سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی بهرو باقری با نام "حسی از یک فضا" در گالری اُ برپاست. باقری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۸ اثر نقاشی اکریلیک روی بوم و کاغذ در این مجموعه وجود دارد گفت: این آثار را موازی مجموعه‌های دیگری که کار می‌کنم، نقاشی کردم. کارهای من شامل موضوعات کاملاً کلاسیکی مانند پرتره، فیگور، خانه، منظره و... هست که همه نقاشان کار می‌کنند.

باقری ادامه داد: مناظر شهری را در راستای مناظر طبیعی می‌دانم و هر دو را نقاشی می‌کنم. اما این بار فکر کردم مناظر شهری را کنار هم قرار دهم که محیط زندگی خودم است. دغدغه من فضای پیرامون خودم است و مسیری که روزانه از آن عبور می‌کنم را به نمایش کشیدم. در واقع ویژگی‌های خاص یک فضا باعث نمی‌شود آن را نقاشی کنم بلکه حس من به این فضا اهمیت دارد. در این نقاشی‌ها می‌بینید که معمولاً کسی در محیط حضور ندارد و انگار فقط من در فضا هستم و احساس خود از محیط را نمایش می‌دهم.

این هنرمند افزود: شیوه نقاشی کردن من این‌گونه نیست که از محیط عکس بگیرم و بعد از روی آن نقاشی کنم. در واقع مانند نقاشان آبستره کار می‌کنم، یعنی ابتدا رنگ را روی بوم می‌گذارم و بعد با تغییراتی که در آن ایجاد می‌کنم فضاهای مختلف را به وجود آورده و سعی می‌کنم آن را به فضاهای آشنا شبیه کنم. در این میان ممکن است عکسی هم از آن فضا بگیرم و در کارم از آن الگو بگیرم اما هیچ‌وقت یک عکس را کپی نمی‌کنم.

باقری با بیان اینکه آثار خود را نقاشی آبستره می‌داند گفت: تعریف آبستره خیلی گسترده است و از نظر من تصویری که شبیه اصل نباشد و تخیل در آن حضور داشته باشد را می‌توان آبستره محسوب کرد. با توجه به اینکه مراحل کار خود را می‌دانم عقیده دارم این کارها را می‌توان آبستره دانست.

او ادامه داد: البته گاه به شکل کلاسیک نقاشی می‌کنم و از ابتدا ساختمان، ماشین‌ها و... را نقاشی می‌کنم. ولی در زمان نقاشی کردن تمایلم به آن است که خود را رها کنم و این چالش را برای خود در نظر می‌گیرم که از قالب آنچه یاد گرفته و آموزش دیده‌ام بیرون بیایم. اما در این مجموعه هیچ‌کدام از عناصر تابلو از ابتدا نقاشی نشده‌اند.

باقری درباره بخشی از آثار که به نقاشی از موتورها اختصاص دارد گفت: در این آثار تا حدودی کلاسیک کار کردم ولی باز هم سعی کردم از آن رها شوم. وقتی موتورها را نقاشی می‌کردم به این فکر نکردم که فضا را حذف کنم و در کل این مجموعه هم فضا و هم المان‌های داخل آن را نمایش دادم. موتورها یکی از المان‌های پررنگ شهر تهران هستند و اصلاً نمی‌توان عناصری مانند پیک‌های موتوری را از تهران حذف کرد. بنابراین آنها به اندازه برج میلاد به عنوان المان شهر تهران اهمیت دارند. المان‌های مختلفی در تهران وجود دارد که شاید در ادامه این مسیر به آنها بپردازم و با کشف عناصر مختلف شهری، آنها را وارد نقاشی‌های خود کنم.

نمایشگاه نقاشی بهرو باقری تا 16 مهر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.