‌کنندگان مسابقه سه برابر شده‌اند و استقبال خوبی از آن کردند اما هنوز تا رسیدن به هدف ما راه زیادی باقی است. در روز اختتامیه جشنواره کمپین "حال خوب نان" با حضور هنرمندان سینما و ورزشکاران و... برگزار می‌شود تا همه با هم کمک کنند حال نان بهتر شود و تلاش کنیم نان خوبی در سفره ایرانی‌ها بگذاریم.

مهدیه صدیقی نیز با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان این مسابقه گفت: سال گذشته ۲۱۰ نفر در مسابقه شرکت کردند اما این تعداد امسال به شکل 6۸۰ نفر رسید که ۳۰۵۰ عکس برای ما ارسال کردند. در نهایت ۱۳ مجموعه عکس، ۵۰ تک عکس، ۲۱ عکس موبایلی و ۱۰ عکس در گروه زیر ۱۵ سال و در مجموع ۱۴۴ انسان توسط داوران برای حضور در نمایشگاه انتخاب شد.

کریمی ادامه داد: با توجه به پروسه طولانی برداشت گندم تا تولید نان، فراخوان ما از زمان برداشت گندم در اردیبهشت ماه آغاز شد و تا دی ماه ادامه پیدا کرد زیرا می‌خواستیم فرآیند این کار از ابتدای تولید نان تا پایان آن دیده شود. مسابقه امسال دو محوریت داشت، بخش اول برکت نان و بخش دوم نگاه انتقادی به موضوع نان و مسائلی مانند ضایعات بیماری‌ها و... بود. سعی کردیم رویکرد متفاوتی داشته باشیم و بخواهیم که در عکس‌ها از محورهای مختلف صنعتی، انتقادی و... به این موضوع نگاه شود.

نمایشگاه "از مزرعه تا سفره" تا ۱۴ بهمن در خانه هنرمندان ادامه دارد.