سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی طیبه دژدوست با نام "وارونگی" در گالری ویستا برپاست. دژدوست در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه 33 اثر با استفاده از گواش، آبرنگ و اکریلیک بر روی مقوا و بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: موضوع کلی آثارم نگاهی به درون خود و این موضوع است که دنیا وارونه شده و هیچ‌کدام از ما در جای خود قرار نداریم. این نگاه به‌مرور کامل‌تر شد و آثارم در سه دسته شکل گرفتند.

دژدوست ادامه داد: گروه اول آثارم با الگو گرفتن از کاشی‌کاری است و آدم‌ها در فضاهای مختلف مینیاتوری به شکل وارونه دیده می‌شوند. این آثار نشان‌دهنده آن است که درون ما هیچ‌چیز سر جای خود نیست و آتشی درون ما ایجاد می‌شود که حتی می‌تواند خود ما را هم بسوزاند. دسته دوم، آثاری هستند که لوازم خانه مانند چرخ‌گوشت، همزن و... در آنها دیده می‌شود و این لوازم دست و پای مردم را قطع کرده و به آنها آسیب‌زده است. این آثار درد مردم اجتماع و سرگردانی آنها را نشان می‌دهد. گروه سوم به قهرمانان و ابرقهرمانان داستان‌های غربی مانند مرد عنکبوتی پرداخته است. آنها قهرمانانی هستند که مردم با اتکا به آنها به دنبال نجات پیدا کردن از معضلات جامعه هستند. هر سه مجموعه در کنار هم یک مفهوم را می‌رسانند.

او درباره دلیل استفاده از مینیاتور در این آثار گفت: هدف من همگامی هنر شرق و غرب است. هنر زبان خاصی ندارد و می‌شود که در هر جای دنیا آن را با هنر کشورهای دیگر همگام کرد. در نمایشگاه قبلی خود نیز شخصیت‌های مینیاتوری را با کاراکترهای والت دیزنی ترکیب کرده بودم.

دژدوست با بیان اینکه نگارگری هیچ انجمن یا گروهی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود فعالیت مفید و منسجمی صورت نگیرد، گفت: زمانی که در یک نمایشگاه گروهی با نام "بدون مرز" در استراسبورگ شرکت کردم، این موضوع در ذهنم جرقه زد که چرا نباید پا را فراتر بگذاریم و مینیاتور ایران را به دنیا معرفی کنیم. خواستم دیدگاه بسته به مینیاتور نداشته باشم و به همین دلیل وارد فضای جدیدی شدم.

دژدوست ادامه داد: ما هرچه داریم از گذشته داریم اما مینیاتور امروز ما متفاوت از شیوه سنتی است. من از شاگردان استاد آقامیری هستم و استفاده زیادی از مکاتب قدیمی کرده‌ام. در این آثار بعضی قسمت‌ها الگو گرفته از نمونه‌های کهن است و بعضی بخش‌ها را خودم با توجه به حسی که در لحظه داشتم طراحی کردم.

 نمایشگاه نقاشی طیبه دژدوست با نام "وارونگی" تا 4 آذر در گالری ویستا برگزار می‌شود. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.