سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجسمه گلی توکلی با نام "گذری از خاک تا برنز" در گالری الهه برپا است. توکلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۳ مجسمه در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: مجسمه‌هایی برآمده از خاک و تجلی‌یافته در برنز را نمایش دادم که مرحله‌ای مابین رئالیسم و آبستره هستند. معمولا برای کار خود اتود نمی‌کنم و با توجه به روحیه‌ای که دارم به صورت بداهه با گِل شروع به کار می‌کنم.

او با بیان اینکه همیشه با حس خود پیش رفته است گفت: ابتدا با گِل کار می‌کنم و بعد پروسه طولانی پخت گل، قالب‌گیری، ریخته‌گری و بعد قرار دادن مجسمه روی سنگ انجام می‌شود. همیشه دوست داشتم کارهایم صاف و صیقلی باشد و فرم‌های نرم و انعطاف‌پذیر در آن وجود داشته باشد. به نظرم انعطاف‌پذیری چیزی است که انسان‌ها باید داشته باشند.

توکلی درباره موضوع کارهای خود گفت: از زمانی که مجسمه‌سازی را شروع کردم یک تم مدنظرم بود با نام "در ستایش مهر".  ابتدا کارم خیلی فیگوراتیو بود و جنبه رئال آنها بیشتر بود، اما به مرور به فضای آبستره نزدیک شدم. هم اکنون بعضی از کارهایم فقط فرم‌هایی است که ربطی به فیگور ندارد و در بعضی دیگر نشانه‌هایی از انسان دیده می‌شود. مجسمه‌هایم فرم‌هایی سیال، حسی، روان و انعطاف‌پذیر دارند که برگرفته از دریافت‌های درونی و حسی من هستند.

توکلی ادامه داد: از ابتدای کارم صیقلی بودن مجسمه همیشه برایم اهمیت داشت و در کارهایم دیده می‌شد. گاه برایم سؤال بود که چگونه می‌توانم در یک جسم سخت حس آدم را نشان دهم و در این‌گونه موارد از تسکسچر استفاده می‌کردم و بافت‌ها را برای نمایش حس‌های انسانی به کار می‌بردم. از ابتدا با برنز کار کردم چون احساس می‌کردم جاودانه و ماندگار است و مواد دیگر چنین قابلیتی ندارند.

او با بیان اینکه سال‌ها به عنوان گرافیست فعالیت کرده است، درباره تأثیرات گرافیک بر مجسمه‌هایش گفت: رشته تحصیلی من گرافیک بود و در زمان تحصیل در دانشگاه یک ترم حجم‌سازی با پرویز تناولی داشتیم، اما با وجود تشویق‌های ایشان علاقه چندانی به مجسمه‌سازی نداشتم. ولی زمانی که با گِل کارکردم متوجه شدم این کار چقدر لذت‌بخش است و بعد مجسمه‌سازی را جدی گرفتم. گرافیک تأثیر بسیار زیادی در مجسمه‌سازی من داشته و در ساده کردن خطوط و سطح‌های منحنی کمک زیادی به من کرد. ساده دیدن همان چیزی است که در گرافیک بسیار به کار می‌رود.

نمایشگاه آثار حجم گلی توکلی تا 25 آذر در گالری الهه برپا است. این گالری در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن‌بست امینی، پلاک 3 قرار دارد.