به گزارش هنرآنلاین، کلثوم صالحی و حمیدرضا آزاد به‌طور مشترک به عنوان برگزیدگان سومین جایزه هنر معاصر ویستا معرفی شدند؛ این مراسم با حضور چهره‌های هنری عصر جمعه ۲۷ دی‌ماه در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پریسا پهلوان ، مدیر گالری و جایزه هنر معاصر ویستا گفت: سومین جایزه ویستا با هفتمین سالگرد گالری ویستا هم زمان شده است؛ اما کاممان تلخ است زیرا این روزها مردم نازنینمان شاهد بلایای طبیعی و غیرطبیعی متعددی هستند که همه را آزرده‌خاطر و ناراحت کرده است. همراهی و همدلی هنرمندان با آسیب دیدگان اتفاقات اخیر که در جهت حفظ کرامت انسانی است مغتنم است."

پهلوان با اشاره به اینکه رویکرد و فراخوان جایزه ویستا گفت : "مستقل بودن جایزه ویستا و اینکه یک نهاد خصوصی آن را حمایت می‌کند یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جایزه است. می‌خواهم از حامیان مالی دعوت کنم که در کنار ما قرار بگیرند و بتوانند به نگاه خود عمق ببخشند و زمانی که هنری را مورد حمایت قرار می‌دهند آن را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود قلمداد کنند."

او درباره داوری در این دوره از جایزه ویستا توضیح داد: "احترام به رأی مستقل داوران یکی دیگر از ویژگی‌های جایزه ویستا بود در تلاش بودیم تا داوران بی‌طرفانه و با نگاه علمی و حرفه‌ای آثار را انتخاب کنند.

تجلیل از برگزیدگان سومین جایزه هنری ویستا در خانه هنرمندان

مدیر گالری ویستا با اشاره به اینکه بهنام کامرانی و نگار نادری پور نشان ویستا را طراحی کرده‌اند، ادامه داد: "جایزه این دوره شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی است که هنرمند برگزیده بتواند ایده خود را به اجرا دربیاورد و به نمایش بگذارد. در این دوره از جایزه ویستا ۱۸۷ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۱۱۴ اثر متعلق به هنرمندان زن و ۷۳ اثر به هنرمندان مرد تعلق داشت که از میان آنها ۱۸ پروپوزال انتخاب و در نهایت ۹ پروپوزال منتخب شد. ما در جایزه ویستا محدودیت سنی نداریم بنابراین شرکت‌کنندگان از ۱۷ تا ۵۳ سال بودند. خوشبختانه در این دوره آثار ارسالی از شهرستان‌ها نیز داشتیم."

پهلوان در پایان گفت: فراخوان چهارمین دوره جایزه ویستا به زودی اعلام خواهد شد و نمایشگاه سومین جایزه ویستا تا ۴ بهمن در گالری ویستا برپا است.

بهنام کامرانی یکی از داوران سومین جایزه ویستا درباره شکل‌گیری ایده جایزه ویستا توضیح داد: زمانی که ایده جایزه ویستا مطرح شد در گالری‌ها شاهد افول اندیشه‌های فکری بودیم، هنرمندان جوان تمایل به برگزاری نمایشگاه داشتند و از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب کشور کمتر به سمت فکر و اندیشه می‌رفتند. خوشبختانه رویدادی مثل جایزه ویستا می‌تواند انگیزه‌ای برای رشد هنرمندان و تمایل به خلق آثاری همراه با هنر و اندیشه شود و البته می‌توان رشد آثار هنرمندان را در سومین دوره این جایزه کاملا مشاهده کرد.

این هنرمند با اشاره به چهار مرحله داوری در جایزه ویستا گفت:" وقتی به ۹ ایده منتخب رسیدیم به آتلیه هنرمندان شرکت‌کننده در جایزه ویستا رفتیم و مشاهده کردیم که هنرمندان بسیاری هستند که در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند، هنرهای تجسمی با وجود مظلوم بودن ، بسیار درخشان به کار خود ادامه می‌دهد.

در ادامه این مراسم از هنرمندان پیشکسوت عباس مشهدی زاده، داوود شهیدی، بهزاد شیشه گران ، قدرت الله عاقلی ... دعوت شد تا لوح تقدیر به داوران این دوره نازگل انصاری نیا، رزیتا شرف جهان، پریسا پهلوان،حمید سوری، بهنام کامرانی و بهرنگ صمدزادگان اهدا کنند.

عباس مشهدی زاده در سخنانی کوتاه عنوان کرد: جایزه ویستا روند پربار و پربرکتی داشته است و استعدادهای درخشانی را به جامعه هنرهای تجسمی معرفی کرد؛ خوشحالم که شاهد این اتفاق در کشورم هستم.

داوود شهیدی با ابراز خرسندی توجه داوران این جایزه به مبحث پروپوزال گفت: مشکل ما در حوزه تجسمی پراکنده بودن آثار است اما پروپوزال این مشکل را برطرف می‌کند و ذهن هنرمند را به نمایش می‌گذارد و تکامل فکری را شکل می‌دهد.

تجلیل از برگزیدگان سومین جایزه هنری ویستا در خانه هنرمندان

بهرنگ صمدزادگان بخش اول بیانیه هیات داوران را خواند و به حمیدرضا آزاد، ساناهین باباجانیانس، ایمان جسمی، هوفر حقیقی، سمیرا رحبانی، آیسا رشیدی، شانا عبدالهیان و احسان علیزاده، کلثوم صالحی و الدوز نبی زاده اصل برگزیدگان این دوره جایزه ویستا لوح تقدیر اهدا شد.

بیانیه نهایی هیات داوران خوانده و دو هنرمند به عنوان برگزیدگان دوره سوم و برنده جایزه ۳۰ میلیون تومانی اعلام شدند. سومین جایزه ویستا به طور مشترک به حمیدرضا آزاد و کلثوم صالحی اهدا شد.

ایده حمیدرضا آزاد چیدمان از با صداست که به تاریخ اشاره‌ای تفکر برانگیز دارد و ایده کلثوم صالحى ویژگی‌های درونى ساختارهاى معمارى و پوست حیوانى را در همنشینى بیانگرانه اى پیش رو قرار می‌دهد.

در ادامه پریسا پهلوان با قدردانی از فصلنامه تخصصی " پشت‌بام" و رسانه مکتوب " سکوگراف" ؛ لوح تقدیر و نشان ویستا را در بخش تقدیر از نهاد و ناشر تاثیرگذار سال را به استودیو کارگاه با مدیریت پیمان پور حسینی و آریا کسایی اهدا کرد.

در پایان این مراسم ایده سمیرا رحبانی به عنوان ایده برگزیده از نگاه مخاطبان معرفی شد.