سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی حسن روح‌الامین با نام "عصیان" در گالری آرتیبیشن،  نمایشگاه نقاشی شهره مهران با نام "باد" در گالری اعتماد، نمایشگاه نقاشی شیرین شاهین‌راد با نام "عبور" در گالری ویستا و نمایشگاه مروری بر آثار هادی ضیاء‌الدینی در موسسه صبا، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

زندگی اسب‌ها

نمایشگاه آثار حسن روح‌الامین با نام "عصیان" در گالری آرتیبیشن برپاست. روح‌الامین با نقاشی‌های پر ظرافت و واقع‌گرایانه‌اش شناخته می‌شود که اغلب مضامینی مذهبی و تاریخی دارند و روایت‌هایی آشنا را برای مخاطب بازگو می‌کنند. در تابلوهای فیگوراتیو او از واقعه عاشورا تا واکنش به رویدادهای معاصر دیده می‌شود و هر اثر پیامی را به مخاطب منتقل می‌کند.

اما در نمایشگاه جدید او انسان و اتفاقات پیرامون او جایی ندارد و شخصیت اصلیِ حاضر در تابلوها، اسب است. اسب با قرار گرفتن در دو جایگاه متفاوت، ویژگی‌های متفاوتی را از خود بروز می‌دهد. اسب وحشی که در طبیعت رها است، با اسب اهلی که زین و یراق بر او سوار شده و در محیطی بسته نگهداری می‌شود، تفاوت‌هایی دارد که در رفتار و ظاهر او نیز دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار حسن روح‌الامین در گالری آرتیبیشن

روح‌الامین در آثار خود به این دو گروه اسب پرداخته و ویژگی‌های آنها را نمایش داده است. در تابلوهایی که اسب‌های وحشی حضور دارند، شاهد رفتار آزادتر نقاش نیز هستیم. در این آثار خبری از ساخت‌وسازها و پرداخت جزییات نیست. قلم مویی که آزادانه بر سطح تابلو حرکت کرده و بدون توجه به جزییات، لکه‌های بزرگ رنگ را به وجود آورده است، عضلات و ماهیچه‌هایی را نمایان می‌کند که در اسبی پر قدرت و آزاد دیده می‌شوند. حرکات قلم روح‌الامین با تاکید بیشتری بر اعضای بدن اسب، روحیه سرکش او را تصویر می‌کند.

اما در تعداد دیگری از تابلوها که اسب‌های رام شده حضور دارند، آنچه بیشتر به چشم می‌آید زین و یراق تزیین شده آنهاست. گویی اسب از مرحله نخست اهمیت عقب رفته و هویت اصلی خود را از داده است. در این حیوان دیگر سرکشی و قدرت به چشم نمی‌آید و آنچه دیده می‌شود حزنی است که در سر و گردن پایین کشیده اسب نمایان می‌شود.

نمایشگاه آثار حسن روح‌الامین تا 20 آبان در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، خیابان ناصری، خیابان قندی (دریا) ، پلاک 6 برپاست.

 

بازی‌های باد

نمایشگاه نقاشی شهره مهران با نام "باد" در گالری اعتماد برپاست. نقاش در این مجموعه نیز مانند گذشته، دختران دانش‌آموز را سوژه آثار خود قرار داده است. دختران دبیرستانی با روپوش‌های یکسان که در خیابان‌های شهر روان هستند و شیطنت و روحیه جسور آنها، بدون آنکه صورت‌شان دیده شود یا رفتار خاصی از آنها به چشم بیاید، قابل مشاهده است.

اما ویژگی خاص این مجموعه در وجود یک عنصر طبیعی است که خود به چشم نمی‌آید اما تاثیری آشکار دارد. باد، بدون آنکه در تصویر دیده شود با بر هم زدن نظم عناصر، خودنمایی می‌کند. مقنعه‌هایی که روی صورت دانش آموزان قرار گرفته است، نه به عمد، که به واسطه وزش باد به نقاب چهره دختران تبدیل شده و صورت آنها را مخفی کرده است. اینجا بدون دیدن چهره‌ها می‌توان خنده‌ها یا عصبانیت ناشی از این اتفاق را در افراد تجسم کرد و واکنش‌های متفاوت آنها را دید.

نمایشگاه نقاشی شهره مهران در گالری اعتماد

در آثار شهره مهران اغلب سوژه‌ها چهره آشکار ندارند. آنها یا پشت به مخاطب هستند یا به بهانه درست کردن روسری دست را جلوی صورت برده‌اند، اما این بار عنصری خارجی مانند باد باعث پوشیده شدن چهره آنان شده است. حذف چهره زنان و قرار گرفتن آنها زیر پوشش باعث می‌شود هویتی یکسان برای آنها به وجود آید که در کنار لباس‌های یکدست و یکرنگ، تشدیدکننده این همگون‌سازی افراد است.

نمایشگاه نقاشی شهره مهران در گالری اعتماد تا 28 آبان برپاست. این گالری در میدان هفت‌تیر، مفتح جنوبى، بن‌بست شیرودى پلاک ۲۵ قرار دارد.

 

حرکت در سکون

نمایشگاه نقاشی شیرین شاهین‌راد با نام "عبور" در گالری ویستا برپاست. نقاشی‌های این مجموعه نشان‌دهنده افرادی است که در کنار پنجره قطار نشسته و تماشاگر عبور مناظر از مقابل خود هستند. این افراد همگی پشت به مخاطب دارند و به نظر می‌رسد با نگاهی خیره به فضای بیرون، غرق در خیالات خود هستند.

شاهین‌راد در این آثار از رنگ‌های سرد و تیره استفاده کرده و محیطی رازآمیز را به وجود آورده است که به تنهایی اشخاص دامن می‌زند. در این محیط تنها چند خط و سطح نشان‌دهنده فضای داخلی قطار است و هیچ عنصر دیگری از فضای داخلی یا طبیعت بیرون به چشم نمی‌آید.

نمایشگاه نقاشی شیرین شاهین‌راد در گالری ویستا

نحوه حرکت قلم و امتداد پیدا کردن رنگ‌ها نیز حس حرکت و کش آمدن را ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد این فضا نیز با وجود ساکن بودن، حرکتی نهفته را در خود دارد. سکوتی که بر محیط تابلوها سنگینی می‌کند در تضاد با هیاهوی معمول در کابین قطار است و فضای ذهنی افراد را تداعی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی شیرین شاهین‌راد تا 17 آبان در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

 

تصویری از فرهنگ و تاریخ

نمایشگاه مروری بر آثار هادی ضیاء‌الدینی در موسسه صبا برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای متنوع از آثار نقاشی و مجسمه به نمایش درآمده است که در طول چندین سال توسط ضیاء‌الدینی به وجود آمده‌اند. انسان و محیط پیرامون او در این آثار جایگاه ویژه‌ای دارد. این هنرمند زاده سنندج، توجه زیادی به ویژگی‌های بومی و منطقه‌ای آثارش داشته و مخاطب با تماشای این آثار به خوبی متوجه مختصات جغرافیایی مربوط به آثار می‌شود.

زنان و مردانی که لباس کوردی بر تن دارند از یک سو رنج و سختی که بر آنها گذشته است را نشان می‌دهند و از سوی دیگر ارتباط ذاتی با طبیعت و موسیقی را به نمایش می‌گذارند. پیکره‌هایی با رنگ‌های سفید، قرمز، اکر و... گاه صحنه‌ای از زندگی مردم را نمایش می‌دهند و گاه با حرکت‌های اغراق شده و پیچ‌وتاب‌های بدن نشان‌دهنده رنجی درونی یا نیرویی وارد شده از بیرون هستند. از سوی دیگر فیگورهای لاغر و کشیده‌ای که به نظر می‌رسد آسیب زیادی به آن‌ها وارد شده است، در میان بندهایی گیر افتاده و امکان رهایی از آنها را ندارند.

نمایشگاه مروری بر آثار هادی ضیاءالدینی در نگارخانه خیال و آینه موسسه صبا

نقاشی‌های ضیاءالدینی هم مضامین مختلفی دارند. گاه دشتی پر گل با گروهی از افراد که در حال رقص دسته‌جمعی هستند دیده می‌شوند و گاه مانند مجسمه‌ها، پیکره‌هایی غیرواقعی را می‌بینیم که در میان خطوط رنگین گیر کرده‌اند. اما در این میان تصاویر هم دیده می‌شود که یادآور سال‌های جنگ و تأثیرات آن بر زندگی مردم است، مانند تصویر زنی که پیکر مردی را بر روی دست گرفته است.

آثار ضیاءالدینی از جنبه‌های مختلف مردم‌شناسی، فرهنگی و تاریخی، روایتگر زندگی بخشی از مردم ایران است و هنرمند به خوبی توانسته است توانایی تکنیکی خود را برای بیان مضامین مورد نظر به کار ببرد.

نمایشگاه مروری بر آثار هادی ضیاء‌الدینی تا 5 آذر در نگارخانه خیال و آینه موسسه صبا به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان برادران مظفر، پلاک 74 برپاست.