سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی "دو پرتره" در گالری ایوان برپاست. مهدی منصوری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: این مجموعه با این هدف شکل گرفت که نگاهی به دو رویکرد مختلف داشته باشیم. در هنر قبل از مدرنیسم تعریف خاصی از پرتره وجود دارد اما در هنر معاصر تعریف پرتره متفاوت از تعریف کلاسیک آن است.

منصوری ادامه داد: در هنر معاصر هر چیزی که هنرمند آن را به عنوان پرتره معرفی کند، به‌عنوان یک پرتره در نظر گرفته می‌شود. در این نمایشگاه پرتره‌های کلاسیک را در کنار پرتره‌های جدیدی از هنرمندان معاصر قرار دادیم که با مدیاهای جدید مانند اینستالیشن، ویدئواینستالیش، پرفورمنس، کلاژ، میکس‌مدیا و نقاشی و حجم تولید شده‌اند.

او درباره تابلوهای نقاشی که در یک فضای چیدمانی قرار گرفته‌اند گفت: دو تابلو از آیدین آغداشلو و فریده لاشایی با چیدمانی متاثر از جنبش پست‌مدرن "سوپر فلت" در این مجموعه به نمایش درآمده است که کاری جدید است و پیش از این نمونه‌ای نداشته است. در این شیوه با توجه به ریشه‌های فرهنگ بصری عمل می‌شود و المان‌های برگزیده را از فضای دوبعدی قاب بیرون کشیده و به ما نزدیک‌تر می‌کنند. در واقع با توجه به زمان تابلو، چیدمانی در اطراف آن انجام می‌شود تا در فضایی تعاملی، اما با محوریت اثر هنری لذت تماشا کردن را تجربه کنیم.

منصوری ادامه داد: آنچه در این قاب دیده می‌شود، تنها صحنه‌پردازی‌ زیبا و چشم‌نواز نیست، بلکه خوانشی نوین بین ریشه‌های فرهنگی- ملی و تاریخ هنری سده اخیر ایران است. این چیدمان تعاملی فرصتی برای فعال‌سازی یک محیط و هویت بخشی به یک اثر است.

او با بیان اینکه این چیدمان توسط تیم گالری ایوان انجام شده و از طراحی داخلی برای نمایش تابلو در گالری استفاده شده است، افزود: تابلوی فریده لاشایی تصویری از دکتر مصدق است و ما سعی کردیم چیدمان اطراف آن برحسب زمان زندگی مصدق و حال و هوای دهه سی شمسی باشد. درباره تابلوی آیدین آغداشلو هم با توجه به اینکه او در هنر کلاسیک ساختارشکنی کرده است، برحسب زمان تابلو چیدمان را انجام دادیم.

منصوری ادامه داد: بعضی از آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمدند بر لبه مرز قرار دارند و به‌طور دقیق نمی‌توان گفت متعلق به کدام دسته هستند. بااین‌حال هر چه آثار مفهومی‌تر شود به هنر معاصر نزدیک‌تر می‌شود، زیرا هنر معاصر بیشتر از خلق تصویر به خلق معنا توجه دارد.

او درباره بازخورد نمایشگاه در میان مخاطبان گفت: قصد ما این بود که مخاطب با ورود به هر قسمت از گالری دچار شوک شود و با چیزی مواجه شود که او را متوقف کند. این اتفاق در نمایشگاه افتاد و برای بسیاری از بازدیدکنندگان دیدن آثار با تعجب و سؤال همراه بود.

در نمایشگاه "دو پرتره" آثاری از آرفه آراد، آریا ساعتچی، الهه کشاورز، پرنیان امیدی، پارمیس خوشنویس، پدرام لسانی، پگی عباسپور، حسین آزادی، حمیدرضا حکیمی، دلبر شهباز، شیده تامی، رکسانا منوچهری، سپیده ذرات، سارا رزمی، سارا عسگری، سی و ٨، شهروز صدر، علی اتحاد، علی گنجوی، غزال علیاری، لیلا فتحی و مهدی منصوری به نمایش درآمده است.

نمایشگاه گروهی "دو پرتره" تا 6 دی در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.