به گزارش هنرآنلاین؛ مهناز شفیعی دبیر سومین دوره مسابقه عکس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در دو دوره گذشته که مسابقه عکس خانه های روستایی برگزار شد، هدف ما فقط این نبود که مسابقه ای برگزار کرده و تعدادی عکس دریافت کنیم، بلکه می خواستیم با بهره گیری از کارکرد عکس به عنوان یک رسانه عمومی و مستند، پتانسیل و کاستی های مناطق روستایی را نشان دهیم. 

وی افزود: در دوره قبل با تاکید بر موضوع های مرتبط با روستاییان از معماری خانه ها گرفته تا فرهنگ و اقتصادشان، نمایشگاه عکسی برگزار شد و به واسطه آن، شیوه‌های زندگی روستاییان را در دوران معاصر به نمایش گذاشته و مورد ارزیابی قراردادیم که چقدر تحت تأثیر مجاورت‌های مداوم میان سنت و مدرنیته قرار گرفته است و امروزه می توان شاهد ترکیب‌های متفاوتی از جلوه‌های سنتی و مدرن در بافت و ساختار سکونت‌گاه‌های روستایی کشورمان باشیم.

دبیر مسابقه عکس سیلاب ادامه داد: بی‌گمان ثبت و بررسی این ترکیب‌ها، می‌تواند دستاوردی مهم در زمینه بافت باارزش روستاها و نمایش تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای این موضوع باشد. در این دوره با ثبت سیلاب سال جاری و تاثیرات ناشی از سیلاب در وضعیت خانه های روستایی و شهری و واکاوی میزان پاسخگویی معماری سنتی در مقابل سیل از موضوع های قابل طرح در این مسابقه است که می تواند گام موثری برای رفتار پیشگیرانه در این حوادث داشته باشد.

شفیعی در توضیح بخش های مختلف مسابقه سیلاب ادامه داد: مسابقه در دو بخش اصلی و ویژه برگزار شده است. در بخش اصلی (تک عکس) شش محورعنوان شده است که محور اول در مورد وقوع سیلاب و خسارت‌های کالبدی و اقتصادی (ابنیه، راه‌ها، زمین‌های کشاورزی، دام و…) است که به نوعی، اسنادی تصویری برای تحقیقات فراهم خواهد آورد که دلیل انتخاب این موضوع هم، استفاده از کارکرد عکاسی برای مستند سازی و اطلاع رسانی آن است.

وی در مورد محور دوم مسابقه سیلاب گفت: عملیات امداد و نجات و کمک‌های مردمی و خیّرین دومین محور این مسابقه است که هدف ما از پرداختن به این عکس ها پاسداشتی است  از کمک هایی که بدون لحظه‌ای درنگ انجام شد و نمایش آن وظیفه ای است برای فرهنگسازی و ادامه دار شدن این حرکت های انسان دوستانه. همانگونه که اکنون نیز در سیلاب سیستان و بلوچستان، شاهد این همدلی و همراهی برای نجات هموطنان آسیب دیده کشورمان هستیم.

دبیر سومین دوره مسابقه عکس اضافه کرد: روند تأمین اسکان اضطراری و مشارکت مردم آسیب‌دیده در فرآیند بازسازی مسکن، محورهای سوم و چهارم این مسابقه هستند که در این بخش بیشترِ توجه شورای برگزار کننده، برای بررسی و رفع نیاز های موجود در حوادث احتمالیِ آینده است.

وی محور پنجم را یکی از مهمترین محورهای این مسابقه عنوان کرد و افزود: نقش زنان و کودکان در فرآیند مدیریت بحران اهمیت بسیاری دارد. زن ایرانی همیشه به عنوان پایه و ستونی مهم در سازماندهی شرایط خانواده محسوب شده است. این تاثیر در شرایط بحرانی چندین برابر بیشتر به چشم می آید. تمرکز روی نمایش حضورکمتر دیده شده زن، از ضروریات شورای سیاستگزاری این مسابقه است. کودکان به عنوان نسل آینده و افراد آسیب پذیر در شرایط بحران بسیار حائز اهمیت هستند و توجه بیشتری را نیاز دارند.

شفیعی در مورد آخرین محور مسابقه اضافه کرد: بافت مناطق آسیب‌دیده قبل و بعد از بازسازی محوری است که به صورت تصویری به قیاس این مناطق می‌پردازد و می تواند اسناد مهمی برای تحقیقات آینده و همچنین بررسی شرایط موجود باشد. اهمیت به این نکته ضروری است که پس از سیلاب، افراد مناطق مختلف در چه شرایطی زندگی می کنند. بخش ویژه این مسابقه نیز به مجموعه عکس ها و عکس های مقایسه ای اختصاص داده شده است. لازم به ذکر است در این دوره، همانند دوره قبل علاوه بر جوایز داوران یک جایزه مردمی نیز، به انتخاب بازدیدکنندگان از نمایشگاه، اختصاص داده شده است که در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

وی در پایان به مشارکت عکاسان در جشنواره هایی که به موضوع بحران مناطق مختلف ایران می پردازد تاکید کرد و افزود: رسالت یک هنرمند عکاس تنها گرفتن تصویر خوب نیست بلکه تاثیری ست که عکس با نمایش آن، بوجود می آورد. عکس ها می توانند بدون تحریف، وقایع را نشان دهند و به عنوان عکاس وظیفه ماست که در مسابقه ها و جشنواره های مختلف، امکان نمایش شرایط و مسایل مربوط به مناطق محروم و روستایی را ایجاد کرده تا بتواند نتیجه های موثری برای هموطنان و آیندگان داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر امروز آتش سوزی استرالیا در تمام دنیا دیده می شود، دوربین هایی است که شرایط را به ثبت رسانده و منتشر کرده و حال که با برگزاری مسابقه عکس سیلاب بستری برای دیده شدنِ مردم سیل زده در ایران فراهم شده است، وظیفه اجتماعی هر هنرمند عکاس، شرکت در آن و نمایش آنچه دیده و ثبت کرده به دیگران است.

لازم به یادآوری است مهلت ارسال آثار به مسابقه عکس سیلاب تا 12 بهمن ماه است و این مهلت تمدید نخواهد شد. هنرمندان و عکاسان برای شرکت در این مسابقه می توانند به نشانی http://Pic.bonyadmaskan.ir  مراجعه و یا با دبیرخانه مسابقه با شماره تلفن ۶۶۴۶۵۴۴۰ تماس حاصل کنند.

آثار منتخب در این جشنواره 17 فروردین 99 در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.