سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ابراهیم اکبری گرَز با نام "درخت دیوانه" در گالری ایده برپاست. اکبری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۰ تابلو با تکنیک رنگ‌روغن بر روی بوم که در طول دو سال گذشته کار شده‌اند در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: در این نمایشگاه به منظره پرداختم و با توجه به اینکه تعدادی درخت بید مجنون در تابلوها وجود دارد، نام آن را درخت دیوانه گذاشتم. این نام برگرفته از آن تصویر ذهنی است که از بید مجنون ارائه می‌شود و تصویر افرادی با موهای پریشان را تداعی می‌کند.

اکبری ادامه داد: مجموعه قبلی من سلف پرتره بود که بر مبنای محور وجودی، جهان هستی و وحدت شهودی شکل گرفته بود. اما در این مجموعه به عنوان یک دانای کل در جهانی قرار دارم که محیط اطراف من است. این آثار را به قصد نقاشی از منظره کار نکردم اما چون ذهنم انباشته از تصاویر طبیعت بود، منظره در این آثار نمود پیدا کرده است.

او با بیان اینکه نقاشی‌های خود را با فرمالیزم شروع می‌کند، گفت: ولی در کارهایی که دست آزاد است تصاویری ایجاد می‌شود که کاملاً ذهنی است و بسیاری از اوقات نمود بیرونی ندارد، پس درختی که نقاشی می‌کنم، ممکن است واقعی نبوده و به هیچ درختی شبیه نباشد. در این نقاشی‌ها نگاهی که به درون و جهان اطراف دارم دیده می‌شود و احساسات مختلفی مانند ترس، اضطراب و ناامنی در میان لایه‌های رنگ وجود دارد.

اکبری درباره سبک نقاشی خود گفت: برای نقاشی کردن از قبل تصمیم نمی‌گیرم که می‌خواهم به چه شیوه‌ای نقاشی کنم و هر بار بر اساس حال خودم و شرایط اطراف ممکن است کارهایم موضوع یا شیوه متفاوتی داشته باشند. در این مجموعه به سمت طبیعت کشیده شدم و درخت بید مجنون که از کودکی در ناخودآگاهم وجود داشت را به تصویر کشیدم. از زمان کودکی بر اساس افسانه‌ای که پدرم تعریف کرده بود این درخت برایم اهمیت خاصی داشت و در کارهای قبلی‌ام که انتزاعی‌تر بودند نیز به نظر می‌رسید بید مجنون دیده می‌شود، اما در این مجموعه نمود بیشتری پیدا کرده است.

او درباره تکنیک و نوع رنگ‌گذاری آثارش گفت: لکه‌های رنگ کاملاً مستقل از طبیعت و به شکل انتزاعی هستند و اگر هم به طبیعت نزدیک شوند استقلال خود را حفظ می‌کنند. کارها دارای فرمالیسم است و اگر درخت‌ها را از نقاشی حذف کنیم هیچ منظره‌ای در آن دیده نمی‌شود. همیشه مجموعه‌ای از داشته‌های خود که از سبک‌های رئالیسم، اکسپرسیونیسم، سورئالیسم و... تأثیر گرفته است، در کنار مسائل روحی که از کودکی تابه‌حال همراهم بوده و مسائل اجتماعی و محیط اطراف که بر روح و روانم تأثیر می‌گذارد، در آثارم دیده می‌شود. اما مبانی کار همان چیزی است که از مدرنیسم یاد گرفتم.

اکبری با بیان اینکه از ۱۳ سالگی نقاشی را آغاز کرده است گفت: نخستین ابزاری که نقاشی را با آن فرا گرفتم گچ تخته بود و اولین بار که قصد داشتم رنگ و روغن را تجربه کنم به دلیل مسائل اقتصادی خانواده و عدم حمایت آنها از هنر، دوچرخه‌ای که داشتم را فروختم و با آن رنگ و قلم‌مو خریدم. زمانی که وارد دانشگاه هنر شدم با هنر مدرن آشنا شده و از تعالیم استادان مختلف بهره بردم. پس از چند سال وقفه در مقطع کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه هنر و معماری تحصیل ‌کردم و هم‌اکنون نیز علاوه بر نقاشی به تدریس آن می‌پردازم.

نمایشگاه آثار ابراهیم اکبری گَرَز تا 19 آذرماه در گالری ایده به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک 26 برپاست.