سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مهرناز توکلی در آرت‌سنتر باغ، نمایشگاه مجسمه سپهر بختیاری با نام "عدن" در گالری شیرین، نمایشگاه عکس گل‌آرا جهانیان با نام "قطعه‌هایی عمیقا انسانی" در گالری اُ و نمایشگاه نقاشی بهروز زیندشتی با نام "عبور" در گالری سیحون سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

پرتاب به مدرنیته

 نمایشگاه نقاشی مهرناز توکلی در آرت‌سنتر باغ برپاست. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است یادآور نوستالژی تهران قدیم، با آدم‌ها و فضای شهری دورانی است که به پایان رسیده است. اما نگاهی جزیی‌تر به تابلوها مخاطب را با تصاویری دوگانه مواجه می‌کند. این تابلوها در واقع ترکیبی از زمان حال و گذشته هستند، اما المان‌های مختلف چنان درهم‌تنیده‌اند که پیوندی محکم میان دوران‌ها به وجود آورده‌اند و تضادی میان آنها دیده نمی‌شود.

در این آثار زنانی روبنده‌پوش و مردانی کلاه به سر دیده می‌شوند که بر روی نیمکت پارکی مدرن نشسته‌اند و یا زن درباری قاجاری را می‌بینیم که یک قوطی چیپس از برندی معروف در مقابل او قرار دارد. توکلی در این آثار به شکلی نمادین نحوه مواجهه جامعه سنتی ایران با مدرنیته را نمایش داده است. گذری که گاه به شکل طبیعی انجام شده و گاه پس از سال‌ها همچنان نشان‌دهنده تضاد و شکافی عمیق است.

مهرناز توکلی

چنین رویکردی پیش از این هم توسط هنرمندان مختلف در آثار عکاسی و نقاشی دیده شده است، اما ویژگی خاص آثار توکلی تکنیک به کار رفته در تابلوها است. او به جای پارچه بوم، از پارچه جین که نمادی از زندگی صنعتی است، به عنوان زمینه کار خود استفاده کرده است و با حفظ رنگ زمینه در کار نهایی، از محلول سفیدکننده برای ایجاد همه فرم‌ها استفاده کرده است. محدود شدن به دو رنگ تیره و روشن باعث شده است تصاویری استیلیزه به وجود آید که با پرهیز از جزییات و تنها با مجموعه‌ای از سطوح کوچک و بزرگ، همه فرم‌های طبیعی و مصنوعی را مقابل چشم بیننده قرار می‌دهد.

 نمایشگاه نقاشی مهرناز توکلی تا 3 دی در آرت‌سنتر باغ به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره 147، باغ انجمن خوشنویسان برپاست.

 

آرامش متزلزل

 نمایشگاه مجسمه سپهر بختیاری با نام "عدن" در گالری شیرین برپاست. باغ عَدْن جایی است که نخستین انسان یعنی آدم و همسرش حوا پس از آفریده شدن، آنجا زندگی می‌کردند. آثاری که بختیاری در این مجموعه به نمایش گذاشته است نیز به نوعی نشان‌دهنده حضور انسان در فضایی آرام و دنج است که در آن هیچ دغدغه‌ای جز ارتباط با محیط اطراف وجود ندارد.

آدم‌ها در این مجموعه هیچ رنگی ندارند و عاری از تعلقات مادی هستند. در اطراف آنها گیاهان و پرندگان به چشم می‌آیند و محیط خالی از هرگونه عنصر غیرطبیعی به نظر می‌رسد. اما ورای این ظاهر زیبا و آرام، تنش و اضطرابی ناشناخته پنهان است. در یک اثر انسانی را می‌بینیم که پرنده‌ای را روی دست گرفته و با آرامش به آن نگاه می‌کند، اما جایی دیگر شخصی حضور دارد که چشمان او بسته شده و از پرنده کوچکی که مقابل او جان داده، بی‌خبر است.

نمایشگاه مجسمه سپهر بختیاری در گالری شیرین

در غیاب سایر جانداران، انسان گاه ترکیبی از چند موجود مختلف است. او شاخ گوزن بر سر دارد یا دُم ماهی از جایی از بدنش بیرون آمده است. این ترکیب ناهمگون مانند تزیینی طلایی و زیبا بر بدن انسان خودنمایی می‌کند اما دیدن شخصی که برای کندن شاخ‌های طلایی خود تلاش می‌کند نشان‌دهنده رنجی است که این زوائد بر انسان تحمیل کرده است. گویی انسان از محل آرامش و آسایش خود جدا شده و حالا بار رنجی را بر دوش می‌کشد.

 نمایشگاه مجسمه سپهر بختیاری تا 11 دی در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

ثبت لحظه گذرا

 نمایشگاه عکس گل‌آرا جهانیان با نام "قطعه‌هایی عمیقا انسانی" در گالری اُ برپاست. جهانیان در این نمایشگاه سه مجموعه را ارائه کرده است که تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. یک دسته از آثار او به موضوع طبیعت و فضای باز پرداخته است. او در این کادرها گاه به زمین توجه داشته و گاه به آسمان نگاه کرده است. در یک قاب فقط گل‌های ریز و برگ‌های سبز هستند که سراسر کار را پوشانده‌اند و در قابی دیگر زمینه آبی آسمان با شاخه‌های لخت درختان پوشیده شده است. اما در تعداد دیگری از عکس‌ها او خط افق را مدنظر داشته و نقطه تلاقی زمین و آسمان را در حالی به تصویر کشیده است که آسمان و ابرهای سفید آن جایگاه پررنگ‌تری در تصویر دارد.

بخش دوم آثار او به فضای درونی پرداخته است. این فضا می‌تواند داخل یک ساختمان یا درون ماشین و قطار باشد. مخاطب گاه شاهد اشیاء و عناصر داخل این فضا است و گاه از دریچه دوربین عکاس، از فضای بسته به محیط باز بیرون نگاه می‌کند. میزهایی ساده‌ای که روی آنها ظروف یا اشیاء مختلف قرار گفته است، بخشی از فضای زندگی افرادی را نشان می‌دهند که به وضوح متعلق به مناطق روستایی هستند.

نمایشگاه عکس گل‌آرا جهانیان در گالری اٌ

در بخش سوم این آثار انسان به کادرها وارد شده است. اما حضور او نقشی پر رنگ‌تر از سایر اجزای تصویر ندارد. در این عکس‌ها اغلب بخش کوچکی از بدن انسان را می‌بینیم که در حال گذر از مقابل دوربین بوده یا از میان روزنه و شکافی به چشم می‌آید. در واقع جهانیان در این عکس‌ها به ثبت یک لحظه پرداخته است و لحظه‌ای از زندگی انسان را ثبت کرده که رابطه او با فضا را نشان می‌دهد.

تأکید جهانیان در این آثار بر عدم نمایش کامل بوده است. اگر تابلویی بر دیوار قرار دارد تنها بخش کوچکی از آن را می‌بینیم و نمی‌توانیم محتوای آن را حدس بزنیم. اگر رخت‌خوابی در اتاق پهن است تنها بخشی از آن دیده می‌شود و اگر انسانی در کادر حضور دارد تنها دست یا پایی از او قابل مشاهده است. این شیوه تأکیدی بر گذرا بودن تصاویر و ثبت ناگهانی آنها است، گویی با شخص نابلدی مواجه هستیم که دوربینی به دست گرفته و روبه سوی هرچه براش جالب بوده است، دکمه شاتر را فشرده است.

نمایشگاه عکس گل‌آرا جهانیان تا 3 دی در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

 

کتیبه‌های نوین

نمایشگاه نقاشی بهروز زیندشتی با نام "عبور" در گالری سیحون برپاست. نقاشی‌خط‌های بهروز زیندشتی تداعی‌کننده کتیبه‌های ثلث اسلامی هستند و او با رجوع به منابع فرهنگی گذشته، آثاری متفاوت را به وجود می‌آورد. او در طول چند سال گذشته شیوه‌های متفاوتی را آزموده و از هنرهای دیگری مانند سرامیک نیز در کار خود استفاده کرده است.

او در آثار قبلی خود بیشتر به شیوه‌های کهن توجه داشت و مخاطب را با نگاهی نو به کتیبه‌های تاریخی مواجه می‌کرد، اما در این مجموعه توجه به وجه نقاشانه و بداهه‌پردازی در کارها پر رنگ‌تر شده و حروف و کلمات مانند بافت‌هایی رنگین هستند که انتظار خوانایی یا انتقال مفهوم از آنها نمی‌رود.

بهروز زیندشتی

زیندشتی با دیدگاهی نقاشانه، حروف خط ثلث را بر سطح بوم چیده و از فرم هندسی حروف در ترکیب‌بندی‌ها استفاده کرده است. نتیجه‌ای که به دست آمده است بافتی یکپارچه است که به نوعی به سیاه‌مشق‌های نستعلیق اشاره کرده و به‌این‌ترتیب پیوندی میان دو خط تاریخی ایجاد می‌کند.

ریتمی که از تکرار منظم حروف به وجود آمده است، با حضور یک فرم آزاد و رها در هم می‌شکند. بر روی زمینه‌ای که با دقت فراوان و صرف زمان به وجود آمده است، ناگاه قطرات رنگ یا خطوط نازک حضور پیدا کرده و شکافی عمیق در بر زمینه ایجاد می‌کنند. این فرم‌های آزاد و متفاوت از خط‌نگاره‌ها، مانند اتفاقی هستند که بدون پیش‌بینی قبلی رخ داده و چاره‌ای جز پذیرش آن نیست.

نمایشگاه نقاشی بهروز زیندشتی تا 11 دی در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.