سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار لیلا میری با نام "در ستایش وارستگی" در گالری گلستان برپاست. میری در گفتوگو با هنرآنلاین با بیان اینکه 26 تابلو با استفاده از مرکب خوشنویسی و چاپ افست نقره‌کوب، طلاکوب و مس‌کوب در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: من علاقه بسیاری به هنر ایرانی و آثاری مانند فرش، نگارگری، سیاه‌مشق و... دارم. در آثار خود از آنها الهام گرفتم اما در حقیقت موضوع را با زبان خودم بیان کردم.

میری ادامه داد: در این آثار یک برخورد فرمالیستی با خط داشتم. پایه این آثار خط ثلث ایرانی است و ویژگی‌های خوشنویسی عربی را حذف کرده‌ام، اما کارم هیچ ربطی به خوشنویسی و خط ثلث ندارد. در واقع بدون وابستگی به هیچ قاعده‌ای کار کردم و از نظر خوشنویسی می‌توان به این آثار ایراد گرفت. هدف من سنت‌شکنی بود زیرا اگر قرار باشد همیشه طبق اصول کار کنیم، هیچ خلاقیتی رخ نمی‌دهد و همه کارها شبیه یکدیگر می‌شوند.

او با بیان اینکه هیچ‌کدام از تابلوها خوانایی ندارد افزود: خوانش برایم مهم نبود و آنچه اهمیت داشت استفاده از فرم‌های آزاد و رها بود. من دو سال خوب را با این آثار گذراندم و بعد تصمیم گرفتم آنها را نمایش دهم چون دوست داشتم بیننده هم همان احساس مرا تجربه کند، بدون اینکه خود را درگیر خواندن شعرها کند. مانند خواننده‌ای که اشعار را با حنجره خود می‌خواند، من هم شعرهایی که به آنها علاقه داشتم و 2 شعر از خودم را با قلم روی کاغذ خوانده‌ام.

میری ادامه داد: ترکیب‌بندی این آثار کاملا بداهه بود و هیچ قاعده تکراری در آنها وجود ندارد. در سنت خوشنویسی قاعده بر تکرار است اما به نظرم تکرار منجر به خلق اثر هنری نمی‌شود. در این آثار از چاپ افست استفاده کردم چون قصد داشتم صنعت را در کنار کار دست بگذارم.

او با اشاره به اینکه نخستین بار است آثاری را به این شکل خلق کرده است افزود: من در زمینه طراحی گرافیک و طراحی جواهرات فعالیت می‌کنم و در آن کارها نیز از خط به همین شکل استفاده می‌کنم. در واقع خط را به شکل فرم می‌بینم و تصویر مورد نظر خود را با آن خلق می‌کنم.

نمایشگاه خط‌نگاری‌های لیلا میری تا 14 آبان در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره 34 برگزار می‌شود.