به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم اهالى فرهنگ و هنر و چهره‌هاى برجسته هنر از جمله استادان حسین محجوبى، محمدحسین عطارچیان، محمد حیدرى، اسرافیل شیرچى، محمدعلى کشاورز، احمد پیله‌چى قزوینى و دکتر تورج فرهادى شهردار منطقه ٦ تهران حضور داشتند.

حسین رفیعیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری مهرسان در ابتدای این مراسم گفت: پردیس مهرسان با افتتاح این نمایشگاه فعالیت رسمی بخش تجسمى خود را آغاز کرد و همچنین دوره‌ها و کلاس‌های موفقی نیز طی مدت برگزاری نمایشگاه و افتتاح نگارخانه ساماندهى شد که حتما ادامه خواهد داشت.

وی افزود: به همت دکتر عبدالحسینی و پشتوانه حضور استادان قرار بر این شد که این مجموعه را به یک پردیس تخصصى بسیار عالی و منحصر به فرد در کشور و حتی خاورمیانه تبدیل کنیم و تمام تلاش شبانه روزی گروه مهرسان براى تحقق این امر است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه مقوله هنر کشور فراز و نشیب زیادی داشته و خواهد داشت و شاخصه‌های زیادی را باید رعایت کنیم، تاکید کرد: ما به کمک همه نیاز داریم و اینجا خانه‌ای برای اهالی هنر است. تا پایان سال 98 خبر خوبی برای عزیزان خواهیم داشت. همچنین اواسط سال 99 نیز تمام فازهای پردیس مهرسان فعال می‌شود و امیدوارم در مقابل هنرمندان سربلند باشیم.

در ادامه اسرافیل شیرچی نخستین استاد خط شکسته نستعلیق بود که در سخنانی اظهار کرد: کار فرهنگی و معنوی در این روزها خیلی سخت است و خوشحالم در خدمت اساتید خوبم هستم. خوشحالم مهندس رفیعیان و آقای عبدالحسینی هنرمند و خردمند نوازشی نسبت به این هنر داشتند.

وی افزود: من همیشه خودم را شاگرد مخلص برای اساتید خوب خط مخصوصا استاد حیدری، عطارچیان، کابلی و ملک‌زاده دانسته‌ام و افتتاح این نگارخانه با خط نستعلیق شکسته را اتفاق بسیار مبارکی می‌دانم و اعتقاد دارم اولین گام‌ها شاید موفق‌ترین نباشند اما قدم بسیار خوبی است که امیدوارم بر اهل فرهنگ و هنر و معنی مبارک باشد. آرزو می‌کنم همیشه با خوبانی که در این روزگار تند و تیز و سخت کار معنوی می‌کنند همراهی کنم.

استاد محمد حیدری نیز در ادامه گفت: با مشکلاتی که در کشور داریم ورود به کار فرهنگی بسیار مشکل است و هم جرات و جسارت می‌خواهد و هم باید برای ورود به این حیطه دل را به دریا زد. خوشحالیم دوستانی که همت کردند دریادل هستند. سال‌ها است خدمت دکتر عبدالحسینی ارادت داریم و ایشان هرجا بودند اتفاقات خوبی افتاده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ما ایرانی‌ها غالبا معتقدیم خوشنویسی هنر ملی و شناسنامه‌ای ما است شروع کار این مجموعه با خوشنویسی را به فال نیک می‌گیرم. نکته دیگر اینکه برای من اسباب خوشحالی است در خدمت اساتید پیشکسوت خط شکسته هستم و کارهایم کنار آنها روی دیوار رفت. هرچند که شاید نزدیک به 4 دهه چه حضوری چه غیرحضوری ارادتم را خدمت‌شان ابراز کرده‌ام اما این نوع همنشینی برایم دلچسب‌تر بود که به همت پردیس و نگارخانه مهرسان محقق شد و اتفاقات بهتر و بزرگ‌تری نیز در راه خواهد بود.

در ادامه محمدعلی کشاورز طراح و تصویرگر نیز به عنوان یکی از مهمانان مراسم در سخنانی بیان کرد: ابتدای افتتاح این نگارخانه نظرم جلب شد و برای بازدید از نمایشگاه آمدم. انتظار نداشتم بخش خصوصی چنین حرکت فرهنگی هنری استوار خوبی راه بیندازد و این اتفاق غافلگیرکننده بود.

وی یادآور شد: جمع کردن چنین مجموعه‌ای در این شرایط اجتماعی که در آن تنفس می‌کنیم کار بزرگ و خطیری است. به شخصه امیدوارم این مجموعه به نتایج مطلوبی برسد و به درستی دست به احیای هنرهای سنتی زده شود. خیلی‌ها می‌گویند سنتی هستیم ولی سنت را نمی‌شناسند خیلی‌ها هم بر این ادعا هستند که مدرنیسم هستیم اما زیربنای آثارشان سنتی است و این وسط گیر کرده‌اند.

استاد بعدی محمدحسین عطارچیان بود که ضمن تشکر از شکل گرفتن چنین رویدادی، گفت: امیدوارم همیشه دست پیوند و دوستی مهندس رفیعیان و دکتر عبدالحسینى در دست هم باشد و گام‌های خوبی برای آینده فرهنگ و هنر ایران بردارند.

وی با یادآوری خاطرات گذشته و نام بردن از اساتید حوزه خط شکسته نستعلیق ادامه داد: زمانی که ما به انجمن خوشنویسی وارد شدیم خط شکسته آنجا آموزش داده نمی‌شد. من هم آثار درویش عبدالمجید را با اوپک بزرگ می‌کردم و از روی آن سعی می‌کردم این خط را یاد بگیرم و مرارت بسیاری کشیدم. آن زمان به مدیرعامل وقت انجمن پیشنهاد دادم چنین آموزشی را بگذارند. خودم طلبه بودم ولی در حد استعداد خودم کلاس‌های خط شکسته را دایر کردم.

عطارچیان اذعان کرد: ظرف دو، سه سال آنقدر کلاس‌ها رونق گرفت که من از مدیرعامل وقت آنجا خواهش کردم از دیگر عزیزان برای تدریس دعوت کنند. چون آن زمان کارمند دولت بودم و برای ماموریت به شهرستان می‌رفتم و وقتم محدود بود. این کلاس‌ها ادامه پیدا کرد و خط شکسته به جایی رسید که اکنون در سطح کشور استقبال بالایی از آن می‌شود.

این استاد خوشنویسی در پایان گفت: جوان‌ترین خط هنر ما شکسته است و جوانان امروز را باید با تاریخچه این خط و سیر تحول و تدبر آن آشنا کنیم. من هم به گامی که برای این وحدت جمعی برای برگزاری این نمایشگاه برداشته شد لبیک گفتم تا هم دیدار دوستانه با دیگر دوستان داشته باشیم هم فرصتی برای پژوهش و تحقیق فراهم شود. 50 سال از عمر من در انجمن خوشنویسان گذاشت و پیشنهاد تاسیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران را در سال 58 به وزارت فرهنگ و هنر وقت دادم. امیدوارم پویایی این رشته ادامه داشته باشد.

تورج فرهادی شهردار منطقه 6 نیز دیگر مهمان این مراسم بود که در سخنانی گفت: بزرگترین میراث بشر کلمه است و هرآنچه امروز از غارنشینی ما را به اینجا رسانده آرزوهای انسان بوده که کلمه شده و در قالب علم‌ها و هنرها تجسم پیدا کرده است. بنابراین باید به کلمات اجر گذاشت و آنها باید زیبا نوشته شوند و برای آنها حرمت قائل شد.

وی با تقدیر از برگزاری این نمایشگاه و اساتید حاضر در آن، تاکید کرد: هیچ هنرمندی ناسزا را نمی‌نویسد بلکه چیزی می‌نویسد که بار فرهنگی و هنری و اجتماعی و حتی سیاسی داشته باشد. جامعه باید ارزش کلمات و کسانی که به ما یاد می‌دهند کلمات را زیبا بنویسیم بداند.

نمایشگاه "خط مهربانی" که به عنوان اولین رویداد هنری پردیس مهرسان از ١٠ آبان ماه برگزار شده، به یادبود زنده‌یادان درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا اصفهانی، سید علی اکبر گلستانه و نکوداشت استادان محمدحسین عطارچیان، یدالله کابلی خوانساری، محمد حیدری، مجتبی ملک‌زاده و اسرافیل شیرچی پرداخت و در پایان مراسم اختتامیه نیز از این استادان قدردانى و قالب دست آنها رونمایی شد.