سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس امیرحسین حشمتی با نام "در این اطراف جنگی نیست" در گالری سایه برپاست. حشمتی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۶ عکس در این مجموعه به نمایش درآمده است که از آن میان 10 عکس روی بوم و مابقی بر روی کاغذ چاپ شده‌اند، گفت: در این نمایشگاه نیز مانند نمایشگاه‌های قبلی خود در همان ژانر حرکت دوربین یا Intentional camera movement کار کرده‌ام. سال‌هاست به این شیوه عکاسی می‌کنم و پس از آنکه قاب عکس را می‌بندم، دوربین را حرکت می‌دهم تا تصاویر در هم محو شوند.

حشمتی افزود: اسمی که برای نمایشگاه انتخاب کردم به این معنا است که شخصی که در گالری حاضر می‌شود و این آثار را می‌بیند، حتی در سرش هم جایی برای جنگ نیست و فقط از دیدن این عکس‌ها لذت می‌برد. علاوه بر عکس‌هایی که بر دیوار قرار دارد یک آرتیست بوک هم ارائه کردم که توسط الناز کاظمی اجرا شده است و در آن عکس‌هایی که همیشه دوست داشتم و هیچ‌وقت آنها را نمایش نداده بودم وجود دارد. در این مجموعه عکس‌های رئالیستی آنالوگ و دیجیتال سیاه و سفید وجود دارد.

حشمتی ادامه داد: من عکاس طبیعت هستم و این نوع شیوه عکاسی من به حدود ۲۳ سال پیش برمی‌گردد که محلی را برای سکونت در میان یک دشت ایجاد کردم. یک روز که در فضای باز نشسته بودم و به درختان تبریزی نگاه می‌کردم به ذهنم رسید که باد به زیبایی شاخه‌های درختان را تکان می‌دهد و من هم می‌توانم با حرکت دوربین این کار را در عکس‌های خود انجام دهم. احساس کردم این شیوه یک ارزش افزوده به آنچه که در واقعیت وجود دارد، اضافه می‌کند، زیرا با عکاسی عادی تنها چند درخت را به شکل واقعی خود نمایش می‌دهیم ولی با این روش، سوژه در پس‌زمینه ادغام شده و بُعد جدیدی در عکس‌ها ایجاد می‌شود. همه عکس‌های من بُعد دارند و رنگ‌ها در هم ادغام می‌شوند. نوع زندگی من همیشه همراه با طبیعت بوده و اصلا طبیعت مرا عکاس کرد.

این عکاس ادامه داد: به دلیل جذابیت‌هایی که این شیوه دارد همچنان آن را ادامه می‌دهم و هنوز برایم تکراری نشده است. کسانی که نمایشگاه‌های مرا دنبال می‌کنند نیز عقیده دارند این مجموعه با کارهای قبلی من تفاوت دارد. تفاوت در مجموعه‌ها بیشتر به تفاوت حس و حال خودم برمی‌گردد. در نمایشگاه قبلی رنگ‌ها خیلی زنده و روشن بودند اما در این نمایشگاه رنگ‌ها آرام‌تر و تاریک‌تر است و حال و هوای آرامش بیشتری دارد. استمرار این شیوه کار برای بسیاری از افراد تعجب‌آمیز است، اما چون در این کارها نوآوری می‌کنم و هنوز برای آن فکرهایی در سر دارم، همچنان این شیوه را ادامه می‌دهم.

نمایشگاه عکس امیرحسین حشمتی تا 1 آبان در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.