به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم که با رونمایی از نشان استاد افشین بختیار همراه بود جمعی از عکاسان شرکت‌کننده در این جشنواره و دوستداران شاهنامه حضور داشتند. اجرای این مراسم بر عهده راضیه موسوی بود. این مراسم با سخنرانی سیمون آیوازیان از داوران دومین جشنواره ملی عکس شاهنامه درباره روند گزینش و داروی آثار راه یافته به جشنواره آغاز شد و سپس پریا ماوندی به اجرای نقالی پرداخت. در بخش بعدی کتایون قدس راد دیگر داور دومین جشنواره ملی عکس شاهنامه از ارزش شاهنامه به عنوان اثری ارزشمند در زمینه ادبیات و نمادهای تصویری و بصری موجود در آن سخن گفت . ایشان همچنین جشنواره ملی عکس شاهنامه را در پیوند دادن بین ادبیات و هنر عکاسی موفق دانست و افزود که این جشنواره توانست نگاه عکاسان را به این کتاب متوجه کند و آنها نگاهی نو را به این کتاب در پیش‌گرفته‌اند. اجرای موسیقی و آواز توسط آرش قاسمی سرپرست گروه میراث از اشعار شاهنامه از دیگر بخش‌های این مراسم بود که با استقبال حاضرین همراه بود.

در ادامه این مراسم مهکام خالقی سرپرست گروه هنری سی تاب و از طراحان و سازندگان تندیس دومین جشنواره ملی عکس شاهنامه سخنان کوتاهی را درباره ساخت این تندیس ایراد کردند. در این تندیس از نماد جشنواره و هنر آیینه‌کاری به زیبایی بهره برده شده است. اجرای گروه  کودکان شاهنامه‌خوانان به سرپرستی پریا ماوندی به اجرای از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در ادامه با حضور سیمون آیوازیان، کتایون قدس راد و کورش جوادی بنیان‌گذار و دبیر جشنواره ملی عکس شاهنامه و گروه هنری سی تاب از نشان استاد افشین بختیار که هر دوره در جشنواره ملی عکس شاهنامه به بهترین عکس از دیدگاه استاد افشین بختیار اهدا می‌شود رونمایی شد. استاد افشین بختیار سپس در سخنانی خود را مدیون فرهنگ ایران دانست و افزود ارزش فردوسی و شاهنامه‌اش بیش از اینهاست و باید فردوسی را به درستی و بیشتر شناخت.

در این مراسم پیام ویدئویی فیروزه ملویل رئیس بخش شاهنامه دانشگاه کمبریج به زبان فارسی پخش شد. فیروزه ملویل در این پیام از طرف دانشگاه کمبریج و خود برگزاری دومین جشنواره ملی عکس شاهنامه را به کورش جوادی دبیر این رویداد تبریک گفت و این رویداد را گامی مهم در عصر معاصر برای گسترش شاهنامه دانست. فیروزه ملویل همچنین با تشکر از داوران این جشنواره  با ابراز امیدواری از آغاز همکاری رسمی مرکز شاهنامه دانشگاه کمبریج و جشنواره ملی عکس شاهنامه از چاپ کتاب آثار برگزیده دو دوره جشنواره در انگلستان خبر داد. گفتنی است این نخستین همکاری دانشگاه کمبریج با یک نهاد و جشنواره مستقل  و مردم در داخل کشور است.

در بخشی دیگر از برگزیدگان دومین جشنواره ملی عکس شاهنامه تقدیر شد. مجید حجتی از اصفهان برگزیده نخست، افشین میرزایی از رشت برگزیده دوم و اردلان حسنعلی زاده از قوچان برگزیدگان اول تا سوم این دوره بودند. همچنین از سه عکاس با نام‌های اردلان حسنعلی زاده، مصطفی مصطفوی و مهسا قدیانی که عکس‌های آنها شایسته تقدیر دانسته شده بود سپاسگزاری شد. در این مراسم همچنین از سوی کورش جوادی دبیر جشنواره از علی بحرایی کودک سندرم داون که در جشنواره ملی عکس شاهنامه شرکت کرده بود با اهدای هدایایی تقدیر شد. همچنین همایون مهرزاد عکاس با سابقه خبری که در دو دوره عکس‌هایش در نمایشگاه‌های جشنواره ملی عکس شاهنامه راه یافته است تقدیر شد.

همچنین از همراهان جشنواره ملی عکس شاهنامه خانم‌ها و آقایان محترم صدرالذاکرین از رشت، مهدی رمضانی از قزوین، مریم کرد از بابل و حاجر محمدی از قزوین تقدیر و قدردانی شد.

جشنواره ملی عکس شاهنامه هر دو سال یک‌بار از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان و باشگاه نقالان به بنیان‌گذاری و دبیری کورش جوادی برگزار می‌شود و در دور دوم آن آرامگاه فردوسی، موزه شاهنامه و اسطوره قزوین، باشگاه عکاسان جوان، پویش فردوسی و گروه هنری سی تاب و نشر ترنگ مشارکت داشتند.