سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی نقاشی "سکوت نامحسوس" با ارائه آثار ۱۵ نقاش در گالری مژده برپاست. علی خالق که انتخاب آثار این نمایشگاه را برعهده دارد در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: خانم مژده طباطبایی به من پیشنهاد کرد که نمایشگاهی با موضوع فیگوراتیو گردآوری کنم و من با توجه به اینکه زمان محدود بود از هنرمندان شناخته شده که آثاری در این زمینه داشتند دعوت کردم. ابتدا تصمیم داشتیم از هنرمندانی در سنین بالاتر هم دعوت کنیم اما بعد به این نتیجه رسیدیم که از هنرمندان نسل سومی آثاری را به نمایش بگذاریم.

خالق ادامه داد: هنرمندانی که سال‌ها در این فضا کار کرده‌ و دغدغه نقاشی فیگوراتیو دارند را دعوت کردم و پس از جمع‌آوری کارها و دیدن آن‌ها، استیتمنت نمایشگاه با توجه به فضای آثار توسط بهنام کامرانی نوشته شد. به نظرم یک نمایشگاه جذاب شکل گرفته است که در آن هر هنرمند قلم خودش را دارد.

این هنرمند افزود: بعضی از کارها کاملاً فیگوراتیو هستند و بعضی به آبستره شباهت دارند. این تضادها در مجموعه آزاردهنده نیست و برعکس بازخوردهای خوبی در میان مخاطبان داشته است. تفاوت قلم هنرمندان موضوع بسیار مهمی است و به همین دلیل ناخودآگاه تضادهایی در آثار وجود دارد. برخوردهای مختلفی با فیگور را در این آثار مواجه هستیم و به عنوان مثال در آثار علیرضا آدم‌بکان فضای انتزاعی می‌بینیم یا در تابلوی لیلا ویسمه فضای گسترده‌ای را می‌بینیم که لکه‌هایی مانند فیگور انسان در آن وجود دارد. در این مجموعه به دنبال هارمونی نبودیم بلکه قصد ما بررسی آن بود که هر هنرمند چه نگاهی به نقاشی فیگوراتیو دارد. این اتفاق برای ما جذاب بود و خود هنرمندان نیز از فضایی که در نمایشگاه شکل گرفت راضی بودند.

خالق ادامه داد: کارهای این مجموعه از میان آثار قبلی هنرمندان انتخاب شدند ولی شاید اگر از آنها می‌خواستیم به مناسبت این نمایشگاه کاری انجام دهند باز هم به همین فضا می‌رسیدند، زیرا آنها سال‌هاست که به این شیوه کار می‌کنند و همه بیننده‌ها نیز با فضای کاری آنها آشنا هستند.

او با اشاره به اینکه از نظر فروش نیز این نمایشگاه رضایت‌بخش بوده است گفت: در دو سال اخیر فروش نمایشگاه‌ها بسیار کم شده و اگر هم کاری فروخته می‌شود آثاری با قیمت‌های پایین است. اما در این نمایشگاه با فروش خوبی مواجه بودیم و برخلاف روال معمول، گالری‌دار نظری درباره قیمت آثار نداشت و همان قیمت‌های پیشنهادی هنرمندان برای تابلوها در نظر گرفته شده بود.

گفتنی است در این نمایشگاه آثاری از علیرضا آدم‌بکان، علیرضا چلیپا، بهنام کامرانی، حسین تمجید، لیلا ویسمه، مسعود کشمیری، مهرداد خطایی، مرتضی خسروی، اوژن شیراوژن، سعید احمدزاده، علی خالق، نزار موسوی‌نیا، احسان نصری، داریوش قره‌زاد و حمیده حجار به نمایش درآمده است.

نمایشگاه "سکوت نامحسوس" تا ۲۶ مهرماه در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ دایر است.