به گزارش هنرآنلاین، گالری فرمانفرما، نمایشگاهِ انفرادی نقاشی‌خط حمیدرضا قلیچ‌خانی را در گالری شماره 1 خود، به نمایش درمی‌آورد. این هنرمند که متولد سال1347 در تهران است. فارغ‌التحصیل دورۀ فوق ممتاز در خطّ نستعلیق و ثلث و همچنین فارغ‌التحصیل دکتری از دپارتمان فارسی دانشگاه دهلی است ، این روزها از مجموعه جدید خود، در گالری فرمانفرما رونمایی می‌کند.

" هو " عنوان این نمایشگاه اوست. وی در استیتمنت خود می‌نویسد: " "هـ" از زیباترین نویسه‌های خط فارسی است. زیبایی فرم و ساختار و رمز و راز حرف "هـ" چشمان هر هنردوستی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رشادت کاراکتر "هو" در برداشتی از خطّ ثلث و محقّق ایرانی، روایتی نو از تایپوگرافی کهن ایرانی را به نمایش می‌گذارد و از روح سنّت و برداشتی معاصر، همگام با مفهومی دیرپای برخوردار است. "هو" واژه‌ای دو حرفی و کوتاه‌ترین کلمه برای نامیدن خداوندگار و از اسماء اعظم است. در این نمایشگاه با پاسداشت سنّت خوشنویسی، برای نخستین بار "هو" به ساده‌ترین و مینیمال‌ترین شکلی که ممکن است به یک حرف و کاراکتر، تعالی یافته و همچون مفهومش به یگانگی و وحدت کامل رسیده است. حرف "هـ" که "واو"‌ی در دل دارد و نیز حرف "واو"‌ی که "هـ"‌ای در بر دارد، هم پنهان و هم آشکار."هو" های این مجموعه متنوع‌اند و رنگارنگ. ذات "هو" و علّت پیدایش آن در ذهن آدمی، چارچوبی تقریباً یکسان دارد ولی رنگش برساختۀ باورهای آدمیان است. "هو" خداست و هر یک از ما خدایی و در نتیجه "هو" یی داریم، حتی بی‌خدایان و خداناباوران نیز "هو"‌یی دارند و "هو"ی هر آدمی حال و هوا و رنگ خاص خود را داراست.بر اساس حساب جمّل، "هـ" معادل 5 و "و" معادل 6 است؛ از این رو در این نمایشگاه، از میان اجراهای گوناگون، یازده اثر برابر ابجد "هو" برگزیده و در برابر دیدۀ مخاطبان قرار گرفته است".

 

نمایشگاه "گستره کویر"

همچنین نمایشگاهِ انفرادی نقاشی‌های آبرنگ پارسا پاینده را در گالری شماره 2 گالری فرمانفرما به نمایش درمی‌آید. این هنرمند که متولد سال1361 در اصفهان است، این روزها از مجموعه جدید خود، در گالری فرمانفرما رونمایی می‌کند.

" گستره کویر " عنوان این نمایشگاه اوست. وی در استیتمنت خود می‌نویسد: " سادگی بیانی است که مضمون عمده آثار مرا دربرگرفته. سادگی از دل کویر،سادگی را از کویر الهام گرفتم و در گستره نقاشی‌های من جریان یافت. تمام تلاشم بیان عمق زندگی در هاله‌ای از سادگی است. همانا که می‌توان در عین سادگی زندگی کرد...

مایلم بیننده در مقابل نقاشی‌هایم، ساده نگاه کردن را تجربه کند. رهایی در فضائی بی‌کران، بدون درگیری‌های متفاوت، تجربه شخصی من است؛ که در نقاشی‌هایم جریان گرفته. فلسفه ساده زیستی، ساده نگاه کردن، ساده اندیشیدن، به دستان من این جرئت را داد تا بتوانم ساده با رنگ‌ها برخورد کنم، آب و رنگ را به سادگی در هم آمیزم و یک زندگی ساده‌تر از ساده را روی کاغذ به تصویر بکشم. دوری از فضاهای اضافی، گسترش درگیری فیزیکی رنگ و قلم‌مو و موضوعات نقاشی‌هایم، نکاتی است که به آنها توجه دارم. همانا نماد بارز این نوع ساده‌زیستی در فضای زندگی روستانشینان ایرانی است. تلاشم به آن است احساس و عمق نقاشی‌هایم، یادآور فضای ساده روستایی باشد و بیننده را تا حد ممکن در فضای مربوطه قرار دهم. شنیدن بوی سادگی، بوی کویر، بوی زندگی از نکاتی است که به آن دقت دارم. ".

 

گالری فرمانفرما از 19 مهرماه لغایت 30 مهرماه سال 1398 به آدرس خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲، همه روزه  به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت 11 الی 19 و روزهای جمعه از ساعت 16 تا 19 میزبان هنر دوستان است.