سرویس تجسمی هنرآنلاین: نادر قشقایی از جمله هنرمندانی است که در روزهای اخیر در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی، تصمیم به ساخت اثری درباره این شهید گران‌قدر گرفته است. قشقایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه قصد ساخت یک سردیس از سردار سلیمانی را دارد، گفت: به زودی ساخت سردیس سردار قاسم سلیمانی را با ارتفاع حدود ۸۰ سانتیمتر آغاز می‌کنم. هم‌اکنون در حال تهیه مواد اولیه هستیم تا بتوانم به سرعت کار مدلاژ را انجام دهم و پس از آن قالب‌گیری اثر انجام شود. معمولاً بخش هنری ساخت مجسمه را هنرمندان انجام می‌دهند و بخش فنی ریخته‌گری و قالب‌گیری به عهده افراد دیگری است.

قشقایی ادامه داد: حدس می‌زنم که ساخت مجسمه تا مراسم چهلم شهید سلیمانی به پایان برسد. البته این موضوع بستگی به بخش فنی و اجرایی و امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد دارد. معمولاً مدلاژ با متریال ناماندگاری مانند خمیر انجام می‌شود و پس‌ از آن قالب‌گیری و ریخته‌گری آن به عهده تکنسین‌ها است و بعد این سردیس با موادی مانند برنز، فایبرگلاس و... ساخته شده و در محل مناسب قرار می‌گیرد.

او درباره تصویری که برای ساخت این اثر انتخاب می‌کند گفت: معمولاً برای ساخت چنین سردیس‌هایی بر اساس تجربه‌ای که در طول سال‌ها حاصل شده است، همه تصاویر مربوط به شخص موردنظر را استفاده می‌کنیم تا بتوانیم تندیس را از نیمرخ و تمام رخ به شکلی طراحی کنیم که همه خصوصیات شخص را نشان دهد.

قشقایی افزود: پس از شهادت سردار سلیمانی تمایل داشتم که اثری به یاد او بسازم و پس از آن‌که حوزه هنری پیشنهاد این کار را به من داد از آن استقبال کردم. آن‌طور که اطلاع یافته‌ام هنرمندان مختلف در شهرهای دیگر نیز حضور گسترده‌ای در این زمینه داشتند و قصد دارند مجسمه‌هایی از سردار شهید سلیمانی بسازند و در شهرهای مختلف نصب کنند.

او درباره خصوصیات روحی که قصد دارد در این تندیس به نمایش بگذارد گفت: صلابتی که در چهره سردار سلیمانی وجود دارد گویای همه وجوهی است که در شخصیت او بوده است. نگرشی که او نسبت به مردم ایران داشت و جان‌فشانی‌هایی که در جنگ و بازسازی مناطق جنگی داشت، قابل‌توجه است. در سیل خوزستان دیدیم که او با گذشت و مهربانی در میان مردم حضور داشت و مشغول کمک‌رسانی به آنها بود. اینها نشان دهنده وفاداری سردار سلیمانی نسبت به مردم و مملکت خودش بود. امیدوارم دیگر مسئولین هم نسبت به اتفاقاتی که در سرزمین ما صورت می‌گیرد با همین نگاه برخورد کنند و نسبت به مردم خودشان با دلسوزی عمل کنند و با مردم در یک مسیر قرار بگیرند.