سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی "از 57 تا 67 به روایت امیر شهاب رضویان" در گالری کاما برپا است. امیرشهاب رضویان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه از سال ۷۰ نقاشی را آغاز کرده و چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور داشته است گفت: آثار این مجموعه از سال 92 به بعد خلق شده است. 3 تابلو با موضوع انقلاب و 6 تابلو نیز با موضوع جنگ در این مجموعه وجود دارد. همه این آثار سیاه و سفید هستند و از قلم یک‌دهم برای اجرای آنها استفاده می‌کنم.

او درباره وجه تمایز آثار این مجموعه گفت: همه تابلوها با روایت و قصه همراه هستند و در واقع یک مجموعه قصه هست که قبلاً نوشته شده و بعد بر اساس آنها نقاشی کرده‌ام. این کار مانند آن است که یک قصه را روی پرده بزرگ ببینیم، مثل همان کاری که پرده‌خوان‌های قدیمی انجام می‌دادند و داستان‌های مختلف مانند روایت عاشورا یا رستم و سهراب و... را برای مردم روایت می‌کردند. آثار من نیز نمونه مدرن‌تر همان کار است.

رضویان ادامه داد: از ۲۰ سال پیش این شیوه را تجربه کرده‌ام و تجربیات گوناگونی در این زمینه داشته‌ام، به همین دلیل آثارم شبیه کار هیچ‌کس دیگری نیست. اگر عنصر درام از این نقاشی‌ها گرفته شود به یک مجموعه پر از جزئیات تبدیل می‌شود که باز هم افرادی که اهل هنرهای تجسمی هستند می‌توانند آنها را درک کنند.

او درباره نبود رنگ در آثار خود گفت: از ابتدا به همین شکل نقاشی کردم و واقعیت این است که چندان رنگ را نمی‌شناسم. از سوی دیگر نقاشی‌هایم آنقدر پر از جزئیات است که اگر بخواهم رنگ را وارد آن کنم جزییات را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. ترجیح می‌دهم این تصاویر سیاه و سفید را که با فرم‌های منحنی شکل‌گرفته‌اند را به کار ببرم که مخاطب بتواند روایت را درک کند.

رضویان درباره موضوع این تابلوها گفت: بخش زیادی از آنها اتفاقاتی هستند که خودم شاهدشان بوده‌ام و قسمت‌هایی از آنها را در تابلو آورده و تصاویر را با قصه‌های طنزگونه ترکیب کرده‌ام. به عنوان مثال در زمان آتش گرفتن سینما الوند همدان، وقتی نیروهای آتش‌نشانی به محل رسیدند تانکر آب آنها خالی بود. بنابراین شلنگ آب را در حوض میدان انداختند و در همین لحظه به دلیل پمپاژ آب، ماهی‌های قرمز به درون آتش پرتاب شدند. در قصه‌های جنگ نیز راجع به کسانی که در جبهه دیده‌ام نقاشی کردم و حال و احوال آنها را ترسیم کردم. همه قصه‌ها واقعی هستند ولی کمی هم در واقعیت موجود دست بردم تا عنصر درام را تقویت کنم.

این کارگردان سینما افزود: هر تابلو یک آغاز و پایان دارد و در بعضی از تابلوها شخصیت‌های مشترک وجود دارد. در هر تابلو یک شخصیت اصلی و تعدادی شخصیت فرعی وجود دارد و گاه شخصیت فرعی یک تابلو در کار دیگر به شخصیت اصلی تبدیل می‌شود.

او با بیان اینکه این آثار پیش ‌از این در کانادا و امریکا نمایش داده شده‌اند گفت: سال ١٣٩٥ از سوی دو گالری در کانادا و آمریکا دعوت شدم که آثار خود را نمایش دهم. پس از آن همراه با نقی جلاده همکلاسی و دوست قدیمی خود، یک سفر طولانی ۸ هزار کیلومتری در آمریکا داشتم و تصمیم گرفتم به هر شهری که می‌رسیم این آثار را در فضای باز نمایش دهم. در امریکا خیلی راحت با این موضوع برخورد شد و حتی در مقابل کاخ سفید چند ساعت کارها را نمایش دادم و بسیاری از مردم می‌آمدند و درباره آنها سوال می‌کردند. نمایش آثار هنرمند در فضای باز پدیده عجیبی در آن کشورها نبود و این کار کاملا پذیرفته شده است.

رضویان ادامه داد: من و نقی از تجربیات مشترک خود برای آن‌ها می‌گفتیم و گرچه مخاطبان ما از فرهنگ متفاوتی بودند اما همین قصه‌هایی را برای آنها می‌گفتم که در ایران به مخاطبان خود می‌گویم. ممکن بود آنها کمی سخت متوجه موضوع شوند اما عنصر قصه‌گویی همیشه جواب می‌دهد. قصه قابلیت فهم جهانی دارد و با کمی تغییر همه مخاطبان را به خود جذب می‌کند.

او که برای ساخت فیلم "مینای شهر خاموش" برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر شده است، افزود: قصد دارم در نقاشی‌های خود همین شیوه را کمی متحول کرده و کامل‌تر کنم. هر نقاشی‌ای که می‌کشم فضای کارم بهتر می‌شود و به دیدگاه جدیدتری می‌رسم. از بیست و چند سال پیش شیوه کارم کامل‌تر شده و می‌خواهم همین راه را ادامه دهم. نقاشی، فیلم‌سازی، عکاسی و داستان‌نویسی برای من از یک جنس هستند چون همه از یک ذهن تراوش می‌کنند. برای من این هنرها هیچ تفاوتی ندارند و آنچه برایم جذابیت دارد قصه‌گویی در همه آنهاست.

امیرشهاب رضویان، متولد ۱۳۴۴ همدان است و تاکنون بیش از ۴۰ فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی ساخته و هفت فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است. طراحی پوستر روز جهانی مبارزه با نژادپرستی را در کشور هلند سال ١٣٧٥ انجام داده و  آثار نقاشی‌اش در نمایشگاه هایی در گالری "اشتول ورک" شهر کلن آلمان مهرماه ١٣٧٥، گالری پترسون شهر استیت کالج دانشگاه پنسیلوانیا امریکا شهریور ١٣٩٥ ، گالری کویین شهر تورنتو کانادا مهرماه  ١٣٩٥و... به نمایش درآمده است.  نمایشگاه های انفرادی او با موضوع "خاطره، رویا، جنگ" پیش از این در فضای باز مقابل کاخ سفید، واشنگتن دی سی امریکا شهریور ١٣٩٥، فضای باز مقابل موزه هنرهای مدرن نیویورک شهریور ١٣٩٥،  فضای باز مقابل موزه هنر فیلادلفیا امریکا شهریور ١٣٩٥و نمایشگاه انفرادی نقاشی "کودکانه ها" در کافه گالری هیلاج در شهریور ١٣٩٥ برگزار شده است.

نمایشگاه نقاشی امیرشهاب رضویان تا 3 مهر در گالری کاما برپاست. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به خیابان پاسداران،گلستان دهم پلاک 44 طبقه دوم مراجعه کنند.