به گزارش هنرآنلاین، یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است و در بین اقوام ایرانی از محبوب‌ترین آیین‌هاست. در "شب چلِ" اقوام و بستگان و دوستان صمیمی کنار هم جمع شده و ضمن استفاده از انواع میوه‌ها و شیرینی‌ها و تنقلات مختلف و مخصوص این شب، به حافظ خوانی و شاهنامه‌خوانی و مرور فرهنگ غنی این مرزو بوم می پردازند و با گرمای نشات گرفته از  این دورهمی زیبا، نظاره‌گر توفق سپیدی سحر بر سیاهی طولانی ترین شب سال می شوند .

برهمین اساس دبیرخانه مسابقات فرهنگی هنری سفره های ایرانی اسلامی با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سومین مسابقه عکس یلدا را با رویکردی عمومی و با همراهی سه تن از اساتید عکاسی به صورت موبایلی به همراه یک بخش جنبی نقاشی یلدایی کودکان برگزار می کند.

موضوع جشنواره

برگزارکننده با تکیه بر آداب و رسوم رایج از تمامی هنرمندان و عموم علاقمندان دعوت می‌کند با نگاهی وسیع به موضوع "یلدا " که سنتی رایج در بین اقوام ایرانی است با دو محور زیر در این مسابقه شرکت کنند.

ا- یلدا در شهر: شامل مواردی همچون خرید یلدایی، نمادهای یلدایی در سطح شهر، مراسم یلدا در سازمان‌ها، ارگان ها، آسایشگاه ها، محافل دانشجویی و هر جای دیگری غیر از خانه

2- یلدا در خانه: شامل مواردی همچون دورهمی خانوادگی، حضور کودکان، نوجوانان، جوانان، مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها در مهمانی های یلدایی، حافظ خوانی و خاطره گویی، سفره های یلدایی و هر اتفاق یلدایی دیگر در خانه

اهداف جشنواره

تاکید بر دورهمی و فضای دوستی و مهربانی خانواده ایرانی و تقویت صله ارحام

معرفی شب نشینی یلدا به عنوان یکی از آداب و رسوم و سبک زندگی ایرانی

ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تقویت روابط خانوادگی 

ترویج فرهنگ ادبی و هنری ایرانی- اسلامی در فضای رسوم کهن

تعداد مجاز آثار ارسالی

هر متقاضی می تواند حداکثر 5 اثر در هر بخش ارسال کند.

برگزار کننده امیدوار است که هنرمندان با هنر خود، تصاویری جذاب، زیبا و نوستالژیک را از لحظه های زیبای سبک زندگی ایرانیان به ثبت رسانده و قدمی زرین در حفظ این اوقات برای آیندگان بردارند.

دبیر جشنواره

محمد صالح حجت الاسلامی

هیات داوران بخش عکس

در این دوره جشنواره، دبیرخانه از همکاری و حضور حسن غفاری، بابک برزویه و خانم آی تای شکیبافر به عنوان داور بهره می برد که هر سه هنرمند سبقه حرفه‌ای عکاسی داشته و مدرس عکاسی هستند.

روابط عمومی و ارتباط با رسانه

آزاده فضلی

تبلیغات و فضای مجازی

احمد مرادی

جوایز برگزیدگان

در این دوره از مسابقات، شصت میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می شود که جزییات آن به شرح زیر است:

* در هر بخش (محور) سه عکس برگزیده (بدون رده بندی) توسط هیات داوران انتخاب شده و به هر عکس 10/000/000 ریال جایزه نقدی و یک لوح تقدیر تعلق می گیرد.

* برای تمامی راه یافتگان به جمع منتخبین (نمایشگاه) گواهی شرکت صادر می شود.

گاه شمار جشنواره

آغاز مهلت ارسال اثر: 27 آذرماه 1398

آخرین مهلت ارسال عکس: 8 دی ماه 1398

ارزیابی و داوری: حداکثر تا 15 دی ماه 1398

اطلاع رسانی: از طریق سایت و صفحه مسابقه و رسانه های عمومی، تخصصی و خبرگزاری ها و سایت های معتبر خبری و هنری و فضای مجازی

مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه متعاقبا اعلام می شود

حامیان جشنواره

این دوره این جشنواره توسط دبیرخانه مسابقات فرهنگی هنری سفره های ایرانی اسلامی در بخش خصوصی و با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران اجرا می شود.

آیین نامه شرکت در جشنواره

 ارسال آثار به این مسابقه از طریق اینترنت و یا  فضای مجازی انجام می شود.

شرکت در این مسابقه هزینه‌ای در برنداشته و برگزارکننده از تمامی هنرمندان و علاقمندان برای حضور در این فعالیت عکاسانه دعوت می کند.

  فایل عکس‌ها باید با حداکثر حجم 5 مگابایت ارسال شوند.

 در صورت راه یابی به نمایشگاه ارائه اصل اثر با کیفیت مناسب جهت چاپ در نسخه نمایشگاهی و یا کتاب مورد نظر دبیرخانه با فرمت JPG و با رزولوشن 300 dpi الزامی است.

 آثار به صورت تک رنگ، سیاه و سفید و رنگی و تنها در نسخه موبایلی پذیرفته می شوند.

 هیات داوران حداکثر 40 قطعه عکس را برای نمایشگاه و چاپ در کتاب انتخاب می کنند که به تمامی عکسهایی که در نمایشگاه پذیرفته شده باشند گواهی شرکت تعلق خواهد گرفت.

 برگزارکننده با توجه به اصل پویایی و پیشرفت و همچنین احترام به عکاس و مخاطب از پذیرش عکس‌هایی که در سایر مسابقه ها دارای رتبه بوده و یا جایزه ای را کسب کرده باشند، معذور است. ملاک تشخیص در این اصل، برگزارکننده و گروه داوران می باشند.

 هر متقاضی می تواند به صورت مستقل با ارسال حداکثر 10 اثر در مجموع دو محور اعلام شده، شرکت کند.

 برگزارکننده به منظور احترام به سایر شرکت کنندگان هیچ زمانی را برای تمدید مهلت دریافت عکس در نظر نخواهد گرفت.

 برگزارکننده تنها ویرایشی را بر روی عکس می پذیرد که سندیت عکس را از بین نبرد، البته تنظیم نور و کنتراست و اصلاح رنگ و یا اصلاح کادر قابل پذیرش است. ویرایش هایی که به وسیله ابزارها و نرم افزارها که منجر به اتلاق عنوان دخل و تصرف باشد عکس را از دور مسابقه خارج خواهد کرد.

 نامگذاری فایل عکس‌های ارسالی بایستی با حروف و اعداد انگلیسی انجام شود.

برای نامگذاری فایل ها ابتدا نام خانوادگی ثبت شود. سپس با قرار دادن نقطه عدد عکس ارسالی و بعد از خط فاصله تعداد آثار ارسالی ثبت شده و سپس با درج نقطه شماره همراه عکاس تایپ شود. (الزامی)

 برگزارکننده مجاز است تا از عکس های منتخب گروه داوران در امور مربوط به تبلیغات دبیرخانه، نمایشگاه و چاپ کتاب با ذکر نام عکاس استفاده نماید.

 آثاری که مورد پذیرش داوران قرار نگرفته باشند می توانند با رعایت حقوق معنوی صاحب اثر، پس از برگزاری مسابقه برای انجام کارهای پژوهشی و یا آموزشی به صورت محدود و غیر انتفاعی توسط تیم های پژوهشی و دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرند.

 در صورت ایمیل آثار هر عکاس باید نام، نام خانوادگی، شماره تماس تلفنی، آدرس محل سکونت، نشانی پست الکترونیک (email)، خود و عنوان، شرح، محل و تاریخ عکاسی را در مورد هر اثر ارسالی به طور کامل و دقیق در یک فایل متنی (word) به همراه آثار ارسال نماید. (الزامی) در صورت ارسال اثر به روش های دیگر دبیرخانه با هنرمند تماس خواهد گرفت و اطلاعات را دریافت خواهد کرد.

بدیهی است تبعات عدم ارسال کامل اطلاعات خواسته شده نظیر عدم اطلاع یافتن از زمان نمایشگاه، عدم دریافت کتاب (درصورت امکان چاپ و ارسال) ، عدم پرداخت به موقع جوایز، به عهده شرکت کنندگان است.

 دبیرخانه مسابقه به طور قطع آثار ارسالی پس از مهلت اعلام شده را نخواهد پذیرفت.

 ستاد برگزاری، ارسال کننده را مالک عکس می‌شناسد اما در صورت تشخیص خلاف این نکته، برگزارکننده تمامی امتیازهای متعلقه را سلب و عکس مربوطه را از دور جشنواره حذف خواهد کرد.

 اطمینان از دریافت آثار ارسالی از طریق ایمیل و یا شماره تلفن های اعلام شده ممکن و بر عهده متقاضی است.

 ارسال آثار به منزله قبول آیین نامه شرکت در مسابقه و تایید مالکیت عکس‌ها است.

 تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده است.

نحوه ارسال آثار

متقاضیان می توانند آثار خود را به صورت اینترنتی به چند روش مختلف ارسال کنند.

الف- بارگذاری در سایت www.sofrehayeirani.ir

ب- ارسال ایمیل به آدرس sofrehayeirani@gmail.com

ج- از طریق صفحه مسابقات در شبکه اجتماعی اینستاگرام  با منشن کردن صفحه @sofrehayeirani و یا ارسال مستقیم به این صفحه

ارسال کنند اما به یاد داشته باشند که برای همه شرکت کنندگان تکمیل اطلاعات خواسته شده در مورد عکاس و عکس‌ها الزامی است.

(شیوه ارسال دقیق آثار در صفحه اینستاگرامی به صورت ویدئویی آموزش داده شده است.)

نحوه ارتباط با دبیرخانه:

شماره های تماس دبیرخانه عبارتند از 77514955 (021)، 09123208842 و 09379356385 که علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند همه روزه از ساعت 8 الی 20 با آن تماس حاصل فرمایند.

 

فراخوان اولین مسابقه نقاشی کودک یلدا 

اولین مسابقه نقاشی کودک یلدا با محوریت معرفی شب‌نشینی یلدا به‌عنوان یکی از آداب و رسوم و سبک زندگی ایرانی فراخوان داد.

دبیرخانه مسابقات فرهنگی هنری سفره‌های ایرانی اسلامی با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در کنار سومین مسابقه عکاسی یلدا، بخش جنبی مسابقه نقاشی یلدایی کودکان را با همراهی سه تن از مدرسان نقاشی کودک با برگزار می‌کند.

موضوع جشنواره:

برگزارکننده با تکیه بر آداب و رسوم رایج از تمامی هنرمندان و عموم علاقه‌مندان دعوت می‌کند با نگاهی وسیع به موضوع "یلدا " که سنتی رایج در بین اقوام ایرانی است با دو محور زیر در این مسابقه شرکت کنند.

ا- یلدا در شهر: شامل مواردی همچون خرید یلدایی، نمادهای یلدایی در سطح شهر، مراسم یلدا در سازمان‌ها، ارگان‌ها، آسایشگاه‌ها، محافل دانشجویی و هر جای دیگری غیر از خانه

2- یلدا در خانه: شامل مواردی همچون دورهمی خانوادگی، حضور کودکان، نوجوانان، جوانان، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در مهمانی‌های یلدایی، حافظ خوانی و خاطره گویی، سفره‌های یلدایی و هر اتفاق یلدایی دیگر در خانه

اهداف جشنواره:

تأکید بر دورهمی و فضای دوستی و مهربانی خانواده ایرانی و تقویت صله ارحام

معرفی شب‌نشینی یلدا به عنوان یکی از آداب و رسوم و سبک زندگی ایرانی

ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تقویت روابط خانوادگی 

ترویج فرهنگ ادبی و هنری ایرانی- اسلامی در فضای رسوم کهن

تعداد مجاز آثار ارسالی:

هر متقاضی می‌تواند حداکثر 5 اثر در هر بخش ارسال کند.

برگزار کننده امیدوار است که والدین و مربیان فضایی ایجاد کنند تا کودک هنرمندشان با هنر خود، تصاویری جذاب، زیبا و نوستالژیک را از لحظه‌های زیبای سبک زندگی ایرانیان به ثبت رسانده و قدمی زرین در حفظ این اوقات برای آیندگان بردارند.

جوایز:

در هر گروه سنی به یک اثر جایزه نقدی معادل 2/000/000 ریال تعلق می‌گیرد.

دبیر جشنواره:

محمد صالح حجت‌الاسلامی

داوران:

در این مسابقه سه تن از هنرمندان با سابقه تدریس در رده سنی کودکان در مراکزی همچون کانون پرورش فکری کودکان با ما همکاری دارند که عبارتند از فاطمه لطیفی، سمیرا خانزادی و فاطمه جباری

حامیان این جشنواره

این دوره این جشنواره توسط دبیرخانه مسابقات فرهنگی هنری سفره‌های ایرانی اسلامی در بخش خصوصی و با حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران اجرا می‌شود.

روابط عمومی و ارتباط با رسانه:

آزاده فضلی

تبلیغات و فضای مجازی:

احمد مرادی

آیین‌نامه شرکت در این مسابقه

شرایط شرکت در این فراخوان به شرح زیر اعلام شده است:

این مسابقه برای کودکان و نوجوانان در سه  گروه سنی 4-6 سال،  7-9 سال و 10-14 سال برگزار می‌شود.

ارسال آثار به این مسابقه از طریق اینترنت و یا  فضای مجازی انجام می‌شود.

شرکت در این مسابقه هزینه‌ای در برنداشته و برگزارکننده از تمامی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند برای حضور در این فعالیت فرهنگی و هنری دعوت می‌کند.

هر متقاضی می‌تواند به صورت مستقل با ارسال 10 اثر در مجموع دو محور اعلام شده، شرکت کند.

ابعاد آثار : A4

متقاضیان باید تصویر اثر خود را از طریق اینترنت و یا فضای مجازی به یکی از روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود برای دبیرخانه ارسال کنند. (فرمت فایل ارسالی : jpeg, dpi 300 و حجم فایل حداکثر 10 مگا پیکسل)

آثار باید به‌صورت تخت و دو بعدی باشد. آثار کلاژ و کار گروهی پذیرفته نمی‌شود .

برگزارکننده با توجه به اصل پویایی و پیشرفت و همچنین احترام به نقاش و مخاطب از پذیرش عکس‌هایی که در سایر مسابقه‌ها شرکت کرده است معذور است. اثر ارسالی باید جدید بوده و در همین روزها خلق شده باشد.

هیات داوران حداکثر 60 قطعه نقاشی را برای نمایشگاه انتخاب می‌کنند که به تمامی خالقان آثاری که در نمایشگاه پذیرفته شده باشند گواهی شرکت تعلق خواهد گرفت و در صورت امکان یک ورکشاپ با حضور هنرمندان راه یافته به نمایشگاه برگزار خواهد کرد.

نام‌گذاری فایل‌های ارسالی بایستی با حروف و اعداد انگلیسی انجام شود. برای نام‌گذاری فایل‌ها ابتدا نام خانوادگی ثبت شود. سپس با قرار دادن نقطه عدد عکس ارسالی و بعد از خط فاصله تعداد آثار ارسالی ثبت شده و سپس با درج نقطه شماره همراه عکاس تایپ شود. (مثال: Eslami.1-5.09123208842  و Eslami.2-5.09123208842) (الزامی)

برگزارکننده مجاز است تا از نقاشی‌های منتخب گروه داوران در امور مربوط به تبلیغات دبیرخانه، نمایشگاه و چاپ کتاب با ذکر نام عکاس استفاده نماید.

آثاری که مورد پذیرش داوران قرار نگرفته باشند می‌توانند با رعایت حقوق معنوی صاحب اثر، پس از برگزاری مسابقه برای انجام کارهای پژوهشی و یا آموزشی به صورت محدود و غیر انتفاعی توسط تیم‌های پژوهشی و دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرند.

 در صورت ایمیل آثار هر نقاش باید نام، نام خانوادگی، شماره تماس تلفنی، آدرس محل سکونت، نشانی پست الکترونیک (email)، خود را به طور کامل و دقیق در یک فایل متنی (word) به همراه آثار ارسال نماید. (الزامی)

بدیهی است تبعات عدم ارسال کامل اطلاعات خواسته شده نظیر عدم اطلاع یافتن از زمان نمایشگاه، عدم دریافت کتاب (درصورت امکان چاپ و ارسال) ، عدم پرداخت به موقع جوایز، به عهده شرکت‌کنندگان است.

 دبیرخانه مسابقه به طور قطع آثار ارسالی پس از مهلت اعلام شده را نخواهد پذیرفت.

 ستاد برگزاری، ارسال کننده را مالک اثر می‌شناسد اما در صورت تشخیص خلاف این نکته، برگزارکننده تمامی امتیازهای متعلقه را سلب و عکس مربوطه را از دور جشنواره حذف خواهد کرد.

 اطمینان از دریافت آثار ارسالی از طریق ایمیل و یا شماره تلفن‌های اعلام شده ممکن و بر عهده متقاضی است.

 ارسال آثار به منزله قبول آیین‌نامه شرکت در مسابقه و تائید مالکیت آثار است.

 تصمیم‌گیری در مورد مسایل پیش‌بینی‌نشده بر عهده برگزار کننده است.

نحوه ارسال آثار:

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه به یکی از سه روش زیر می‌توانند اثر خود را ارسال نمایند:

متقاضیان می‌توانند آثار خود را به صورت اینترنتی به چند روش مختلف ارسال کنند.

الف- بارگذاری در سایت www.sofrehayeirani.ir

ب- ارسال ایمیل به آدرس sofrehayeirani@gmail.com

ج- از طریق صفحه مسابقات در شبکه اجتماعی اینستاگرام  با منشن کردن صفحه @sofrehayeirani و یا ارسال مستقیم به این صفحه ارسال کنند اما به یاد داشته باشند که برای همه شرکت‌کنندگان تکمیل اطلاعات خواسته شده در مورد عکاس و عکس‌ها الزامی است.(شیوه ارسال دقیق آثار در صفحه اینستاگرامی به صورت ویدئویی آموزش داده شده است.)

گاه‌شمار جشنواره:

آغاز مهلت ارسال اثر: 27 آذرماه 1398

آخرین مهلت ارسال عکس: 8 دی ماه 1398

ارزیابی و داوری: حداکثر تا 15 دی ماه 1398

اطلاع‌رسانی: از طریق سایت و صفحه مسابقه و رسانه‌های عمومی، تخصصی و خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر خبری و هنری و فضای مجازی

مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه: متعاقبا اعلام می‌شود

تاکید می‌شود که برگزارکننده به منظور احترام به سایر شرکت‌کنندگان هیچ زمانی را برای تمدید مهلت دریافت عکس در نظر نخواهد گرفت.

نحوه ارتباط با دبیرخانه:

شماره‌های تماس دبیرخانه عبارت‌اند از 77514955 (021)، 09123208842 و 09379356385 که علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند همه روزه از ساعت 8 الی 20 با آن تماس حاصل فرمایند.