سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مرتضی رازفر با عنوان "راز" در گالری آرتیبیشن برپاست. مرتضی رازفر متولد سال ۱۳۲۵ و فارغ‌التحصیل نقاشی و مجسمه‌سازی از هنرستان کمال‌الملک است. او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: در این نمایشگاه منتخبی از آثارم به نمایش درآمده است که ده تابلو از جدیدترین کارها و ده تابلو نیز از کارهای قدیمی من انتخاب شده‌اند. کارهای جدیدم آثاری بزرگ و شفاف هستند که حاصل پنج سال کار هستند و کارهای قدیمی‌تر نیز مربوط به کارهای تبلیغاتی است که از سال ۴۵ تابه‌حال انجام داده‌ام.

او درباره سوژه نقاشی‌های خود گفت: از سال ۴۵ که نقاشی را آغاز کردم چند سوژه مانند ماهی، کبوتر و اسب در آثارم دیده می‌شد. اما از سال ۵۱ شروع به نقاشی از طبیعت و به‌طور خاص نقاشی از کوه، دشت و کویر کردم زیرا به این موضوع علاقه زیادی دارم و کسانی که از گذشته تابه‌حال کارهایم را دنبال کرده‌اند عقیده دارند کارهایم پختگی خاص خودش را پیدا کرده است.

رازفر درباره دلیل علاقه خود به مناظر خاص گفت: پدرم کوهنورد بود و من نیز از کودکی همراه او به کوه می‌رفتم. این مسئله باعث شد سکوت و آرامش کوه را بیشتر از همه جا بدانم و علاقه زیادی به آن پیدا کنم. به همین دلیل سال‌ها به نقاشی از کوه پرداختم. البته در کارهای آخرم از کویر لوت، کوه‌های چابهار و کوه‌های بندرعباس هم الهام گرفته‌ام.

او درباره نحوه نقاشی از طبیعت گفت: من به طبیعت می‌روم، آنجا می‌ایستم، به منظره نگاه می‌کنم و صحنه‌هایی را به خاطر می‌سپارم. پس از آن در آتلیه آن صحنه‌ها را روی بوم پیاده می‌کنم. برای نقاشی کردن از عکس استفاده نمی‌کنم و سعی می‌کنم صحنه‌ها را حفظ کنم، زیرا کسی که نقاش است راه حفظ کردن صحنه‌ها را نیز بلد است.

رازفر ادامه داد: به تازگی بر روی آثارم شیارهای رمل‌های کویری دیده می‌شود. خطوطی که بر اثر وزش باد در کویر روی شن‌ها به وجود می‌آید را به آثارم اضافه کرده‌ام. برای رنگ‌آمیزی کارها نیز در رنگ‌ها اغراق کرده‌ام. در کویر همه تپه‌ها و خطوطی که توسط باد به وجود می‌آیند یکرنگ هستند، ولی من رنگ‌های مختلف را در مناظر استفاده کردم تا تصویر زیباتری به دست بیاورم.

رازفر افزود: در طول ۴۰ سالی که از کوه‌ها نقاشی کشیدم در آن‌ها تصاویری مانند چهره و فیگور انسان، کبوتر و... را دیدم و در نقاشی خود نیز آنها را منتقل می‌کنم. این اتفاق مانند تصاویری است که در ابرها دیده می‌شود و شکل‌های مختلفی را به ذهن آدم متبادر می‌کند. ممکن است اگر شخص دیگری در کنار من باشد چنین تصاویری را در کوه‌ و کویر مشاهده نکند اما دقت زیادی که در این سال‌ها به مناظر داشته‌ام باعث شده است بتوانم شکل‌های مختلف را در مناظر تشخیص دهم.

این هنرمند ادامه داد: با وجود اینکه سالهاست از مناظر یکنواخت نقاشی می‌کنم، اما معتقد هستم که هیچکدام از آثارم شبیه دیگری نیست. این مناظر با هم تفاوت دارند اما شیوه خاصی در همه آنها هست که اگر مخاطبی کارها را دنبال کند، در هر کجا که اثری از مرا ببیند می‌تواند آن را شناسایی کند. سعی کردم که کارهایم مشخص و در یک مسیر باشند و درعین‌حال شبیه یکدیگر نباشند.

نمایشگاه نقاشی مرتضی رازفر تا 27 دی در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن(کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک 6 برپاست.