سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی طاهر پورحیدری با نام "خانه‌ها و کاج‌ها" در گالری هما برپاست. طاهر پورحیدری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اینکه از چه زمانی شروع به نقاشی از مناظر شهری کرده است گفت: در روند کارهایم به صورت تدریجی به نقاشی از فضاهای شهری علاقه‌مند شدم. همیشه بافت‌های فرسوده شهر و معماری دهه‌های گذشته برایم جذاب‌تر بوده و به دلیل تجربه زندگی در این بافت شهری، واقعیت این مکان‌ها را از نزدیک لمس کردم. ابتدا با نقاشی از خانه‌های اطراف محل زندگی‌ام در تهران شروع کردم و می‌توان گفت اولین مجموعه متمرکز بر مناظر شهری، مجموعه "نظام‌آبادی" بود که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ کار شد که همه برداشت‌هایی از محله نظام‌آباد تا پیچ شمیران بودند.

پورحیدری ادامه داد: فکر می‌کنم علاقه من به بازنمایی واقع‌گرایانه به دوره دانشگاه برمی‌گردد. شیوه تدریس در دانشگاه شاهد تهران‌ همیشه با تأکید بر اصول آکادمیک و با طراحی فیگوراتیو و منظره‌سازی همراه بود و جَوِ غالب دانشگاه نقاشی فیگوراتیو بود و خواه‌ناخواه این گرایش در دانشگاه ترویج می‌شد. البته فکر می‌کنم در هر صورت من بازنمایی را پی می‌گرفتم چرا که با روحیات ساختارگرای خودم هم سازگار بود.

او درباره المان‌هایی از شهر که برایش اهمیت دارد گفت: عناصر شهری در نقاشی‌های من عموماً معماری و خانه‌ها هستند و بیشتر هم بقایای معماری دوره‌های گذشته را دنبال کردم. دلیل اصلی توجه به آنها در درجه اول زیبایی و اصالت‌شان بوده که این زیبایی به واسطه کنتراست معمارانه‌ای که با ساختمان‌های امروزی دارند برای همه قابل‌تشخیص است. من تنها با نقاشی کردن این مکان‌ها به آنها توجهی دوباره کردم و قبل از فراموشی آنها را به یاد آوردم. درواقع در نقاشی‌هایم وضعیت حاضر بقایای دوره‌ای از زندگی را ترسیم کردم و اصلاً سعی در بازسازی گذشته و خاطره بازی نداشتم.

پورحیدری درباره دلیل عدم حضور انسان در آثارش گفت: دلیل اصلی آن است که در نقاشی‌هایم بیشتر بر مکان و معماری متمرکز هستم. اغلب روزمرگی را از ساختارها و فضاها می‌گیرم و خانه‌ها را در محیطی خلوت و بدون حضور آدمی تصویر می‌کنم، به‌این‌ترتیب بیننده خودش را در محیط احساس می‌کند و معماری موضوع اصلی کار می‌شود. 

او درباره پالت رنگی آثار و بافتی که در کار ایجاد می‌شود اظهار کرد: بافت‌ها و پالت رنگی‌ام را با توجه به ماهیت رنگ‌ها و پوسته فیزیکی شهر که عموماً به خاکستری نزدیک هستند انتخاب می‌کنم. اما در بین این خاکستری‌ها صحنه‌هایی در تهران وجود دارند که برای من زنده و رنگی هستند و پالت رنگی در این موارد کمی تغییر می‌کند.

پورحیدری درباره توجه روزافزون هنرمندان به مناظر شهری و جایگزینی آنها در سنت طبیعت‌گرایی گفت: به نظرم توجه به مناظر شهری در بین هنرمندان ابعاد مختلفی برای مطالعه و بررسی دارد، اما یک نقطه مشترک بین همه وجود دارد و آن‌هم تأثیر گرفتن از فضاهای روزمره به‌عنوان بخشی از تجربه زیسته هنرمند و به‌نوعی واکنش هنرمند به محیط اطراف، علایق و خلقیات آدمی است که در دهه‌های گذشته تغییر کرده است. ما بیش‌ازحد با شهرها و ماشین‌ها آمیخته شدیم و تجربه زیستن‌مان تجربه‌ای ذاتاً معمارانه است، در این شرایط شاید جایگزین شدن سنت طبیعت‌نگاری با منظره‌نگاری شهری باور اشتباهی نباشد.

نمایشگاه نقاشی طاهر پورحیدری با نام "خانه‌ها و کاج‌ها" تا 12 آذر در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.