سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حجم، ویدئو و چیدمان فرزانه وزیری‌تبار با نام "فرزانه فرم را دنبال می‌کند" در گالری شیرین برپاست. وزیری‌تبار در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه کلیه آثار این نمایشگاه در مورد فرم است گفت: همان‌طور که از نام نمایشگاه پیداست فرم‌هایی را نمایش دادم که مرا دنبال می‌کنند. این نام بر اساس یکی از شعارهای معروف مدرنیستی FFF  یا form follows function است به این معنا که فرم تابع عملکرد است. این جمله در دوره مدرن در مکتب باهاوس مطرح شد و بیان می‌کرد هر فرمی باید یک عملکرد را پیروی کند، به همین دلیل بسیاری از دیزاین‌ها و معماری‌های آن دوران به دنبال این ایده رفت. اما در دوران پست‌مدرن این ایده نقد شده و عبارت form follows fiasco مطرح شد.

وزیری‌تبار ادامه داد: من در دانشگاه باهاوس در حال تحصیل هستم و سال گذشته که جشن صد سالگی دانشگاه برگزار شد، نمایشگاهی ترتیب داده شد که موضوع آن یک نگاه جدید به مکتب باهاوس بود. پس از آن به مطالعه تاریخ دانشگاه پرداختم و این موضوع برایم جذابیت پیدا کرد. با توجه به اینکه اسم خود من نیز با حرف f شروع می‌شود سعی کردم نگاهی کنایی به این عبارت داشته باشم و گفتم نکته مهم، سوژگی خود هنرمند است. پس اسم خود را وارد این اصطلاح کردم و در واقع آنچه به وجود آمد نقدی به مدرنیسم و آن نگاهی است که آن زمان در تاریخ هنر وجود داشت.

این هنرمند افزود: وجود من به شکل مستقیم در این آثار نقش بازی می‌کند، هرچند که حتی اگر آثار آبستره هم باشند وجود یک هنرمند به شکل غیرمستقیم در آثار مشهود است. در کارهای این مجموعه فرم مستقیماً من را دنبال می‌کند و برخوردی کاملاً فرمال با آنها داشتم. به عنوان مثال وقتی سیب را گاز می‌زنم آن سیب فرم دهان من را می‌گیرد، یا وقتی ورق فویل را روی صورتم می‌گذارم فرم چهره مرا پیدا می‌کند. کار را با ایده‌های بسیار ساده آغاز کردم و پس از آن به رنگ‌ها و فرم‌های مختلف فکر کردم و در لایه‌های دیگر کار از نظر بصری کار کردم.

وزیری‌تبار ادامه داد: البته بعضی از کارها کاملاً جنبه بصری ندارد. به عنوان مثال سر انسانی که ما در فضا معلق است و درون آن شماره‌هایی دیده می‌شود، سر من است که کدهای درون آن افکار و خیالات مرا نشان می‌دهد. در یک نمونه دیگر از این کار، اعداد از ساختار منظم بیرون آمده و در سراسر گالری پخش شده‌اند. در قسمت دیگر یک ماشین بازی قرار دارد که مخاطب در صورت تمایل سکه‌ای درون آن می‌اندازد و یک کاغذ لوله شده دریافت می‌کند که بخشی از افکار من در آن نوشته شده است و اگر مخاطب واقعا برایش مهم باشد که من به چه می‌اندیشم می‌تواند آن را دریافت کند.

این مجسمه‌ساز افزود: جای دیگری فرم صدای من به کار رفته است زیرا صدای افراد هم متفاوت است و صدای هر شخص ویژگی‌های خاصی دارد. من صدای فریاد خود را ضبط کرده و به یک نرم‌افزار صدا دادم تا آن را به خطوط و رنگ‌ها تبدیل کند. سپس یک بخش از تصاویری که توسط نرم‌افزار به وجود آمده بود را انتخاب کرده و روی بومی بزرگ نقاشی کردم. مخاطب ممکن است آن را یک اثر نقاشی بداند اما در واقع فریاد من را مشاهده می‌کند.

او که چندین جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی کاریکاتور را در کارنامه خود دارد، درباره بخشی از نمایشگاه که به کاریکاتور اختصاص دارد گفت: این آثار به شکل خیلی روشن‌تری دنبال کننده فکرهای من است و از جهتی هم به تاریخچه باهاوس برمی‌گردد. در بخش‌هایی از کار این تاریخچه و مکتب باهاوس را به نقد کشیده و جاهای دیگر از آن تمجید کرده‌ام. در این آثار کاراکتری خلق کردم که نماینده مکتب باهاوس است و مخاطب با دیدن آن طرح‌ها می‌تواند داستان یا تاریخچه این مکتب را درک کند.

او با بیان اینکه این نمایشگاه صرفا یک نمایش مجسمه و نقاشی نبوده، بلکه نمایش مجموعه‌ای از ایده‌ها است گفت: امروزه در اطراف ما عناصر متعددی وجود دارد و ذهنیات انسان است که همه عناصر را دریافت کرده و آنها را به هم ربط می‌دهد و حتی از آنها داستان می‌سازد. من اصلا به این فکر نکردم که گسترده بودن مدیوم‌ها در این مجموعه باعث آشفتگی می‌شود، بلکه هر جا به هر رسانه‌ای نیاز داشتم از آن استفاده کردم. حال به عهده مخاطب است که این مجموعه را آشفته بداند یا دریافتی منسجم از آن داشته باشد. با این حال نظراتی که از مخاطبان شنیدم نشان می‌داد این نمایشگاه را متفاوت از یک نمایشگاه کلاسیک می‌دانند و ساختارشکنی آن برایشان جذاب بوده است.

نمایشگاه آثار فرزانه وزیری‌تبار تا 13 شهریور در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.