سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نمایشگاه نقاشی نسیم داوری با عنوان "منطق‌الطیر" در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه نقاشی روشنک امین‌الهی با نام "دلشدگی" در گالری اعتماد و نمایشگاه آثار رضا منجزی با نام "مرده بودگی" در فضای هنری هم‌رس سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

آدم‌های افسانه‌ای

نمایشگاه نقاشی روشنک امین‌الهی با نام "دلشدگی" در گالری اعتماد برپاست. امین الهی در این مجموعه نقاشی‌های رنگارنگی را به نمایش گذاشته است که نگاهی به اسطوره و داستان‌های تاریخی دارد. آنچه در این تصاویر در وهله نخست جلب‌توجه می‌کند نحوه استفاده از رنگ است. لکه‌های رنگی که منظم و حساب شده در کنار هم قرار گرفته‌اند، فرم‌هایی را به وجود آورده‌اند که بدون وجود خطوط مرزی، گویا و قابل‌شناسایی هستند. برجستگی قطعات کوچک رنگ باعث ایجاد بافتی روی تابلو شده است که به شکل یکسان در تمام سطح زمینه و فرم‌ها پخش شده و پیوندی میان بخش‌های مختلف ایجاد کرده است.

امین الهی زمان قرار دادن لکه‌های رنگ در کنار هم، به موضوع تابلو هم توجه داشته و زمانی که حرکتی در سوژه وجود دارد، حرکت مواج لکه‌های رنگ نیز بر این تحرک دامن می‌زند و فضایی پویا در سراسر تابلو به وجود می‌آورد.

Gallery_8490

سوژه آثار امین الهی افرادی هستند که نوع پوشش آنها نشان‌دهنده جایگاه اجتماعی و تاریخی خاصی است. تاج‌های طلایی که بر سر آنها قرار دارد نشانه شاهزادگانی اسطوره‌ای است که اغلب در کنار آنها پرنده‌ای دیده می‌شود و ارتباطی میان انسان و پرنده شکل‌گرفته است. این رابطه غیرزمینی نشان‌دهنده شخصیتی افسانه‌ای است که به نظر می‌رسد از دنیا بریده و جویای زندگی دیگری است.

نمایشگاه نقاشی روشنک امین‌الهی تا 28 آبان در گالری اعتماد برپاست. این گالری در میدان هفت‌تیر، مفتح جنوبى، بن‌بست شیرودى، پلاک ۲۵ قرار دارد.

 

نگاهی به مسائل انسانی

نمایشگاه آثار رضا منجزی با نام "مرده بودگی" در فضای هنری هم‌رس برپاست. طراحی‌های منجزی به سادگی با قلم سیاه بر روی کاغذ شکل‌گرفته‌اند و یادآور کاریکاتورهای مطبوعاتی هستند که مسائل اجتماعی روز را به تصویر می‌کشیدند. منجزی در این آثار به بیان موضوعات مختلفی پرداخته که شامل موضوعات انسانی و اجتماعی است.

او با استفاده از مدیوم طراحی و بدون استفاده از رنگ، راهی سریع و قابل‌دسترس را پیموده و آنچه در ذهن داشته را بدون پایبندی به ظواهر جذاب، به تصویر کشیده است. منجزی با هاشور زدن بر سطح کاغذ، فرم‌ها و فیگورها را به وجود آورده و حتی اگر موضوعی سنگین در اثر مطرح شده باشد، سادگی ابزار و تکنیک باعث ارتباط راحت مخاطب با تصویر می‌شود و به او کمک می‌کند درک بهتری از موضوع پیدا کند.

رضا منجزی

موضوعاتی همه‌گیر مانند فقر، مرگ و... سوژه این آثار است، اما جدا از آنچه برای نمایش این موضوعات به کار می‌رود، آنچه جلب‌توجه می‌کند استفاده از خوشنویسی در قالبی متفاوت است. منجزی نوشتار فارسی را نیز به مانند اجزای طراحی و همان خطوط و فرم‌ها به کار برده است و استفاده از رنگ سیاه این پیوند میان خطوط و حروف را بیشتر کرده است. خط ثلث که در کتیبه‌ها استفاده می‌شده و به همین شکل به چشم مخاطب آشناست، این بار کاربردی متفاوت دارد. کلمات گاه ارتباط مفهومی با نقوش دارند و گاه بدون کارکرد مفهومی، به‌عنوان فرم استفاده‌ شده‌اند.

نمایشگاه آثار رضا منجزی تا 1 آذر در فضای هنری هم‌رس به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پمپ‌بنزین باغ فردوس، جنب بانک مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه 2 برپاست.

 

حکایت سی مرغ

نمایشگاه نقاشی نسیم داوری با عنوان "منطق‌الطیر" در گالری پروژه‌های آران برپاست. داوری در چند نمایشگاه اخیر خود نشان داده است که به خلق موجودات عجیب و غیر واقعی علاقه دارد و در مجموعه‌های مختلف با رویکردهای گوناگون به تصویر کردن این موجودات می‌پردازد.

در فضای سورئالیستی آثار او موجوداتی نیمه انسان و نیمه حیوان وجود دارد که ویژگی‌هایی از گونه‌های مختلف زیستی را به همراه دارند. در آثار قبلی داوری هم به نظر می‌رسید موجودات حاضر در این آثار از اسطوره‎های کهن و داستان‌های تخیلی بیرون آمده‌اند، اما در این مجموعه نقاش مستقیما به یک اثر ادبی کهن اشاره می‌کند و آثارش را تحت تأثیر "منطق‌الطیر" عطار نیشابوری به وجود آورده است. دنیای خیال‌انگیزی که عطار در قالب کلمات خلق کرده بود حال در آثار داوری به تصویر تبدیل‌شده‌اند و دنیای کهن را با دنیای نو درهم‌آمیخته است.

Gallery_8505

یکی از مشهورترین داستان‌های منطق‌الطیر، داستان سیمرغ و اتحاد سی مرغ است. این حکایت در تابلوهای داوری شکل عجیبی پیدا کرده و ترکیبی متحد و در عین حال ناهمگون از پرندگان متفاوتی را می‌بینیم که یک فرم واحد را به وجود آورده‌اند. مخاطب با دیدن این موجودات عجیب دچار شوک می‌شود و ظرافت و دقتی که نقاش در ترسیم کردن آنها به کار برده است باعث تأثیرگذاری بیشتری می‌شود.

نمایشگاه نقاشی نسیم داوری تا 28 آبان‌ماه در گالری پروژه‌های آران واقع در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5 میزبان هنردوستان است.