به گزارش هنرآنلاین، در نمایشگاه کلکسیونر 4 (کلاسیک) آثاری از هنر کلاسیک ایران به نمایش گذاشته شد. آثاری از هنرمندان مکتب کمال‌الملک، شاگردان پیشکسوت و مستقیم او و همچنین آثاری از نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پرده‌های درویشی که آغازگر جریان نقاشی نوین بودند و مقدمه‌ای برای ظهور نقاشی مدرن ایران  شدند.

این نشست نظری بر تحولات تصویری نقاشی ایران، پیش‌زمینه‌های شکل‌گیری و ظهور نقاشی جدید و جایگاه شاگردان کمال‌الملک و تاثیرات بعدی هنرآموختگان مکتب کمال‌الملک خواهد داشت و از الهام‌پذیری هنر این دوره از فضای سیاسی و اجتماعی دوران مشروطیت سخن خواهد گفت. در این گفتگو سعی می‌گردد به تحلیلی جامعه‌شناختی از حضور و گسترش عینیت‌گرایی در نقاشی قاجار و دلایل تبیین و چگونگی وضعیت آن بپردازد و بحثی در شکل‌‌گیری آن و تأثیرپذیری از غرب و یا تحولات دوران مشروطیت و جامعه خواهد کرد. همچنین از تحول هنر درباری به هنر مردمی و هویت متمایز بعدی آن و رشد و پرورش هنر عامه‌پسند و نقاشی قهوه‌خانه‌ای شرحی خواهد رفت.

موضوعات مذکور در غالب گفتگویی میان آیدین آغداشلو هنرمند پیشکسوت، نویسنده و منتقد هنر و کیانوش معتقدی پژوهشگر و نویسندۀ مطالعات هنر برقرار خواهد بود.

این گفتگو با حضور علاقه‌مندان به این مباحث روز پنجشنبه 14 آذرماه ساعت پنج بعدازظهر در گالری آرتیبیشن برگزار خواهد شد و علاقه مندان می توانند به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از همت، خیابان گل نبی، میدان کتابی(احمدی روشن)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک شش مراجعه کنند.