سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی کیان وطن با نام "شهر فیل" در گالری هما برپاست. وطن در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۳ تابلو با تکنیک خودکار و راپید روی مقوا و دو مجسمه در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: نمایشگاه‌های قبلی من به معماری تهران اختصاص داشت و دو نمایشگاه با این موضوع کار کردم. در آخرین نمایشگاه خود تابلویی از تئاتر سنگلج داشتم و با توجه به اینکه علاقه‌مندم وقتی بنایی را طراحی می‌کنم درباره آن مطالعه کنم، درباره سنگلج نیز مطالعه کردم و متوجه شدم سال ۴۸ نمایش "شهر قصه" آنجا اجرا شده است. بنابراین درباره نمایش نیز تحقیق کردم و تحت تأثیر آن یک تابلو برای همان نمایشگاه آماده کردم که اثر بسیار خوبی شد اما احساس کردم که باید در فضای متفاوتی به نمایش درآید و همان تابلو زمینه شکل‌گیری مجموعه "شهر فیل" شد.

وطن ادامه داد: عده‌ای از کسانی که این نمایشگاه را دیده‌اند به آن نقد می‌کنند که کارها به نمایشنامه ارتباطی ندارد، اما از نگاه من این موضوع اشتباه است، چون اصلا قصد نداشتم نمایش "شهر قصه" را دوباره‌سازی کنم و فقط کدهایی از آن را دریافت کردم. ماسک‌های این مجموعه برگرفته از "شهر قصه" هستند، زیرا احساس می‌کنم در جامعه ما هر روز استفاده از ماسک بیشتر می‌شود. انگار هر شخصی صبح که از خواب بیدار می‌شود به این فکر می‌کند که روز خود را می‌خواهد چگونه سر کند و به چه ماسکی با چه ویژگی‌هایی نیاز دارد.

او با بیان اینکه نمی‌خواستم نمایش "شهر قصه" را دوباره اجرا کنم، افزود: فقط حال و هوای نمایشنامه مد نظرم بود و در عین حال می‌خواستم فضای شادی ایجاد کنم که حال مردم بهتر شود. می‌خواستم کارهایم رنگی، شاد و نوستالژیک باشند که مردم با آنها همذات‌پنداری کنند.

وطن افزود: هیچ‌کدام از ماسک‌های نقاشی‌های من شباهتی به ماسک‌های "شهر قصه" ندارند، با این حال مخاطبان با دیدن ماسک شتر، فیل، میمون و... به یاد آن می‌افتند.

او درباره فضای آثارش گفت: در این تابلوها یک محله کوچک را درست کردم که عده‌ای در آن زندگی می‌کنند و هرکدام در لحظه و با توجه به شرایط و اتفاقاتی که می‌افتد تصمیم می‌گیرند که از چه ماسکی استفاده کنند. حتی بعضی از آنها ممکن است ماسکی در اختیار نداشته باشند و با لوازمی مانند توپ پلاستیکی برای خود یک ماسک ساخته و یا شاخکی را بر روی سر قرار  دهند تا شبیه خاله سوسکه شوند.

وطن با اشاره به اینکه اغلب با راپید نقاشی می‌کند گفت: در این مجموعه از خودکار استفاده کردم چون دوست داشتم متریالی را به کار ببرم که همه دست‌ها آن را بشناسند و با آن راحت باشند. این حس خودمانی بودن و دور از ادا بودن برایم مهم بود، مانند همان نمایش "شهر قصه" که خیلی خودمانی است و به همین دلیل مردم آن را دوست داشتند.

او درباره مجسمه‌های فیل که در این مجموعه قرار دارند گفت: بالای هر مجسمه تابلوهایی قرار دارد که در واقع شناسنامه‌ای برای فیل ساخته‌اند. فیلی که بر اساس تابلوی فتحعلی شاه ساخته‌شده و لباس قاجاری بر تن دارد در واقع جد فیل کنونی است که او هم‌چنین شرایطی را داشته و توسط آدم‌های اطراف خود چنین وضعیتی را تجربه کرده است. در تابلوهای بالای سر او به نظر می‌رسد فضایی دخمه مانند وجود دارد که ماسکی قدیمی در آن افتاده است و حالا این مجسمه، زنده کردن همان ماسک است.

وطن ادامه داد: با توجه به کارهای قبلی که داشتم و فضای متفاوت آنها، برای برگزاری این نمایشگاه بسیار نگران بودم و احساس می‌کردم ممکن است زحمات چندساله‌ام از بین برود، اما استقبال خیلی خوبی از این مجموعه شد که انتظار آن را نداشتم.

نمایشگاه نقاشی کیان وطن تا 13 آبان در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.