سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی وحید محمدی با نام "فضاهای داخلی" در گالری آتبین برپاست. محمدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: قبلا مجموعه‌ای به اسم شبانه‌ها کار کردم که در آن مسئله من ترکیب رنگ سیاه با رنگ سی‌ینای سوخته بود و با تکنیک اسکراچ‌بُرد و خراش رنگ‌ها یک فضای تقریبا انتزاعی را به وجود آوردم.

محمدی ادامه داد: پس از آن تلاشم این بود که رنگ آبی ایندیگو را جایگزین سیاه کنم و در عین حال این مسئله نیز برایم وجود داشت که این آبی در مواجهه با زرد یا سی‌ینا تبدیل به سبز نشود. اما بخش دیگر کار این بود که همان فضای شبانه این بار در فضای داخلی خانه دیده شود و انگار نوری از پنجره بر روی دیوار و درون اتاق تابیده است یا چراغی در اتاق روشن است. در این مجموعه هم همان داستان نقاشانه نور و رنگ دستمایه آثارم بود و تابلوها کاملا انتزاعی هستند. در بعضی از آنها فضا قابل تشخیص است اما در بعضی دیگر این‌طور نیست.

محمدی افزود: مسئله اصلی برای من هم‌نشینی این دو رنگ بود اما به یک بهانه نیاز داشتم تا این رنگ‌ها را کنار هم بگذارم. سعی کردم یک دریچه ورودی برای مخاطب ایجاد کنم که بتواند وارد اثر شود. بنابراین فضای داخلی خانه را ایجاد کردم اما مسئله اصلی برای من همان هم‌نشینی نور و رنگ بود.

او درباره اهمیت متریال در آثارش گفت: بعد از دوران دانشجویی همه کارهایم به فضای انتزاعی نزدیک شد زیرا مسئله من آن چیزی است که مدیوم نقاشی به من می‌دهد و در عکاسی، ادبیات و... چنین امکانی وجود ندارد. سعی کردم دقیقا با خود دنیای نقاشی مواجه شوم به همین دلیل متریال و ویژگی‌های آن نیز برایم اهمیت زیادی پیدا کرد. از سال ۹۱ به بعد فضای کارهایم انتزاعی شد و بافت، رنگ، نور و... برایم اهمیت داشت که با بهانه‌های مختلف آنها را نمایش دادم.

محمدی افزود: در شروع کارم چیزی شبیه منظره در آثارم بود و هر چه جلوتر آمدم کم‌کم تکنیک خود را یافته و آنچه برایم جذاب بود مسئله نور بود. به این فکر می‌کردم که نور در فضاهای مختلف چه شکلی دارد. نور در طبیعت، نور در فضای شهری یا داخل خانه به چه صورت است و تفاوت نور مصنوعی با نور طبیعی را بررسی می‌کردم.

او درباره دریافت مخاطب از این آثار گفت: احساس می‌کنم اگر خودم بتوانم از پس این کار بربیایم، موضوع به مخاطب نیز منتقل می‌شود. البته مخاطبی که پیگیر است و به گالری‌های مختلف می‌رود و با تاریخ هنر آشناست، خودبه‌خود می‌تواند تأثیر کارها را دریافت کند. همان‌طور که من به‌عنوان هنرمند باید ممارست داشته و کار خود را جدی بگیرم، مخاطب هم برای این که چیزی از اثر هنری دریافت کند باید جدیت داشته باشد.

نمایشگاه نقاشی وحید محمدی تا 21 آبان در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.