سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی پگاه رجامند با نام "مقیم" در گالری اُ ، نمایشگاه ویدئو و نقاشی سمانه وفایی با نام "شبانه‌ها" در گالری اعتماد نگارستان، نمایشگاه عکس تهمینه منزوی با نام "خاک سرد خاک سرخ" در گالری راه ابریشم و نمایشگاه پروژه تابستانی "سه در سه" با آثاری از آناهیتا باقری، منصوره قاسمی و هما همایونی در گالری اُ سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

ساکنان غریبه

نمایشگاه نقاشی پگاه رجامند با نام "مقیم" در گالری اُ برپاست. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است همگی نشان‌دهنده فضاهای صنعتی هستند و در واقع دستگاه‌ها و ماشین‌های صنعتی را نشان می‌دهند که از کار افتاده و در طبیعت رها شده‌اند. این ماشین‌های غول‌آسا که روزگاری نشان‌دهنده اوج توانایی تکنیکی انسان در ساخت لوازم صنعتی بوده، حال با پیشرفت‌های تکنولوژی که در سال‌های اخیر به دست آمده است، کارآیی خود را از دست داده و به اشیائی بی‌مصرف تبدیل‌شده‌اند که راهی برای خلاصی از آنها نیست.

اما نکته قابل توجه آن است که اغلب این سازه‌ها در فضای طبیعی قرار دارند. کشتی‌های بزرگ روی دریا، دکل‌های عظیم میان دشت و... چنان با فضای اطراف مأنوس شده‌اند که گویی جزئی از طبیعت هستند. انسان با قرار دادن این اشیاء نامربوط در طبیعت، آنها را به ساکنان دائمی محیط تبدیل کرده است. ساکنانی که هیچ بعید نیست مانند یک مهاجم عمل کرده و ساکنان اصلی طبیعت را مجبور به کوچ کرده باشند.

نمایشگاه نقاشی پگاه رجامند در گالری اُ

با این حال سازه‌های باعظمت و کارآمد دیروز، حالا نمادی از تنهایی و ترک شدگی هستند. آنها برای هیچ‌کس اهمیت ندارند و کسی نگران وضعیتشان نیست. فضایی که در این تابلوها شاهد هستیم، محیطی سحرآمیز و وهم‌آور است که گذر زمان و ویرانی را نشان می‌دهد.

رجامند در این آثار استفاده بسیار محدودی از رنگ دارد. فضای غالب بر تابلوها از رنگ‌های سیاه و خاکستری تشکیل شده و به ندرت لکه‌های رنگی به چشم می‌آید که زنگ‌زدگی فلز یا آسمانی غبار گرفته را نمایش می‌دهند. هاشورهای منظم و نامنظم، ساییدگی رنگ‌ها و خاکستری بودن فضا باعث می‌شوند سردی و خشونت محیط صنعتی به خوبی تداعی شود.

نمایشگاه نقاشی پگاه رجامند تا 26 شهریور در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

شب‌های روشن

نمایشگاه ویدئو و نقاشی سمانه وفایی با نام "شبانه‌ها" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. وفایی در این مجموعه شهر را در شب نمایش داده است. اما سوژه آثار او نه انسان و نه محیط شهری، که درختان موجود در شهر هستند. درختانی که در حاشیه خیابان‌ها کاشته شده و در گذر سال‌ها شاهد حوادث متعدد بوده‌اند. حضور همیشگی آنها موجب شده وجودشان از دید مردم شهر مخفی بماند، اما این بار درختان شهری به قهرمانان تابلوهای یک نمایشگاه تبدیل شده‌اند تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.

شهرهای بزرگ در شب ویژگی‌های تصویری خاصی دارند. نورپردازی خیابان‌ها گاه آنها را به محیطی جذاب برای شهروندان تبدیل می‌کند. اما این نورپردازی بر درختان تأثیر دیگری دارد. روزگاری تنها نور خیابان‌ها از تیرهای چراغ برق تبدیل می‌شد اما امروزه با چراغ‌های رنگینی که درون باغچه‌ها قرار داده می‌شود، درختان به حجم‌هایی رنگین تبدیل می‌شوند که وظیفه ایجاد نشاط در خیابان را دارند.

نمایشگاه آثار سمانه وفایی در گالری اعتماد نگارستان

این زیبایی ظاهری که درخت را از جلوه و زیبایی واقعی آن جدا می‌کند، فضایی غیرطبیعی به وجود می‌آورد که به نوعی نمایش‌دهنده یک زندگی دور از اصالت است. انسانِ تمامیت‌خواه که همه اجزای طبیعت را در خدمت خود می‌خواهد، اهمیتی نمی‌دهد که روشنی درختان چه آسیب‌هایی برای آنها و پرندگانی که بر آنها خانه کرده‌اند به وجود می‌آورد.

نمایشگاه ویدئو و نقاشی سمانه وفایی تا 2 مهر در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقه‌مندان است.

دورافتاده‌های متضاد و مشابه

نمایشگاه عکس تهمینه منزوی با نام "خاک سرد خاک سرخ" در گالری راه ابریشم برپاست. منزوی در این مجموعه به جزیره و ویژگی‌های زندگی در آن پرداخته است. جزیره‌ها مناطقی هستند که با وجود تعلق داشتن به یک کشور، از نظر فرهنگی و جغرافیایی از آن دور افتاده‌اند و همین جدا بودن باعث می‌شود جزیره‌ها و ساکنان آن از نظر سایر مردم، ویژگی‌های خاص و متفاوتی داشته باشند.

منزوی تهیه عکس‌های این مجموعه را از جزیره هرمز با آب و هوای گرم آغاز کرده و در ادامه به جزیره‌ای سرد و اروپایی در نروژ رسیده و فضایی کاملا متفاوت را به تصویر کشیده است. جزیره هرمز با لایه‎های گدازه‎های آتشفشانی و خاک سرخش معروف است و یکی از مناطق محروم ایران محسوب می‌شود. اما جزیره سوالبرد، در شمال نروژ دارای معادن ذغال‌سنگ است و صنعت گردشگری نیز در این شهر رواج دارد.

آنچه در این عکس‌ها به چشم می‌آید تفاوت‌هایی است که هم از نظر ظاهری و جغرافیایی و هم فرهنگی و اجتماعی در این جزیره‌ها و ساکنان آنها وجود دارد. زندگی روزمره ساکنان یک جزیره که به دلیل محدودیت امکانات ارتباطی با شهرها و مناطق دیگر شهر، باعث ایجاد سبک زندگی خاص آنها می‌شود در این عکس‌ها خودنمایی می‌کند.

نمایشگاه عکس تهمینه منزوی در گالری راه ابریشم

بخشی از عکس‌های این مجموعه به طبیعت جزیره‌ها اختصاص دارد. مناظر برفی و یخ‌های سرد جزیره‌ای نزدیک قطب، و از سوی دیگر گرمای خاک سرخ هرمز، دو طبیعت کاملا متفاوت را نمایش می‌دهند و این تضاد در جایی به اوج می‌رسد که عکاس دو قاب از عکس‌های قرمز و آبی را در کنار هم قرار داده و مخاطب را با دو حس متفاوت مواجه می‌کند.

اما بخش عمده عکس‌ها به ساکنان جزیره و فعالیت‌های آنان اختصاص دارد. منزوی بیش از هر چیز بر فعالیت‌های زنان جزیره متمرکز بوده و نقش آنها در زندگی دیگر ساکنان را نمایش می‌دهد. زنان هرمز که دست‌ساخته‌های کوچک و رنگارنگ خود را به گردشگران می‌فروشند، یا زنان نروژی که راهنمای تورهای گردشگری‌ جزیره هستند، در این عکس‌ها دیده می‌شوند.

نمایشگاه عکس تهمینه منزوی تا 2 مهر در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، پلاک ۲۱۰ برپاست.

سه نگاه

نمایشگاه پروژه تابستانی "سه در سه" با آثاری از آناهیتا باقری، منصوره قاسمی و هما همایونی در گالری اُ برپاست. هر کدام از این سه هنرمند جوان آثاری را با موضوع و دیدگاه متفاوت در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند. تابلوهای هما همایونی مجموعه‌ای از پرتره‌ها هستند، اما نه پرتره‌ای که از روی مدل و مطابق با ویژگی‌های چهره او نقاشی شده باشند. این آثار با استفاده از رنگ‌های شفاف و لکه‌های حاصل از آنها به وجود آمده و بدون هیچ ساخت و سازی، فرم و اجزای چهره را نمایان می‌کنند. در واقع مخاطب با آدم‌هایی شبح گون مواجه است که افسردگی و ماتم در چهره آنها هویداست.

پروژه تابستانی سه در سه در گالری اُ

منصوره قاسمی در آثار خود از طراحی و کلاژ بهره گرفته است. کاغذهای دست‌ساز یا نوارهای تنظیف، زمینه‌ای هستند تا کاراکترهایی ساده بر روی آنها قرار بگیرند. گاه آدم‌هایی قطعه‌قطعه شده را می‌بینیم که سر و دست و پای آنها از هم جداست و به نظر می‌رسد همان لحظه بر اثر انفجار دچار چنین وضعیتی شده‌اند، اما خود در شوک این اتفاق به سر می‌برند و با حیرت به اجزای بدن خود می‌نگرند. یا در تصاویری دیگر طرح‌های ساده‌ای از جانوران مختلف را در حالات گوناگون می‌بینیم که تداعی‌کننده اتودهای یک انیمیشن هستند.

آناهیتا باقری در آثار خود به گیاهان پرداخته است. خطوط درهم پیچیده با لکه‌های رنگی که بر آنها آمده است تداعی‌کننده شاخه‌های  گل هستند. در آنها لطافتی دیده نمی‌شود و به جای آنکه تصاویری زیبا و دکوراتیو باشند، قدرت خط و خشونت آن بیشتر جلب توجه می‌کند.

نمایشگاه "سه در سه" تا 8 مهر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه دوم برپاست.