سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار کیومرث کیاست با نام "مسخ تاریخ" در گالری دنا، نمایشگاه چاپ دستی، طراحی و نقاشی شیوا پرهام با نام "رنج فیلی" در گالری آ، نمایشگاه چیدمان مهسا کریمی‌زاده با نام "شکوه رنج" در گالری ایرانشهر و نمایشگاه نقاشی علیرضا چلیپا با نام "بی‌زادگاه" در گالری اُ سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

خفقان و دفرماسیون انسان

نمایشگاه آثار کیومرث کیاست با نام "مسخ تاریخ" در گالری دنا برپاست. آنچه در این مجموعه دیده می‌شود تابلوهای کوچکی است که طرح‌هایی سیاه‌وسفید یا رنگین در آنها خودنمایی می‌کند. در این تابلوها با انسان و طبیعت مواجه هستیم و نگاه متفاوت هنرمند به این ابژه‌ها را می‌بینیم.

انسان در آثار کیاست جایگاه مهمی دارد. در واقع می‌توان تابلوهای او را محلی برای بروز و ظهور درونیات انسان امروز دانست و چهره او را فراتر از آنچه به شکل مادی در جوامع دیده می‌شود، مشاهده کرد. آدم‌های کیاست موجوداتی تنها، افسرده و ساکن هستند که حتی جنبش و تحرک آنها نیز نشانی از شادابی ندارد.

در طرح‌های سیاه‌وسفیدی که با قلم فلزی طراحی شده‌اند، خشونتی دیده می‌شود که هم از بیرون و هم از درون انسان بر او روا شده است. فیگورهای دفرمه با کنش‌هایی اگزجره یا سکونی سنگین، آدم‌هایی هستند که در مقابل شرایط اطراف خود به شدت واکنش نشان می‌دهند و یا در کمال ناامیدی از هرگونه واکنشی خودداری می‌کنند.

نمایشگاه آثار کیومرث کیاست در گالری دنا

در بخش دیگری از آثار کیاست شاهد حضور رنگ هستیم و این بار علاوه بر خطوط پرانرژی، رنگ‌ها نیز نقش مهمی در ایجاد فضای اکسپرسیو آثار دارند. اگرچه کیاست از رنگ‌های متنوع سرد و گرم در آثارش بهره گرفته است اما آنچه در نهایت دیده می‌شود فضایی تیره است که محیطی اختقان‌آور برای انسان ایجاد کرده است.

نمایشگاه آثار کیومرث کیاست با نام "مسخ تاریخ" تا 3 آبان در گالری دنا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، طبقه 2 مراجعه کنند.

 

گیاه انسان‌گونه

نمایشگاه چاپ دستی، طراحی و نقاشی شیوا پرهام با نام "رنج فیلی" در گالری آ برپاست. سوژه آثار پرهام زنجفیل است، گیاهی دارویی که از غده‌هایی کوچک و بزرگ شکل‌گرفته و به همین دلیل فرم ظاهری خاصی دارد. پرهام با نمایش مستقل زنجفیل‌ها به نوعی برای آنها شخصیت‌سازی کرده و هویتی انسان‌گونه به آنها بخشیده است.

در تعدادی از کادرها با حضور تنهای یک زنجفیل در کادر مواجه هستیم و گاه حضور دو یا چند زنجفیل، اجتماعی از آنها را ایجاد می‌کند. اما آنچه غیرطبیعی‌تر به نظر می‌رسد، باندپیچی بخش‌هایی از زنجفیل‌ها است. باندهای سفیدی که بر بخش‌هایی از این گیاه پیچیده شده است، آسیب وارد شده بر آن را نشان می‌دهد. اما این نکته که گیاهان در صورت آسیب دیدن مورد چنین درمانی قرار نمی‌گیرند باعث می‌شود جنبه انسانی کار افزون شود و این غده‌های کم‌اهمیت، به موجوداتی قابل‌توجه تبدیل شوند.

شیوا پرهام

پرهام در این آثار از رنگ‌های زرد و قرمز استفاده کرده و فضایی هشداردهنده را به وجود آورده است که توجه را بیشتر به سوژه جلب می‌کند. بخش دیگری از آثار او با تکنیک چاپ‌دستی انجام شده است و این بار زنجفیل‌ها در محیطی تیره و تاریک قرار گرفته‌اند. در این آثار بیش‌ازپیش با فیگورهای انسانی مواجه هستیم و تنهایی و رنج آن را می‌بینیم.

نمایشگاه آثار شیوا پرهام با نام "رنج فیلی" تا 29 مهر در گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 برقرار است.

 

گسترش درد

نمایشگاه چیدمان مهسا کریمی‌زاده با نام "شکوه رنج" در گالری ایرانشهر برپاست. این چیدمان، اثری گسترش‌یابنده است که از ابتدای چینش تابه‌حال با تغییراتی مواجه بوده است. هسته اولیه این چیدمان از میله‌هایی تشکیل شده که بر ستون‌های گالری چسبیده‌اند و به نظر می‌رسد به شکلی نامنظم از آن بیرون زده‌اند. اطراف این میله‌ها با رول‌های پلاستیک شفاف و نازک پوشیده شده و در نهایت حجمی هندسی و نامنظم به وجود آمده است که شباهتی به اجرام میکروسکوپی و ریزترین ذرات تشکیل‌دهنده وجود جانوران و اشیاء دارد.

اما این ذراتِ رشد یافته که در مقابل چشم بیننده قرار گرفته است به مرور گسترش یافته و با پخش شدن در محیط گالری، همه فضا را در اختیار گرفته است. نوارهای پلاستیکی با خارج شدن از مرکز، به سمت دیوارهای اطراف رفته و مانند تارهای عنکبوت، سراسر محیط را اشغال کرده‌اند. در این حالت فاصله میان اثر و مخاطب از بین رفته و تعاملی میان او و اثر ایجاد شده است. مخاطب با خم شدن و عبور از زیر نوارها می‌تواند میان حفره‌های شکل‌گرفته در آنها گردش کند و به هسته اصلی نزدیک شود.

مهسا کریمی زاده

انبوه خطوط شفافی که محیط را پر کرده است، فضایی انتزاعی و متحرک را ایجاد کرده که از درون به سوی بیرون گسترش‌یافته است. سایه‌ای که از این نوارهای پلاستیکی بر روی زمین افتاده نیز بار دیگر مجموعه‌ای از خطوط را در فضا به وجود می‌آورد.

این گسترش بداهه و پیش‌بینی نشده خطوط که چیدمان اولیه را با تغییراتی پیش‌بینی نشده مواجه کرده است، تداعی‌کننده جهان هستی، همه ذرات و تغییرات آن است. رشد و گسترشی که گاه می‌تواند به تکامل بینجامد و گاه مانند سلولی سرطانی، گسترش آن باعث نابودی حیات می‌شود. درد و رنجی که در زندگی گسترش می‌یابد، آن را تحت سلطه خود درمی‌آورد و ماهیت آن را تغییر می‌دهد.

نمایشگاه آثار مهسا کریمی‌زاده تا 26 مهر در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

ترک شده‌ها

نمایشگاه نقاشی علیرضا چلیپا با نام "بی‌زادگاه" در گالری اُ برپاست. چلیپا در نقاشی‌های خود زیست بومی را به تصویر کشیده است که مظاهر طبیعی و محیط شهری را موازی یکدیگر دارد. در این آثار گاه با منظره‌ای طبیعی مانند چمنزار، دریا و... مواجه هستیم و گاه گیاهان را در محیط بسته خانه مشاهده می‌کنیم.

در این آثار گیاهان به‌عنوان اجزایی مهم و تاثیرگذار در زندگی دیده می‌شوند و حتی اگر حضور انسان باعث شده باشد طبیعت جایگاهی کمرنگ در زندگی مدرن پیدا کند، با این‌حال هنوز بارقه‌هایی از آن به شکل گیاهان آپارتمانی در زندگی انسان دیده می‌شود.

علیرضا چلیپا

با این‌حال انسان در این تابلوها جایی ندارد. او گاه سرپناهی را در میان دشت ساخته و بعد با ترک کردنش، آن را به حیوانات وحشی سپرده است، و گاه فضای زندگی او با وجود ساخت‌وساز پر زحمتی که در آن شده، متروکه مانده است. این رهاشدگی و  بی‌توجهی در عناصر دیگری که نشانه انسان هستند نیز به چشم می‌آیند، مانند قایقی که بر روی آب رها شده و بر اثر مرور زمان فرسوده شده و در حال غرق شدن است.

نمایشگاه نقاشی علیرضا چلیپا تا 30 مهرماه در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.