سرویس تجسمی هنرآنلاین: هرمز همتیان، گالری‌دار جوان متولد سال ۱۳۶۳ است. او گالری "زیرزمین دستان" را سال ۱۳۹۱ تاسیس کرد و پس از مدتی گالری "دستان+۲" را راه‌‌اندازی کرد. همتیان از بنیان‌گذاران "تیرآرت" نیز هست و در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی برای معرفی هنرمندان ایرانی در خارج از کشور انجام داده است. چندی پیش از سوی دو رسانه مختلف خارجی، او به‌عنوان یکی از گالری‌داران جوان و موفق معرفی شد.

نشریه آپولو که در انگلستان منتشر می‌شود هر سال ۴۰ شخص زیر ۴۰ سال که در عرصه هنر فعالیت‌های ویژه‌ و تأثیرگذار دارند را معرفی می‌کند. این اتفاق هر سال به یک منطقه جغرافیایی اختصاص دارد و امسال ویژه‌نامه سالانه مجله به منطقه خاورمیانه اختصاص داشت.

برای انتخاب افراد برگزیده در مرحله اول عده‌ای از فعالان عرصه هنر کاندید می‌شوند و پس از آن ۴۰ منتخب نهایی بر اساس نظرسنجی از کارشناسان انتخاب می‌شوند. این ۴۰ نفر که همگی زیر ۴۰ سال سن دارند در ۴ شاخه هنرمندان، کیوریتورها، مجموعه‌داران و فعالان اقتصاد هنر انتخاب می‌شوند. امسال هرمز همتیان از ایران در بخش اقتصاد هنر انتخاب شد و این موضوع با توجه به فعالیت‌هایی که او در گالری دستان، تیرآرت و... داشت انجام شد. در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۳ شهریور ۱۳۹۸)  نیز در لندن مراسم معرفی برگزیدگان انجام شد.

سایت artsy.com در امریکا نیز مقاله‌ای بلند منتشر کرد و در آن به معرفی گالری‌داران زیر ۴۰ سال در سراسر جهان پرداخت که فعالیت‌های تأثیرگذاری در هنر داشته‌اند. این مطلب در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۰ خرداد ۱۳۹۸) منتشر شد و مدیر گالری دستان یکی از منتخبین این سایت بود.

همتیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این موضوع گفت: به نظر من دلیل انتخاب گالری دستان در مرحله نخست هنرمندانی بودند که با گالری کار می‌کردند، زیرا گالری بدون حضور هنرمند، چیزی نیست. در مرحله دوم فعالیت‌هایی که گالری برای هنرمند در کشور خودش انجام می‌دهد و در مرحله سوم فعالیت‌هایی که گالری برای معرفی هنرمند در سطح جهانی انجام می‌دهد مورد توجه داوران قرار گرفت.

او با بیان اینکه در سال ۹۸ گالری دستان فعالیت‌های بین‌المللی متعددی را تجربه کرده است گفت: امسال را با نمایش آثار تعداد زیادی از هنرمندان گالری دستان در آرت دبی آغاز کردیم و پس از آن با آثاری از بیژن صفاری در نمایشگاه فریز نیویورک (Frieze Art Fair, New York City) شرکت داشتیم. سپس آثاری از نیما زارع نهندی در گالری ناتالی اوبادیا در پاریس به نمایش گذاشته شد.

مدیر گالری دستان افزود: در ادامه بیژن بصیری، که پیشتر در دی ماه سال ۹۷ نمایشگاه انفرادی از آثارش در دستان+۲ برگزار شده بود، مجسمه عظیمی را در محوطه گالری پسارو (Ca‘ Pesaro) در ونیز به نمایش گذاشت و آثاری از سام سمیعی و سهند حسامیان، که آثار هر دو در ایران توسط گالری دستان به نمایش گذاشته می‌شود، توسط بنیاد هنر معاصر پاراسول (Parasol Unit Foundation for Contemporary Art) به نمایش درآمد. هر دو رویداد در کنار پنجاه و هفتمین بی‌ینال ونیز اتفاق افتادند. در ادامه نمایشگاهی انفرادی از آثار عسل پیروی با عنوان "پرده‌ها ۲" با همکاری دستان در گالری استانداردِ در اسلو، نروژ بر پا شد. گالری دستان در هفته هنر بازل، با آثاری از سام سمیعی و هدی کاشی‌ها در آرت‌فر لیسته (LISTE) در بازل سوئیس شرکت کرد. بلافاصله پس از آن آثاری از فرخ مهدوی و هدی کاشی‌ها در نمایشگاهی گروهی در پاله دو توکیو (Palais de Tokyo) پاریس به نمایش درآمد.

همتیان ادامه داد: همچنین آثار برادران قاسمی از طرف گالری دستان در یک نمایشگاه گروهی در گالری هنر گَزِلی (Gazelli Art House) در لندن به نمایش درآمد. در ماه مرداد نیز نمایشگاه فریدون آو در گالری بریدِر (The Breeder) یونان را داشتیم و پس از آن نمایشگاهی از آثار اردشیر محصص در پاریس با کیوریتوری فریدون آو در آرت‌فر فی‌یَک (Fiac Art Fair) برگزار شد. هفته گذشته مجموعه‌ای از آثار مقداد لرپور از سوی گالری دستان در آرت فر آرتیسیما ۲۰۱۹ (ARTISSIMA 2019) تورین ، ایتالیا به نمایش درآمد و 16 تا 19 آبان نیز آثار مهرداد محب‌علی و رضا آرامش را در شانگ‌های چین، در آرت فر آرت ۰۲۱ (ART021) به نمایش می‌گذاریم. در پایان سال نیز در آرت فر آرموری شو (The Armory Show) در نیویورک شرکت خواهیم کرد.