سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی "حقیقت محتمل" با کیوریتوری آسیه سلیمیان در گالری ویستا برپاست. سلیمیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری ایده این مجموعه گفت: زمانی که ترامپ تهدید به حمله نظامی علیه ایران را آغاز کرد، من در ایران نبودم اما بسیار پیگیر اخبار بودم و به این فکر می‌کردم که چه اتفاقی در ایران خواهد افتاد. این موضوع برایم چالشی درست کرد و به این فکر کردم که این آدم قدرت خود را از چه طریقی استفاده می‌کند که می‌تواند روی اشخاصی مثل من که همیشه برای رصد کردن فضای رسانه وقت می‌گذارم، تأثیر بگذارد.

سلیمیان ادامه داد: درباره او و چگونگی به قدرت رسیدنش تحقیق کردم و متوجه شدم که سال‌ها در شبکه‌های تلویزیونی آمریکا برنامه داشته و می‌داند که چگونه پروپاگاندا ایجاد کند. شبکه‌های اجتماعی و رسانه نیز می‌توانند به این شخص کمک کنند تا به اهداف خود دسترسی پیدا کند.

او درباره اهمیت سیستم پروپاگاندا گفت: به تحقیق در مورد این موضوع پرداخته و متوجه شدم اولین بار خواهرزاده فروید در سال ۱۹۲۵ از این سیستم استفاده کرد و به عنوان مشاور روابط عمومی و تبلیغات ابرکمپانی‌ها در امریکا و رئیس‌جمهورهای مختلف فعالیت می‌کرده و به آن‌ها یاد می‌داد که چگونه از طریق دستکاری افکار عمومی به اهداف خود برسند. افرادی که هیچ‌وقت شناخته نمی‌شوند و در عین حال افکار جامعه را کنترل می‌کنند با نام دولت نامرئی شناخته می‌شوند. در ادامه تحقیقات خود تأثیر انقلاب دیجیتال در این زمینه و ارتباطی که با قدرت و هویت فردی و اجتماعی دارد را بررسی کردم.

سلیمیان ادامه داد: این موضوع ابعاد بین‌المللی دارد و منتقدین، نویسندگان و فیلسوفان معاصر درباره نفوذ رسانه‌ای مطالعات زیادی داشته‌اند. هدف من نیز این بود که دیدگاه‌ها و لهجه‌های هنری مختلف را وارد نمایشگاه کنم به همین دلیل از هنرمندان اروپایی دعوت کردم تا در این مجموعه حضور داشته باشند. هنرمند خارجی که در این مجموعه حضور دارند از هنرمندان بسیار معتبر و موفقی هستند و هنرمندان ایرانی نیز هر کدام در مدیوم خاص خودشان مطرح هستند. سعی کردم آنها را از رده‌های سنی مختلف انتخاب کنم و این رده‌بندی را به این دلیل رعایت کردم که بگویم این دغدغه در هنرمندان مختلف با جایگاه‌های متفاوت وجود دارد.

او درباره نحوه انتخاب هنرمندان این مجموعه گفت: معمولاً به سراغ کسانی می‌روم که دغدغه سیاسی و اجتماعی در کارهای‌شان وجود دارد و چنین خط فکری را دنبال می‌کنند. چنین مسائلی که دغدغه روز صحنه بین‌المللی هستند، با روش‌های مختلف هنر معاصر پتانسیل زیادی برای صحبت درباره آنها وجود دارد و دست هنرمند باز است که به هر شکلی در این زمینه کار کند. طی فعالیت‌های سه ساله فکتوری تی‌تی، تمرکز اصلی ما روی هنر معاصر و شیوه‌های بیانی که در هنر معاصر استفاده می‌شود بوده است. قصد داشتیم مدیوم‌های جدید مانند ویدئو و چیدمان در کنار طراحی و نقاشی قرار بگیرند تا نمایشگاه با قشر وسیعی از مخاطب ارتباط برقرار کند.

سلیمیان افزود: تصمیم گرفتم برای کارهای ویدئو و چیدمان از هدفون استفاده نکنم و بگذارم صدای آثار در هم پیچیده و در فضا پخش شود. به این ترتیب مخاطب از ابتدا وارد فضای پر از سر و صدا می‌شود و سریع با بمباران رسانه‌ها و اخبار مواجه می‌شود. با زبان هنر خواستم این جنگ نرم، سر و صدا و آلودگی صوتی و بصری را نشان دهم. تک‌تک هنرمندان نیز با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و با آنها گفت‌وگو داشتند. فکر می‌کنم نمایشگاه تاثیر‌گذاری خوبی داشت و بسیاری از مخاطبان می‌گفتند که این نمایشگاه در ذهن ما باقی می‌ماند.

او درباره نشستی که در رابطه با موضوع اصلی نمایشگاه برگزار شد گفت: هر کدام از سخنرانان از منظر تخصصی خود در این نشست صحبت کرد. شهرام انتخابی ارتباط هنر معاصر و هنرمندانی که در سطح بین‌المللی درباره موضوع انقلاب دیجیتال کار می‌کنند را بررسی کرد. دکتر علی بابایی‌زاد در رشته روانشناسی اجتماعی به این موضوع پرداخت و حتی بحث‌های بیولوژیکی و تحقیقات دانشمندان را مطرح کرد. بهنام کامرانی هم از منظر هنری موضوع را تحلیل کرد و جایگاه هنرمند در هرچه بهتر منتقل کردن پیام‌ها و هشدارهای مرتبط با مسائل اجتماعی را مطرح کرد.

گفتنی است نمایشگاه "حقیقت محتمل" با آثاری از شهرام انتخابی، علی بابایی زاد، زرتشت رحیمی، علی سلطانی تهرانی، نگار عالم‌زاده گرجی، بهنام کامرانی، نیکلاس گلدباخ، اندرو گیلبرت و بیورن ملهوس تا 15 شهریورماه در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.