سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی حجم "ابژه" در گالری 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست. الناز تهرانی، کیوریتور این نمایشگاه در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه نخستین نمایشگاه احجام کاربردی را در سال ۹۴ برگزار کرده است، گفت: تحصیلات من معماری است و کار معماری داخلی و طراحی مبلمان انجام می‌دهم ولی امکان تولید طرح‌های خود را نداشتم. بنابراین دلیل اصلی شکل‌گیری این نمایشگاه‌ها آن بود که تولیدکننده‌ها را ترغیب کنیم روی طرح‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کنند. این کار بسیار زمان‌بر بود و دو سال طول کشید تا نمایشگاه اول شکل بگیرد.

تهرانی افزود: در اولین نمایشگاه موضوع "صندلی" را در نظر گرفته بودیم و به دلیل اینکه تولیدکننده وجود نداشت کارها بیشتر از لوازم کاربردی به سمت مجسمه گرایش داشتند. در نمایشگاه دوم موضوع "چراغ" مدنظر ما بود و با تاکید بر استفاده از مواد بومی، همه آثار با مس ساخته‌شده بودند. سومین نمایشگاه نیز به موضوع "میز" و یک حجم کاربردی که بر روی آن قرار بگیرد اختصاص یافته و متریال آثار سنگ است.

او با بیان اینکه طراحانی از فضاهای مختلف معماری، هنرهای تجسمی و طراحی صنعتی برای مشارکت در این نمایشگاه دعوت شدند گفت: یک پروسه ۱۵ ماهه طی شد و با کمک اسپانسر، سنگ در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت و پس از آن با کمک اسپانسرهای دیگری دستگاه‌هایی در اختیار آنها قرار گرفت تا بتوانند کارهای خود را تولید کنند. تعدادی از کارها محصول مشترک طراح و شرکت تولیدکننده است.

تهرانی درباره نقش هنرهای تجسمی و تفاوت آثار هنرمندان تجسمی با سایر شرکت‌کنندگان گفت: معمولاً آثاری که توسط مجسمه‌سازان تولید می‌شود ظرافت خاصی دارد و علاوه بر تولید محدود به‌عنوان لوازم کاربردی، می‌تواند به‌عنوان یک اثر هنری هم استفاده شود. اما طراحان صنعتی یا معماران معمولاً طرح‌هایی را ارائه می‌دهند که قابلیت تولید انبوه دارد و تولیدکننده می‌تواند این طرح را بخرد و تولید انبوه کند.

او درباره موضوع این دوره از نمایشگاه گفت: این آثار صرفاً میز نیستند بلکه برای میزها به موضوع کرسی ارجاع داده بودیم. در روزگار قدیم افراد خانواده دور کرسی جمع شده و به معاشرت می‌پرداختند، ولی با توجه به اینکه نقش کرسی از زندگی ما حذف شده است، اگر طراح ایرانی بخواهد وسیله‌ای با آن کارکرد را طراحی کند، این وسیله چگونه خواهد بود؟

تهرانی ادامه داد: عملکردهای دیگر میز برای ما مطرح بود و با توجه به متریال سنگ، شرکت‌کنندگان طرح‌های متنوعی را ارائه دادند. به‌عنوان مثال یک نفر میزی طراحی کرد که مانند پازل است و افرادی که دور آن نشسته‌اند زمانی را لازم دارند که قطعات آن را به هم وصل کنند و به این ترتیب با یکدیگر معاشرت می‌کنند. تعامل انسانی از موضوعات اصلی این نمایشگاه است و تلاش دست‌اندرکاران این نمایشگاه توجه به موضوعات اجتماعی روز است چرا که ابژه معتقد است بی‌تفاوتی به زندگی اجتماعی به ویژه در زمانه پیچیده و چند وجهی کنونی به انزوای حوزه طراحی منجر خواهد شد.

او با اشاره به کمبود ویژگی‌های هنری در لوازم کاربردی گفت: یکی از مهم‌ترین کمبودهایی که حس می‌شود این است که تولیدکننده‌ها به جای اینکه کار چینی را کپی ‌کنند باید روی طرح ایرانی سرمایه‌گذاری کنند. همچنین سیستم آموزشی باید تغییر کند و به این ترتیب تولیدکننده می‌تواند با دانشگاه‌ها همکاری کرده و پروژه‌هایی را با کمک دانشجویان برای تولید محصول طراحی کند. طراح باید بداند اثری که طراحی کرده‌ است بازار دارد و تولید کنند باید بداند محصولی که تولید می‌کند مشتری خواهد داشت و سرمایه او برمی‌گردد. این یک پروسه طولانی دوطرفه است که وجود آن ضروری است.

تهرانی افزود: حتی به کاربر نهایی هم باید آموزش دهیم تا مردم بدانند به‌جز لوازمی که در بازار و فروشگاه‌ها وجود دارد می‌توانند به محل‌های خاص مراجعه کرده و لوازم هنری را ببینند. دیدن این نمایشگاه برای بینندگان بسیار جذاب بود و زمانی که چنین نمایشگاه‌هایی برگزار شود و مردم عادی آنها را ببینند؛ متوجه می‌شوند که نوع دیگری از لوازم را می‌توانند در زندگی خود به کار ببرند. در کشورهای دیگر که برنامه‌های فرهنگی در سراسر شهر برگزار می‌شود، مردم با دیدن آنها آموزش می‌بینند. به‌عنوان مثال دیزاین در ایتالیا وارد زندگی روزمره مردم شده و همه لوازم زندگی آنها توسط یک دیزاینر مطرح طراحی شده و با قیمت مناسب به دستشان رسیده است.

نمایشگاه گروهی حجم "ابژه" تا 26 مهر در گالری 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به آدرس خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.