سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سعیده حاتمی با نام "چیرگی" در گالری والی، نمایشگاه آثار آرزو شیروانی با نام "زیره" در گالری آ، نمایشگاه نقاشی آیدا روزبیانی با نام "میانگاه" در فضای هنری هم‌رس و نمایشگاه نقاشی علی قهرمانی با نام "باد صبا" در گالری سیحون  سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

فشار و سلطه

نمایشگاه آثار سعیده حاتمی با نام "چیرگی" در گالری والی برپاست. حاتمی آثار خود را در دو بخش نقاشی و مجسمه ارائه کرده است، اما تفاوت مدیوم به معنای ارائه مفاهیم مختلف نیست و کلیه آثار این مجموعه پیرو یک موضوع خلق شده‌اند. نقاشی‌های حاتمی فضایی ناشناخته را مقابل بیننده قرار می‌دهند، هرچند که عناصر آشنایی در آن‌ها به چشم می‌آید.

عنصری که در بیشتر تابلوها تکرار شده، فرمی مانند یک پارچه چروک خورده است، با این‌حال هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تائید کند این فرم از پارچه شکل‌گرفته است. جنسیت این عنصر ناشناخته است و رنگ قرمز آن حتی می‌تواند تداعی‌کننده بافتی از بدن یک موجود زنده باشد. این عنصر ناشناخته در فضاهای مختلفی قرار گرفته است. گاه در فضایی مانند زیر آب شناور است و گاه شیء دیگری مانند یک قطعه سنگ بر آن مسلط شده است.

نمایشگاه آثار سعیده حاتمی در گالری والی

حجم‌هایی که در گالری دیده می‌شوند نیز در ارتباط با همین فرم قرمز هستند. در گوشه‌ای از گالری، اشیایی را می‌بینیم که اگرچه از سطح دوبعدی نقاشی جدا شده و تبدیل به حجم شده‌اند، اما باز هم عناصری تخت هستند. چین‌وچروک‌ها همچنان هیچ بعدی ندارند و کل فرم مانند برشی است که از درون کاغذ بیرون آمده است. به نظر می‌رسد این عناصر تحت فشاری هستند که نه تنها آنها را در هم فشرده و چروکیده کرده است که حتی حجم آنها را نیز از میان برده و هویت‌شان را تغییر داده است.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه "چیرگی" با آثاری از سعیده حاتمی تا 16 مهر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.

 

انبوه جزییات

نمایشگاه آثار آرزو شیروانی با نام "زیره" در گالری آ برپاست. در این مجموعه با آثار سیاه و سفیدی مواجه هستیم که با وجود شباهت‌های ظاهری، موضوعات مختلف را نمایش می‌دهند. نخستین چیزی که در این نمایشگاه جلب توجه می‌کند نام آن است. "زیره" گیاهی است که استفاده زیادی در آشپزی دارد، اما قرار گرفتن نام آن بر یک مجموعه از آثار هنری به این معنی نیست که در این آثار با تصاویری از زیره مواجه هستیم. به نظر می‌رسد آنچه شیروانی از زیره به امانت گرفته است، فرم دانه‌های آن است. این دانه‌ها مانند خطوط کوتاه و میان پری هستند که وقتی در کنار هم قرار می‌گردند مانند هاشورهایی از خطوط نامنظم هستند.

شیروانی در آثار خود از همین ویژگی استفاده کرده است. همه آثار او با انبوهی از خطوط کوتاهی به وجود آمده‌اند که منظم یا نامنظم در کنار هم قرار گرفته و در نهایت فرمی را به وجود آورده‌اند. گاه این خطوط سیاه بر روی سفیدی کاغذ یک جنگل انبوه از درختان سوزنی‌برگ را به وجود آورده‌اند و گاه فوجی از پرندگان هستند که آسمان را پوشانده و آن را سیاه کرده‌اند.

نمایشگاه آثار آرزو شیروانی در گالری آ

مناظر مختلف با همین خطوط بر کاغذ شکل گرفته‌اند و گاه برشی از آنها دیده می‌شود. در تعدادی از تابلوها با تصاویر انتزاعی مواجه می‌شویم که از خطوط و فرم‌های منحنی شکل گرفته است. تجمع و پراکندگی هاشورها باعث ایجاد بُعد و سایه‌روشن در آنها شده است و به مخاطب این امکان را می‌دهد که فرم‌ها را به بخش‌هایی از طبیعت مانند دشت‌ها، تپه‌ها یا تنگه‌ها تشبیه کند.

نمایشگاه آثار آرزو شیروانی با نام "زیره" در سالن 2 گالری آ تا 15 مهرماه به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 برقرار است.

 

حضور در خلاء

نمایشگاه نقاشی آیدا روزبیانی با نام "میانگاه" در فضای هنری هم‌رس برپاست. تماشای این نمایشگاه به تجربه ورق زدن یک آلبوم عکس شبیه است. نقاشی‌های کوچک در ابعادی مانند کادر عکس، روی کاغذ دیده می‌شوند و موضوع‌های مختلف را مقابل چشم بیننده قرار می‌دهند. سوژه تعدادی از این تابلوها پرتره افراد است. زنان و مردانی تنها که گاه رو به دوربین دارند و گاه غرق در فکر و خیالی هستند که آن‌ها را از توجه به محیط اطراف بازداشته است. همه آن‌ها در محیطی تیره قرار دارند که عدم وجود جزییات در آن باعث شده است این زمینه یکدست به خلاء و فضایی غیرواقعی تبدیل شود.

در پرداخت خود اشخاص نیز چنین رویکردی دیده می‌شود. تعدادی از آنها اصلا صورت ندارند و در واقع به جای چهره آنها یک سطح صورتی رنگ قرار گرفته است. تعدادی دیگر چهره‌هایی ناواضح دارند و در تعداد اندکی از تصاویر با چهره‌ای واضح مواجه هستیم. اما نکته قابل‌توجه در این تابلوها ارتباط آنها با عناصری غیرمعمول است. تعدادی از آنها موجوداتی مانند ماهی و صدف را در آغوش گرفته‌اند و رفتاری که با آنها دارند برخوردی انسانی است. در تابلویی یک زن و مرد را می‌بینیم که صدفی بزرگ را در آغوش گرفته و طوری به آن نگاه می‌کنند که گویی به نوزاد خود خیره شده‌اند. این موضوع زمانی بیشتر جلب‌توجه می‌کند که در تابلوهای بعدی آدم‌هایی را می‌بینیم که در آب رودخانه مشغول جست‌وجوی چیزی هستند.

نمایشگاه نقاشی آیدا روزبیانی در فضای هنری هم‌رس

طبیعت در بخش دیگری از آثار حضور پررنگ‌تری دارد. مناظر سرسبز به محلی برای تجمع افراد تبدیل شده است و آنها را در حال تفریح و شادی یا کار و فعالیت می‌بینیم. اما در جایی دیگر این افراد جای خود را به ساختمان‌هایی داده‌اند که از زمینه بیرون آمده و سر به آسمان کشیده‌اند. در این تصاویر انبوه ساختمان‌ها به جزیی از منظره تبدیل شده و چنان به محیط یکی شده‌اند که قابل حذف نیستند.

نمایشگاه نقاشی آیدا روزبیانی تا 19 مهر در فضای هنری هم‌رس به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پمپ بنزین باغ فردوس، جنب بانک مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه 2 میزبان هنردوستان است.

 

بازگشت سنت‌های تصویری

نمایشگاه نقاشی علی قهرمانی با نام "باد صبا" در گالری سیحون برپاست. آثار قهرمانی برگرفته از سنت‌های تصویری کهن ایرانی است. خط و نگارگری که در تاریخ ادبیات، هنر و معماری این مرز و بوم پیوندی مستحکم داشتند، در این مجموعه نیز در کنار هم قرار گرفته و یادآور آثاری با قدمت دیرینه هستند.

در تعدادی از آثار او تنها با خوشنویسی فارسی مواجه هستیم اما برخلاف اغلب معاصرینی که از خوشنویسی در نقاشی‌های خود استفاده می‌کنند، به جای نستعلیق از خط ثلث استفاده شده است که یادآور کتیبه‌ها و دیوارنگاره‌های کهن است. نقاش برای تاکید بر این موضوع در تعدادی از تصاویر فرم کاشی‌کاری را نیز به کار برده و با تقسیم کادر به بخش‌های هندسی و منظم، کاشی‌کاری هفت‌رنگ را بازنمایی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی‌های علی قهرمانی در گالری سیحون

اما در آثار دیگر او فیگورهایی ظاهر می‌شوند که آشکارا متعلق به زمانی دیگر هستند. زنان و مردانی که از درون داستان‌های تاریخی، نقوش سفالینه‌ها و دیوارنگاره‌ها بیرون آمده‌اند، از عشق و مهربانی می‌گویند و اشعار استفاده شده در تصویر را تجسم می‌بخشند.

نمایشگاه نقاشی علی قهرمانی تا 17 مهر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.