به گزارش هنرآنلاین، در این نمایشگاه از ٢٠ قطعه عکس شقایق کریمى با موضوع دغدغه زنان ایرانى رونمایى شد. این رونمایى با پرفورمنسى ویژه در رابطه با موضوع نمایشگاه به کارگردانى مازیار رضاخانى و بازى سمیرا شاهنجرینى و رضا برزگر همراه بود. آزیتا ترکاشوند، نفیسه روشن، امیریَل ارجمند، یاسمینا باهر، رضا درستکار، امیر یگانه (مجموعه‌دار)، داود بنى اردلان (کارگردان تئاتر)، اوژن شیراوژن (نقاش) و حسین کشفى اصل (بازیگر تئاتر) جزو مهمانان مراسم افتتاحیه "تراکُب" بودند که نگاه متفاوت و جسارت عکاس نمایشگاه را تحسین کردند.

استیتمنت نمایشگاه "تراکُب" به قلم آزیتا ترکاشوند، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر نوشته شده است. ترکاشوند دراین‌باره توضیح داد: "موضوع این نمایشگاه بسیار خاص است و مشابه آن شاید در ایران برگزار نشده باشد. زنانگى یک زن، کودک درون یک زن و درد مشترکى که خیلى از زنان ایرانى در همه اقشار با آن مواجه هستند، و همچنین احساسات زنانه‌ای که آسیب‌دیده‌اند، در این مجموعه عکس به تصویر کشیده شده‌اند. در واقع تلفیقى عجیب از نگاه ابزارى و عاطفى به زن را در این عکس‌ها می‌بینیم."

شقایق کریمى، عکاس مجموعه "تراکُب" درباره هدفش از برگزارى این نمایشگاه عکس با موضوع خاص و دغدغه مند آن گفت:"هدف از عکاسى این مجموعه، منع یا نفی یک فرهنگ یا باور نیست. بلکه هدف آگاهى و به وجود آمدن یک بینش درست نسبت به تاثیرات یک باور بر زندگى زنان است. این‌که آگاهى و شناخت نسبت به یک باور و فرهنگ قدیمى و مواجه درست با آن، چقدر می‌تواند از بروز اتفاقات دلسردکننده در زندگى زنان، جلوگیرى کند."

کریمى همچنین درباره مدت زمانی که برای این پروژه اختصاص داده توضیح داد: "حدود یک سال زمان صرف شد تا عکس‌ها گرفته شوند. شاید به اندازه یک فیلم کوتاه زمان و انرژی صرف کردیم تا بتوانیم عکس‌ها را به موضوع نمایشگاه نزدیک کنیم. طراحی صحنه برای بعضی از عکس‌ها آنقدر سخت بود که یک هفته زمان برد. خداراشکر با موضوع نمایشگاه مخالفت نشد. ضمن اینکه چند عکس را حذف کردم تا حساسیتی ایجاد نشود اما در کل همه‌چیز خوب پیش رفت و امیدوارم بتوانیم دغدغه زنانه‌ای را که در ذهن داشتیم با عکس‌ها به مخاطب القا کنیم."

همچنین امیریل ارجمند از مهمانان حاضر در این مراسم گفت:"برگزارى چنین نمایشگاه‌هایی با این موضوع خاص به نظرم اتفاقى رو به جلوست. عکس‌ها در عین جسارت، قاب‌های عفیف و پاکى داشتند که به نظرم وجه تمایز این نمایشگاه با نمونه‌های مشابه آن است. در واقع عکس‌ها در سطح نبودند و دید عمیق و زنانه عکاس آن کاملا در عکس‌ها مشهود بود."

رضا درستکار، منتقد و مستندساز نیز با اشاره به این که زنان جهانشان با جهان مردان متفاوت است؛ و برای به هست آمدن، پیچیده‌ترین موجودات هستی‌اند، درباره این نمایشگاه گفت:"اکنون در این نمایشگاه، بخشی از پیچ و تاب درون‌شان را، که تغّیر و تغییری‌ست با فاصله از جهان مردانه، از چشم سوم این هنرمند می‌بینیم و نظاره می‌کنیم؛ درک زنان - فهم مردان؛ گاهی عجز، گاهی درد، مشقّت مادینه بودن، عشق‌، انهدام، مادری، انفصال، چرخیدن به چهار سوی هستی خود ...؛ و این نمایشگاه که قابی برای تماشای این‌همه حواس و احساس فراهم آورده است."

نفیسه روشن نیز بعد از بازدید از نمایشگاه گفت: "به نظرم این نمایشگاه خیلى مختصر و مفید و درعین‌حال جامع و مانع به مخاطب منتقل شد. گاهى یک فیلم یا تئاتر هم ممکن است پیامى مشابه داشته باشد که مدت طولانى آن حوصله مخاطب را سر ببرد. اما در مدت نیم ساعتى که در این نمایشگاه بودم و فضاى خوبى را تجربه کردم با تماشاى عکس‌ها و پرفورمنس کوتاه، عمق پیام آگاهی‌بخش عکاس را کاملا درک کردم."

نمایشگاه "تراکُب" تا ٢٩ آبان ماه در گالرى "شکوه" دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید در تمام روزهای هفته از ساعت ١٦ تا ٢٠ به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پ ١٩ مراجعه کنند.