سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی محمدجعفر پاکروان با نام "هیچکاک، پیکاسو و باقی ماجرا..." در گالری سیحون برگزار شد. پاکروان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۸ اثر نقاشی در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این آثار از سال ۹۳ تا ۹۶ شکل‌گرفته‌اند و در آنها به شخصیت‌های معروفی پرداختم که در زمان زندگی خود بسیار تأثیرگذار بوده و بیشتر از مقوله‌ کاری خود مطرح شدند.

پاکروان ادامه داد: المان‌هایی که در این تابلوها آوردم برگرفته از زندگی شخصی افراد و آثاری است که خلق کردند. درباره هرکدام از این اشخاص جستجو و مطالعه کردم تا لایه‌های پنهانی زندگی آنها را شناسایی کنم و پس‌ازآن بر اساس شناختی که به دست آوردم این تابلوها را خلق کردم.

او درباره نمادهایی که در تابلوها وجود دارد گفت: هیچکاک همراه با پرنده‌ای که روی سرش قرار دارد دیده می‌شود و این نماد اشاره به فیلم پرندگان است که برای مخاطبان ایرانی بسیار آشنا است. در تصویر پیکاسو از عکس گالا و همچنین گاو که بسیار مورد علاقه او بود استفاده کردم. مارادونا همراه با چگوارا به تصویر کشیده شده است و به همین ترتیب برای هر کدام از این افراد نمادهای مختلفی را به کار بردم.

پاکروان افزود: سعی کردم این افراد و نمادها را از فیلتر نقاشی‌های خودم بگذارم و نگاه اگزجره و شرقی که در بیشتر کارهایم وجود دارد را در این کارها نیز وارد کردم. غربی بودن این افراد و شرقی بودن فضای کار من کنتراستی در کار ایجاد کرد که برایم جذاب بود. به این فکر می‌کردم که اگر این افراد شرقی بودند، در چه فضایی قرار می‌گرفتند. دوست داشتم خط فکری و نگاه خودم را وارد کارها کنم. به عنوان مثال سوفیا لورن همیشه به عنوان شخصی زیبا شناخته شده است اما او را بدون زیبایی به تصویر کشیدم و قصدم این بود که این نقاشی‌ها یادآور شخصیتی که از پیش در ذهن داریم نباشد، بلکه این افراد بازیگرانی هستند که در فیلم من و صحنه‌ای که برای آنها چیده‌ام بازی می‌کنند.

او درباره رنگ‌های به کار رفته در تابلوها گفت: انتخاب این رنگ‌ها به پالت رنگی که معمولاً استفاده می‌کنم برمی‌گردد و گاه به نقاشی هند نزدیک می‌شود. شرقی بودن نقاشی‌ها برایم اهمیت زیادی داشت. این شخصیت‌ها همه محبوب هستند اما دوست نداشتم آن لطافت و جذابیتی که مدیوم سینما به آنها بخشیده است را وارد کارها کنم، بلکه می‌خواستم آن چهره را بشکنم و این کار را با دفرمه کردن و رنگ‌های خاص انجام دادم. بخشی از تغییرات هم به صورت بداهه در طول نقاشی به وجود آمد اما از نظر کمپوزیسیون کارها کاملا فکر شده هستند.

پاکروان ادامه داد: آنچه در این تصاویر دیده می‌شود ذهنیت من نسبت به این آدم‌ها و محیط و جامعه‌ای که الان در آن زندگی می‌کنم است. نمادهایی که در زندگی آن افراد وجود داشته به عنوان سمبلی وارد کارها شده اما قصد داشتم دنیای خودم را به وجود آورم، نه اینکه بخواهم ذهنیت آن افراد را نشان دهم.