سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی علیرضا چلیپا با نام "بی‌زادگاه" در گالری اُ برگزار شد. چلیپا در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۳ تابلو با تکنیک رنگ‌روغن در این مجموعه به نمایش درآمد، گفت: موضوع اولیه که روی آن تحقیق کردم واژه "زمان" بود. اتفاقی که گذر زمان برای پدیده‌ها و مواد پیش می‌آورد مورد توجه من قرار گرفت که این اتفاق شامل فقدان، تخریب، سکوت، دلتنگی و... است. البته اینها حس نیستند و من حس را در کارهایم دخیل نمی‌کنم، چون به نظرم چیزی به نام حس در نقاشی وجود ندارد.

چلیپا ادامه داد: سعی کردم از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنم. ابژه برایم اهمیت داشت و نگاهم سوبژکتیو نبود. شاید مخاطب ابتدا خیال کند تابلوها ربطی به یکدیگر ندارند اما ارتباط کاملی میان آنها وجود دارد.

او درباره حضور حیوانات در آثار خود گفت: حیوانات از نظر تصویری برایم جذاب‌تر از آدم‌ها هستند. اما با وجود اینکه شخصیت انسانی در تابلوها وجود ندارد حضور انسان کاملاً مشهود است. فیگور حیوانی برایم تداعی‌کننده چیز خاصی نیست و صرفاً کارکرد جسمیت آن موجود را در نظر نداشتم. کارهای من اصلا سمبولیک نیست و این‌گونه نیست که حیوانات را بر اساس ویژگی‌های خاص سمبولیک آنها انتخاب کرده باشم. من یک نگاه تحلیلگر دارم که باعث می‌شود کارهایم از فضای سمبل‌گونه جدا شود. به همین دلیل چیزهای آشنا را کاملاً حذف می‌کنم و وقتی این اتفاق می‌افتد چیزی به نام سمبل وجود ندارد.

چلیپا درباره فضاهای مختلفی که در این آثار دیده می‌شود گفت: وقتی به اطراف خودمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه‌چیز شامل مرور زمان می‌شود. زمان قطعی‌ترین چیزی است که وجود دارد. همه‌چیز در دنیا قابل‌ تغییر است و فقط گذر زمان مطلق است و به هر طرف که نگاه کنید، تغییری که زمان در آن ایجاد کرده است را مشاهده می‌کنید.

او درباره ویژگی‌های بصری که این گذر زمان را در تابلوها نشان می‌دهد گفت: با استفاده از بافت‌هایی که با مواد مختلف ایجاد شده‌اند گذر زمان را در تابلوها نشان می‌دهم. شیوه‌ای که در کار استفاده می‌کنم توسط خودم به وجود آمده و کمتر اثر نقاشی دیدم که در آن بافت‌ها اینقدر هدفمند و باظرافت پرداخت شده باشند. ‌