سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی صادق ادهم با عنوان "کندال" در گالری والی برپاست. ادهم در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۷ اثر با تکنیک میکس مدیا در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این آثار از میان ۶۰ نقاشی که در سال ۹۴ کشیده بودم انتخاب شده است که تا به حال فرصت نمایش نیافته بودند.

او درباره ایده شکل‌گیری مجموعه گفت: ۲۵ سال پیش یک سانحه تصادف برای من رخ داد که باعث شد چند ساعت در وضعیت کما به سر ببرم. آن حالت تعلیق که در آن چند ساعت تجربه کردم تأثیر زیادی بر آثار هنری من داشت و در بسیاری از کارهایم این تأثیر دیده می‌شود. بیشتر کارهایم تحت تأثیر آن اتفاق حالت دوگانگی دارد، انگار یک پا در این جهان و یک پا در جهان دیگر دارم. فضای آثارم چیزی میان خیال و واقعیت است و همین موضوع باعث می‌شود نقاشی‌ها به سمت سورئال برود.

او با اشاره به اینکه کندال در زبان بختیاری و شوشتری به معنای حفره است، ادامه داد: این ۶۰ نقاشی را در مدت دو ماه کشیدم و پیش از شروع هر اثر هیچ پیش‌زمینه‌ای برای آن نداشتم. ابتدا یک پس‌زمینه را روی بوم یا کاغذ می‌گذاشتم و سپس بر اساس آن، در لحظه و به صورت بداهه هر چیزی که به ذهنم می‌آمد را می‌کشیدم و سپس آن را به سمت دلخواه خود هدایت می‌کردم.

او با بیان اینکه مفهوم همه این آثار تعلیق است، افزود: همه فرم‌ها در خدمت آن کلیت آمده است. می‌دانستم که از فرم‌ها چه می‌خواهم اما اینکه چه فرمی در کار می‌آید از ابتدا برایم مشخص نبود. اما هرچه به نظرم می‌رسید بعداً در خدمت کانسپت اصلی قرار می‌گرفت. در میان این 60 اثر شاید فقط 10 اثر فضای دورتری دارد، اما حالت خواب و رویاگونه در همه آنها مشترک است.

ادهم ادامه داد: این نقاشی‌ها بسیار نشان‌دهنده فضای شخصی خودم است زیرا آن چند ساعت تعلیق کما برایم بسیار جذاب بود و دوست دارم همچنان در این فضا نقاشی کنم زیرا به آن سبکی و رهایی علاقه دارم و می‌خواهم به شکلی قابل لمس‌تر در نقاشی‌های خود آن حس را برای مخاطبان بازگو کنم.

او که در چند سال اخیر نمایشگاه‌های مجسمه برگزار کرده است، درباره ارتباط میان کارهای خود گفت: در همه کارهای نقاشی و مجسمه از فرم‌های خاصی مانند مکعب، دایره، بیضی و... استفاده می‌کنم. در مجموع کارهایم ساختار معماری گونه دارد و فضای معماری و اسطوره در کارهایم دیده می‌شود. قبل از اینکه وارد فضای مجسمه‌سازی شوم سال‌ها به عنوان نقاش فعالیت کرده و تدریس می‌کردم، اما احساس می‌کردم مجسمه از لحاظ فضای سه بعدی و حجمی امکانات بیشتری به من می‌دهد.

این هنرمند افزود: در طول سال‌ها به تضادهایی در هنر ایران برخوردم و می‌دیدم که اغلب هنرمندان به تقلید از هنر غربی می‌پردازند. ولی من در مجسمه‌ها کار خود را از مکتب سقاخانه شروع کردم و فکر کردم که با آوردن آنها به فضایی فعلی می‌توانم نقطه اتصالی میان گذشته و حال برقرار کند و شاید این مسیر بتواند در آینده ادامه پیدا کند.

نمایشگاه نقاشی صادق ادهم تا 8 بهمن در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.