سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌خط شمس‌اله ساعدی در گالری گویا برگزار شد. ساعدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه 18 اثر با تکنیک کاه روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: بسیاری از مخاطبان با دیدن این آثار تصور می‌کنند با کاهگل مواجه هستند اما در واقع من از کاه استفاده کرده و رنگ اکر روی آن آورده‌ام. هدفم از انتخاب این مواد آن بود که معماری گذشته و کتیبه‌های دوران سلجوقی و پس از آن را تداعی کنم.

ساعدی افزود: حدود ۱۰ سال است که این بافت را در آثارم استفاده می‌کنم. قبلا مجموعه‌ای داشتم که در آن ساختمان‌های کاه‌گلی و فرش‌های آویخته بر دیوارها را نمایش داده بودم. این بافت کاه‌گلی از آن زمان به آثارم وارد شد و پس از آن احساس کردم برای نمایش کتیبه‌ها و آجرکاری ایران می‌توانم آن را وارد کارهای خود کنم.

ساعدی ادامه داد: من برخلاف بسیاری از کسانی که نقاشی‌خط کار می‌کنند سعی می‌کنم فضای منفی خط را بیرون کشیده و به مخاطب نشان دهم؛ بنابراین بسیاری از مخاطبان با دیدن این آثار فکر می‌کنند کاشی شکسته بر روی زمینه چسبانده‌ام. ادعایی در این زمینه ندارم اما احساس می‌کنم شیوه نوینی خلق کردم که رهاورد سال‌ها تجربه و تحصیل است.

او که در رشته‌های صنایع‌دستی و پژوهش هنر تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان ایران است افزود: کارهای من تلفیقی از طرح‌های سنتی، هندسه نقوش، خوشنویسی، تذهیب و نگارگری هستند. در زمینه همه این هنرها فعالیت ‌کردم و همیشه به این فکر بودم که چگونه همه آنها را استفاده کنم چون نمی‌توانستم از هیچ‌کدام دل بکنم. بنابراین شیوه‌های مختلف را در تابلوهای خود کنار هم نشاندم.

ساعدی افزود: من تمام اصول خوشنویسی را در آثارم رعایت می‌کنم و در بعضی از تابلوها خط را بیشتر نشان می‌دهم تا به بیننده بگویم هنرمند برای انجام چنین کاری باید به خوشنویسی مسلط باشد.

این هنرمند افزود: از نظر بسیاری از هنرمندان، نقاشی‌خط به تکرار و بن‌بست رسیده‌اند و این‌که مدام کلمات مختلف را با رنگ‌ها و ترکیب‌های گوناگون در کنار هم قرار دهیم دیگر برای مخاطب نیز تکراری شده است. من احساس کردم نمی‌خواهم کارهای قبلی را تکرار کنم و می‌خواستم بگویم می‌توان به شکل دیگری به خط نگاه کرد و می‌توان به جای خود خط، به فضای منفی میان کلمات توجه داشت. بسیاری از نگاره‌های ایرانی نیز با فضاهای منفی شکل‌گرفته‌اند.