سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی نازنین رجب‌دوست در گالری گلستان برپاست. رجب دوست در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۰ اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم و مقوا در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: در آغاز شکل‌گیری این مجموعه قصد داشتم المان‌های جدیدی را وارد کارهایم کنم و با آن چالشی داشته باشم. به همین دلیل به سراغ حیوانات رفتم و ابتدا گاو را به عنوان حیوانی که تصویر زیبایی در طراحی به وجود می‌آورد انتخاب کردم.

رجب دوست ادامه داد: در مرحله ابتدایی ایده خاصی درباره گاوها نداشتم و صرفاً زیبایی در طراحی برایم مهم بود، اما پس‌ازآن به این فکر کردم که گاو چه ارتباطی با زندگی ما دارد. در ادامه دیدم حیواناتی مانند گاو، گوسفند، مرغ و ماهی جانورانی هستند که برای ما جنبه غذایی دارند و بسیاری از ما به عنوان خوراک به آنها نگاه می‌کنیم.

او با بیان اینکه در ابتدا ایده محیط زیستی در این کارها وجود نداشت، افزود: در ادامه متوجه شدم که موضوعاتی مانند از بین نبردن حیوانات، حفظ طبیعت و مسائلی از این‌دست به صورت ناخودآگاه وارد آثار شده است و مخاطب با دیدن این کارها بیشتر چنین مفاهیمی را به دست می‌آورد. درعین‌حال اتفاقات اخیر جامعه و مسائلی مانند گران شدن شدید قیمت انواع گوشت باعث شده است که این خوراک‌ها تبدیل به یک شیء لاکچری شوند و به عنوان یک شیء گران‌قیمت در یک تابلوی طبیعت بی‌جان به تصویر درآیند. با این سوژه می‌توان بازی کرد و معانی متفاوتی را به دست آورد.

رجب‌دوست درباره المان‌های مختلفی که در آثارش وجود دارد گفت: گیاهان سال‌ها به عنوان عنصر اصلی در کارهایم وجود داشتند و در این مجموعه نیز نمی‌خواستم از آنها زیاد فاصله بگیرم. از این ترکیب‌های گیاهی برای تیره و روشن کردن فضا استفاده می‌کنم و بیشتر برایم بار مبانی هنرهای تجسمی را دارد. حتی شاید در تعدادی از تابلوها حضور آنها با مفهوم اصلی کار هماهنگ نباشد اما تضاد بین موضوع و عناصر تصویری را بهتر نشان می‌دهد. وجود دایره‌ها در کارها نیز بازی‌هایی بود که با کادر و تصویر داشتم؛ اما در نهایت بار مفهومی پیدا کردند و مانند علائم هشدار و خطر به نظر می‌رسند.

او درباره تجربیات قبلی خود در نقاشی گفت: کارهای قبلی من مفاهیم شاعرانه، لطیف و زنانه داشتند و عینیت و واقعیت روز جامعه چندان در آنها دیده نمی‌شد. اگر هم چنین مفاهیمی وجود داشت چندان واضح نبود، اما مجموعه جدید بسیار واضح و حتی شعارگونه است. قبلاً به مفاهیم کلی مانند زندگی و مرگ توجه می‌کردم اما این بار روزمرگی زندگی و مسائل همه‌گیری مانند مواد غذایی را مورد توجه قرار دادم. بااین‌حال همین مسئله می‌تواند آن مفاهیم زندگی و مرگ را نیز انتقال دهد اما نگاه جزئی‌تری به موضوع داشتم.

رجب دوست با بیان اینکه هنرمند معمولاً پالت رنگی مشخصی دارد گفت: من اغلب از رنگ‌های سبز و قهوه‌ای و سفید استفاده می‌کردم و در یک دوره با توجه به موضوع کارهایم از رنگ‌های پرچم ایران استفاده کرده بودم. در ادامه بیشتر خاکستری‌های رنگی در آثارم دیده می‌شد اما در این مجموعه خواستم رنگ‌های قرمز گوشت را با رنگ‌های سرد جبران کنم. استفاده از رنگ صورتی نیز یک اقدام ساختارشکنانه برای من بود که نتیجه خوبی هم داشت و به کارهایم جسارت بخشید. در این مجموعه از پالت شخصی زیاد استفاده نکردم و خواستم همراه با موضوع جدید، رنگ‌های جدید را امتحان کنم.

رجب دوست ادامه داد: در این کارها حس خوشحال کننده‌ای وجود ندارد و بیشتر موضوعی غم‌انگیز را نشان می‌دهد، اما در کمال تعجب متوجه شدم که مخاطبان حس خوبی از کار گرفته بودند و با وجود موضوع تلخ، با تصویر شیرین و دلنشین مواجه شده بودند. به نظرم کار هنرمند هم این است که زشتی و تلخی را خوب و زیبا تصویر ‌کند و بنابراین فکر می‌کنم کارم را درست انجام دادم.

نمایشگاه نقاشی نازنین رجب‌دوست تا 4 دی در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپاست.